عنابستانی: وزیر کشور می‌گوید در مشهد اسپری فلفل را به چشم نزدیم به هوا زدیم!

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در واکنش به روند مذاکرات وین و عملکرد تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم می گوید: ما به دولت آقای رئیسی گفتیم که باید راستی‌آزمایی‌ها قبل از امضای هر توافقی صورت گیرد. براساس اطلاعاتی که به دست مجلس رسیده؛ تیم مذاکره‌کننده تا اینجای کار آقای رئیسی مواردی را پذیرفته که اصلاً به نفع کشور نیست.

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی در رابطه با تذکر نمایندگان به ابراهیم رئیسی، علت اختلاف میان علم‌الهدی و خلیل موحدی و همچنین حواشی دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان با لبنان در ورزشگاه امام رضا مشهد پرداخته است که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند.

آقای عنابستانی! ماجرای نامه تذکر نمایندگان مجلس به ابراهیم رئیسی چه بود؟

خیلی ساده است؛ براساس اخبار غیررسمی و جسته گریخته‌ای که به دست ما رسیده، در روند مذاکرات وین خطوط قرمزی رهبری رعایت نشده و نمی‌شود! ما خواستیم تا زمانیکه مسیر مذاکرات به پایان نرسیده است در این خصوص واکنش نشان دهیم تا مبادا دیر شود. مجلس شورای اسلامی در این نامه دغدغه‌اش را به دولت اعلام کرد تا دولت بیشتر حواسش به خط و مشی رهبری باشد.

آقای فلاحی در مصاحبه چند روز اخیر خود اذعان داشتند که دولت گزارش مشروع در خصوص مذاکرات وین به مجلس ارائه نداده وادعا داشتند اخباری که در رابطه با مذاکرات وین به دست مجلس می‌رسید همان اخباری بود که در رسانه‌ها منتشر می‌شد! نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما این اظهارات را تایید می‌کنید؟

آقای عبداللهیان و کمیسیون امنیت ملی تا به امروز جلساتی را در همین رابطه یعنی مذاکرات وین برگزار کرده اند. این‌گونه نیست که گزارشی را دریافت نکرده باشیم. اتفاقاً آقای قالیباف عضو کمیته هسته‌ای شورایعالی امنیت ملی که مسئولیت مذاکرات را برعهده دارد، هستند. بنابراین به میزانی که نیاز باشد نمایندگان را در جریان روند مذاکرات وین قرار می‌دهند. در این رابطه باید بگویم که روند دولت بدین شکل نبود که گزارش لحظه به لحظه یا رسمی به نمایندگان بدهد! البته شاید اصلاً ضرورتی نداشته باشد که نمایندگان در جریان ریز و درشت مذاکرات وین قرار بگیرند. براساس همان گزارشات اندک وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی احتمالاً در مدل توافق و اخذ تضمین دچار مشکلات برجام گذشته می‌شویم؛ به نوعی مشکلات برجام گذشته تکرار شده است. ما در گذشته قراردادی را تحت عنوان«برجام» امضا کردیم اما دیدیم که آمریکا خیلی راحت برجام را پاره کرد! طبیعتاً آمریکا باید تضمین‌های قابل قبولی را به جمهوری اسلامی دهد. متاسفانه در مذاکرات اخیر تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در رابطه با اخذ ضمانت از آمریکا به شکل غیرقابل قبولی عمل کرده است! ما دیدیم در زمان اوباما نه اتحادیه اروپا و نه دولت اوباما به تعهدات خود عمل نکردند؛ این درحالی است که ما به تمام تعهدات خود پایبند بودیم. یعنی قبل از ترامپ هم جمهوری اسلامی از امتیازهای برجام برخوردار نشد! به‌نقل از دست‌اندرکاران خود دولت آقای روحانی منافع برجامی ما حتی قبل از ترامپ هم هیچ بود. به همین دلیل ما باید هم در رابطه با تضمین‌های سیاسی، هم اقتصادی و هم اجرایی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. متاسفانه تیم مذاکره کننده آقای رئیسی اصلاً به این نکته توجه نکرده و آن راستی‌آزمایی که مورد تایید رهبری بود به شکل قابل قبولی در مذاکرات وین تعیین تکلیف نشده است! بالافرض توافق شد و ما به همه تعهدات خود عمل کردیم، اگر آمریکا پول‌های بلوکه شده ما را آزاد نکند و تحریم‌ها همچنان پا بر جا باشد باید چه کنیم؟! ما به دولت آقای رئیسی گفتیم که باید راستی‌آزمایی‌ها قبل از امضای هر توافقی صورت گیرد. براساس اطلاعاتی که به دست مجلس رسیده؛ تیم مذاکره‌کننده تا اینجای کار آقای رئیسی مواردی را پذیرفته که اصلاً به نفع کشور نیست! بحث دیگری که در خصوص پول‌های بلوکه شده وجود دارد این است که ما حتی برای آزادسازی پول‌هایی که در کشورهای دیگر بلوکه شده، باید با آمریکا مذاکره کنیم و این اصلا پذیرفتنی نیست! ما مواردی که تیم مذاکره کننده به آن دقت نشده بود را متذکر شدیم. تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی باید بداند که به دلیل شرایط جنگی‌ای که در اوکراین به وجود آمده نیاز آمریکا به توافق بسیار بیشتر است! همه ما خواهان برداشتن تحریم‌ها هستیم اما در حال حاضر اروپا و آمریکا خیلی بیشتر از ما به توافق برجامی نیازمند هستند. تیم مذاکره کننده باید با صبر و حوصله و بدون عجله مذاکرات را پیش ببرد. تا زمانی‌که امتیازات خودمان را از طرف‌های دیگر مذاکرات نگیریم هیچ توافقی را امضا نخواهیم کردیم.

عنابستانی : خطوط قرمزی رهبری در مذاکرات وین رعایت نشده و نمی‌شود / وزیر کشور می‌گوید در مشهد اسپری فلفل را به چشم نزدیم به هوا زدیم!

سردار علیزاده، در اظهارات چند روز گذشته خود اذعان داشتند در کنار تیم مذاکره کننده، شورایعالی امنیت ملی هم در جریان مذاکرات وین بوده و خط قرمزهای رهبری را رعایت نکردند!

بالاخره تیم مذاکره کننده باید خط قرمزهای رهبری را رعایت کند. دستور مجلس در این خصوص فصل‌الخطاب است و همه موظف هستند که این قانون را اجرا کنند. حتی در قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها در رابطه با تضمین‌ها هم مواردی ذکر شده و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد یعنی بدین صورت نیست که در دولت قبل سفت و سخت اجرا شده اما در این دولت اینگونه نباشد! اگر این دولت از این قانون تبعیت نکند حتما با آن برخورد قانونی خواهیم داشت. قانون اقدام راهبردی باید دقیق و خط به خط اجرا شود.

چند روز پیش ویدیویی در فضای مجازی از طرف حامیان آقای علم‌الهدی منتشر شد که این افراد در جهت حمایت از او به نوعی خلیل موحدی منتقد آقای علم‌الهدی را تهدید کردند! این فرد ادعا داشته که آقای علم‌الهدی «جمهوریت» نظام را از بین برده! نظر شما در این باره چیست؟

به اعتقاد بنده تمام جریانات منتسب به جریان انقلابی در خراسان باید دقت داشته باشند که از مباحث تفرقه‌انداز بپرهیزند. همین آقای موحدی در جلسه‌ با رئیس‌جمهور نکاتی را بیان کرده که واقعیت ندارد. این فرد در عین اینکه تریبون انقلاب را به دست دارد اما در حال حرمت‌شکنی‌های بسیاری به بزرگان کشور است. ما در انتخابات شورای شهر گذشته آقای موحدی را به دلیل همین حرمت‌شکنی‌ها ردصلاحیت کردیم چون ایشان توهین به بزرگان انقلابی را تبدیل به عادت کرده است! بالاخره هیئت نظارت بر انتخابات در تهران و وساطت‌های خود آقای علم‌الهدی، موحدی تایید صلاحیت شد. بنده معتقدم که این برادر عزیزمان با پرچم انقلاب در حال ایجاد فتنه و تفرقه‌افکنی است. از سویی دیگر؛ حالا این فرد در یک جلسه‌ای صحبتی کرده که زیاد هم بازتاب نداشت؛ نباید نیروهای انقلابی ما تا این اندازه در خصوص صحبت‌های او واکنش نشان می‌دادند تا خدایی نکرده از این بیشتر میان بچه‌های انقلابی و دوستداران نظام اختلاف ایجاد نشود. انصافا آقای علم‌الهدی نقش پدری‌اش را به‌عنوان نماینده ولی فقیه ایفا کرده است. نگاه آقای علم‌الهدی به تمامی جریانات سیاسی انقلابی از جمله جریان اصلاح‌طلب یک نگاه مثبت است. در فضای رسانه‌ای کشور در حق آقای علم‌الهدی بی انصافی‌های زیادی می‌شود!

نمی‌دانم چرا همه محدودیت‌ها در مشهد را از چشم ایشان می‌بینند. در رابطه با مسائل فرهنگی هر استان، شورای فرهنگ عمومی آن استان تصمیم‌گیری می‌کند. در همه استان‌ها هم رئیس شورای فرهنگ عمومی، نماینده ولی فقیه مرکز آن استان است. شورای فرهنگ عمومی متشکل از نهادها و افراد مختلف است و تصمیم گیری فقط بر عهده یک شخص یا مثلا آقای علم‌الهدی نیست! اینکه مقرر شده که در شهر مشهد کنسرت برگزار نشود به دلیل نظر شخصی آقای علم‌الهدی نیست؛ این به شورای فرهنگ عمومی ربط دارد و آقای علم‌الهدی در این شورای فقط یک رای دارد. ممکن است برخی در این شورای خلاف نظر آقای علم‎‌الهدی نظر دهند بالاخره این تصمیمات یک تصمیمات شورایی است. من نمی‌دانم چرا هر سخت‌گیری‌ و اتفاقی که در مشهد می‌افتد به شخص آقای علم‌‎الهدی منتسب می‌کنند! این‌ها بی انصافی است و خدا را خوش نمی‌آید با شخصی مثل ایشان بدین گونه رفتار شود. آقای علم‌الهدی نقش پدری را در خراسان رضوی به بهترین شکل انجام داده و خواهند داد.

نقد آقای موحدی به آقای علم‌الهدی به‌دلیل عملکرد، اظهارات و افراطی‌گری‌های وی است و اذعان داشتند که همین رویکردهای ایشان باعث دو دسته‌گی و به خطر افتادن «جمهوریت» نظام است.

اتفاقا افراطی‌ترین انسان در خراسان رضوی همین آقای موحدی است. ایشان هر کدام از نیروهای جریان انقلاب را با تهمت تخریب می‌کند. من تعجب می‌کنم این فرد که تا همین چند سال پیش به‌دلیل رویکرد افراطی‌اش مورد شماتت قرار می‌گرفت الان چگونه این فرد، شخص دیگری را متهم به افراطی‌گری می‌کند. من خیلی برای آقای موحدی متاسفم که به دلیل رای نیاوردن در انتخابات شورای شهر تا این اندازه با همه نیروهای انقلابی دشمن شود. برخی از افراد که سابقه رفتن جبهه، انقلابی‌گری و جانبازی دارند تا کمی منافع خودشان به خطر می‌افتد تمام کشور را فدا می‌کنند یعنی این افراد تمام کشور را فدای رسیدن به منافع خودشان می‌کنند. من نمی‌دانم این شخص با چه رویی از آقای علم‌الهدی انتقاد می‌کند؟! 90 درصد مردم مشهد خلیل موحدی را به‌عنوان افراطی‌ترین شخص مشهد می‌شناسند.

در پاسخ به این اظهارات آقای موحدی اذعان کرده که دلیل افراطی خواندن آقای علم‌الهدی مواضع تند ایشان در رابطه با مسائل زنان و جوانان است یکی از این موارد حجاب، دوچرخه سواری و ورزشگاه رفتن زنان است.

اظهارات آقای علم‌الهدی کاملا شخصی است. اظهارات شخصی ایشان لزوما تصمیم استانی نیست. اگر آقای علم‌الهدی در شورای فرهنگ عمومی یک نظری داشته باشند و اعضای شورا مخالف این تصمیم باشند قطعا این نظر تصویب نخواهد شد. آقای علم‌الهدی هر نظر شخصی در خصوص مسائل دینی و فرهنگی دارد برای خودش محترم است و البته بر روی چشم ما جا دارد اما ایشان نماینده ولی فقیه هستند ساحت ولایی نیستند که هر چه بگوید اجرایی شود. قانونی به مرحله تصویب و اجرا می‌رسد که در شورای فرهنگ عمومی با حضور استاد و کارشناسان فرهنگی به تصویب برسد. اینکه تصمیم گرفته می‌شود که در محدود شهر مشهد کنسرتی برگزار نشود این چیزی فراتر از نظر آقای علم‌‎الهدی است. خطاب به آقای موحدی می‌گویم که مردم به شما رای ندادند و همان «جمهوریتی» که از آن حرف می‌زنی به تو رای ندادند، تقصیر حاج‌آقا که نیست.

مگر در اسلام برگزار نشدن کنسرت، جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه و امثالهم چنین چیزهایی منع شده است؟

من عالم نیستم که به این سوالات پاسخ دهم. منظور بنده این است که چنین ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی فقط دستور آقای علم‌الهدی نیست. بنابراین بدین صورت نیست که آقای علم‌الهدی نظر خود را به مردم استان خراسان رضوی تحمیل کند! ممکن است اکثریت کسانی‌که در شورای فرهنگ عمومی حضور دارند با نظر آقای علم‌الهدی موافق باشند. اینکه در فضای رسانه‌ای داخل کشور و شبکه‌های اجتماعی چنین استنباط می‌شود که همه این محدودیت‌ها صرفا نظر آقای علم‌الهدی است، جای تاسف دارد. اینکه چرا در مشهد چنین محدودیت‌هایی وجود دارد از خود این آقایان بپرسید. البته دلایل آقای علم‌الهدی برای اعمال این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بسیار قابل قبول است؛ به هر حال مشهد شهر امام رضا است و باید حد و حدودات شرعی بسیار بیشتر در آنجا اعمال شود. شما ببینید اتفاقی که چند روز پیش در مشهد افتاد و باعث شد سه روحانی عزیز ما روانه بیمارستان شوند، همین شکستن حرمت حضرت رضا است! امنیت و کرامت حرم امام رضا با حمله به این روحانیون زیر سوال رفت. ما باید حرمت امام رضا را حفظ کنیم؛ حالا جمع‌بندی شورای فرهنگ عمومی این است که برگزاری مراسمات خاصی در مشهد به حرمت و جایگاه امام رضا لطمه وارد می‌کند. هر کسی که با این تصمیم مخالف است می‌تواند مخالفت خودش را با شورای فرهنگ عمومی در میان بگذارد. اصلا انصاف نیست که ما همه تصمیمات و محدودیت‌ها در مشهد را بر گردن سید پیغمبر حاج‌آقا علم‌الهدی بیاندازیم.

علت امضا کردن نامه‌ای که شما و دیگر نمایندگان خراسان رضوی در جهت حمایت از آقای علم‎‌الهدی چیست؟

ما احساس کردیم که در حق نماینده ولی‌فقیه خراسان رضوی بی انصافی کامل شده است. بالاخره باید شان نماینده ولی فقیه را در استان حفظ کنیم.

به نظر شما اتفاقاتی که در ورزشگاه امام رضا مشهد افتاد به‌خاطر همین افراطی‌گری‌ها نیست؟

برخی با سوءمدیریت و بی مسئولیتی باعث آن جنجال در ورزشگاه امام رضا شدند. علارغم دستور رئیس‌جمهور، وزیر کشور در رابطه با اتفاق افتضاحی که در ورزشگاه امام رضا افتاد، سهل‌انگاری کرد! به همین راحتی به دختران کشورمان اسپری فلفل می‌زنند. برخی از مسئولان یکسری توجیهات می‌آورند که اسپری را به هوا زدیم به صورت دختران نزدیم یا می‌گویند فلان نفر بلیط داشتند هیچکدام از این صحبت‎‌ها قابل قبول نیست. با این توجیهات نه تنها مردم بلکه خود ما مسئولان هم قانع نشدیم! این افتضاحاتی که در مشهد اتفاق افتاد هم در اثر سوءمدیریت مدیران امنیتی و چه مدیران حوزه ورزشی در خراسان رضوی! جالب اینجاست همین افراد تمام تقصیرها و سنگ‌ها را به سمت آقای علم‌الهدی پرتاپ کردند. آقای علم‌الهدی بنده خدا اصلا در جریان این اتفاقات نبود! انگیزه ما از نامه‌ای که خدمت رهبری نوشتیم این بود که از ایشان بابت انتخاب آقای علم‌الهدی در این چندسال تشکر کنیم. ما خدمت رهبری اعلام کردیم که حاج‌آقا نقش پدری را برای مردم خراسان رضوی ایفا کرده است و همه 17 نماینده استان این نامه را امضا کردند.

با توجه به نکاتی که ذکر کردید چرا وزیر کشور یا وزیر ورزش استیضاح نمی‌شوند که من بعد شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم؟

ما اگر ببینیم به این قضیه به شکلی درست رسیدگی نمی‌شود حتما به سمت استضیاح وزیر کشور خواهیم رفت. با توجه به اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفتئه اصلا به اتفاقات مقابل ورزشگاه امام رضا رسیدگی نشده است. نمی‌دانم چرا وزیر کشورآنقدر ساده از اسپری زدن به زنان گذشت! چرا هیچکس نمی‌گوید که خانم‌ها این بلیط‌ها را از کجا گرفته‌اند؟ اصلا به فرض این بلیط‌ها غیرقانونی باشد چرا باید با آن‌ها اینگونه رفتار شود. اصلا این زنان خواستند که به زور وارد ورزشگاه شوند چه کسی به این افراد اجازه داده که به چشم دختران این مملکت اسپری فلفل بزنند؟! باید به این سوال‌ها پاسخ داده شود. حتی در صورتیکه این دخترها در اثر عصبانیت حرفی هم زده باشند باز هم هیچکس حق زدن اسپری ففل به چشم این افراد نیست. مگر این دختران، دختران ما نیستند که ما گاز اشک‌آورمان را به سمتشان گرفته‌ایم؟! باید به این سوالات پاسخ داده شود! متاسفانه وزیر کشور خیلی ضعیف به این قضیه رسیدگی کرد! از سویی دیگر استاندار خراسان رضوی که وظیفه تامین امنیت را بر عهده دارد، در این مورد اصلا درست رفتار نکرد. هم فرماندار هم استاندار و هم تمامی مسئولان ما افراد امنیتی‌ای هستند اما متاسفانه باز هم به وفور از این اتفاقات در تمامی نقاط کشور دیده می‌شود.

باتوجه به گفته‌های شما اظهارات و گزارشات وزیر کشور مدر رابطه با اتفاقات مشهد قابل قبول نیست؟

خیر به هیچ وجه قابل قبول نیست! وزیر کشور می‌گوید اسپری فلفل را به چشم نزدیم به هوا زدیم! این چه توجیهی است؟! چه به هوا چه به زمین اصلا چرا باید اسپری بزنید؟! اصلا چه فرقی دارد شما اسپری را به هوا هم بزنید هیچ تفاوتی ندارد در هر صورت چشم افراد داخل آن محوطه را می‌سوزاند! ما که تصاویر را دیدیم مگر وزیر کشور می‌تواند این تصاویر را انکار کند؟! آقای وزیر کشور! مگر می‌توانید تصاویر و فیلم‌ها را انکار کنید؟! ما که اشک دخترانمان را دیدیم! پسر من در آنجا حضور داشت و شاهد این اتفاقات بود. به اعتقاد من توجیهات وزیرکشور یک درصد هم قابل قبول نبود! آقای وزیر کشور نه تنها به بسیاری از سوالات را پاسخ نداد بلکه در ذهن مردم هزاران سوال دیگر را ایجاد کرد! چگونه این همه بلیط به این خانوم‌ها فروخته شده است؟! ظرفیت جایگاه وی ای پی ورزشگاه امام رضا 50 نفر است اما صدها بلیط به اسم وی ای پی فروخته شده! چندین بلیط دست خانوم‌ها بوده بعد آقایان می‌گویند که فقط 9 بلیط دست زنان بوده است! آقای وزیر کشور چرا با هیچ مسئولی برخورد نمی‌کند؟! به اعتقاد بنده در ماجرای ورزشگاه مشهد عمدی در کار بوده و هدف آن هم خراب کردن وجهه نظام بوده است. چرا با کسانیکه به عمد در حال خراب کردن وجهه انقلاب هستند برخورد نمی‌شود؟! آقایان یک بازیساده را نمی‌توانند مدیریت کنند! سوال بنده این است به دلیل حساسیت‌های مذهبی نسبت به حضور بانوان در ورزشگاه مشهد اصلا چرا این بازی را در تهران یا اصفهان برگزار نکردند که بانوان هم به راحتی بتوانند به ورزشگاه بروند؟! چرا هیچ مسئول و نهادی نمی‌گویدکه چه کسی بلیط غیرقانونی به خانم‌ها فروخته است؟! اصلا به نفع کشور نیست که آقایان با توجیهات مسخره سر و ته قضیه را هم بیاورند و نسبت به سوالات افکارعمومی بی توجه باشند!

آقای عنابستانی! از سویی تهران مسئولان مشهدی را مقصر این واقعه می‌دانند و از سویی دیگر مشهد وزارت ورزش و کشور را مسبب این تصمیم دانسته! علت این همه تناقض گویی و به نوعی پاس‌کاری چیست؟

به اعتقاد بنده به صورت کلی استاندار و فرماندار خراسان رضوی و وزارت کشور باید پاسخگوی علت وقوع این اتفاق باشند! مسئول اتفاقات در مشهد آقای استاندار است؛ استاندار را چه کسی انتخاب می‌کند؟! وزیر کشور! وقتی آقایان نمی‌توانستند اجازه برگزاری این بازی را در مشهد نمی‌دادند چرا اصلا بلیط می‌فروختند! سهل انگاری از استاندار مشهد بوده و وزیر کشور نباید راحت از این قضیه عبور کند. آقای رئیسی از وزیر کشور خواست که مسببان این اتفاق را شناسایی کند نه اینکه بیاید یک گزارش الکی را بخواند!

شما با استادیوم رفتن دخترتان موافق هستید؟

به اعتقاد بنده هیچ مانعی برای رفتن زنان به ورزشگاه وجود ندارد! ما باید جامعه را با هم ببینیم! مگر کنسرت هم مثل استادیوم نیست؟ چطور کنسرت رفتن بانوان در کنار آقایان مشکلی ندارد اما تماشای فوتبال اشکال دارد؟! چرا نسبت به این مسائل حساسیت درست کردید؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.