دیگر نمی‌توان مشکلات را گردن دولت روحانی انداخت!

زمانی که محمدباقر قالیباف از وجود یک طبقه بورژوا در جامعه با عبارت ۴ درصدی‌های برخوردار خبر داد، کمتر کسی تصور می‌کرد خود او تنها ۴ سال بعد در مقام ریاست مجلس شورای اسلامی تا این حد منفعلانه در قبال این طبقه برخورد کند.

سید ابراهیم رئیسی نیز که با شعار مبارزه جدی با رانت و فساد در یک انتخابات پر حرف و حدیث راهی پاستور شد، تا به امروز نتوانسته گامی جدی در جهت کاهش مشکلات مردم و یا به قول خود مبارزه با جریان دلالی در کشور بردارد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که دولت و مجلس فعلی به طور کل توانایی سر و سامان بخشیدن به مشکلات عظیم اقتصادی را ندارند. علاوه بر این کارشناسان؛ فعالان سیاسی همچون حمیده زرآبادی بر این باور هستند که؛ عدم وجود یک برنامه کارشناسی مشخص از سوی دولت و مجلس موجب رقم خوردن مشکلات فعلی شده است.

وی تأکید می‌کند؛ تا دیر نشده باید اعضای کابینه سیزدهم و شخص رئیس‌جمهور تدابیر لازم در حوزه اقتصاد را اتخاذ کنند تا زمینه‌های بروز اعتراضات اجتماعی گسترده را از بین ببرند.

ابهامات زیادی در عملکرد اقتصادی دولت وجود دارد

حمیده زرآبادی نماینده سابق مجلس درباره علل اوج‌گیری انتقادات از کارنامه اقتصادی کابینه سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: وضعیت مبهم اقتصادی فعلی و مشکلات موجود، معلول دستورکار نامشخص و حتی خلأ برنامه اقتصادی در دولت سیزدهم است.

او گفت: وزارتخانه‌های اقتصادی فاقد هماهنگی لازم با یکدیگر هستند و فراتر از آن؛ ارتباط مؤثری نیز با سایر ارکان مرتبط با اقتصاد در کشور ندارند.

انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف اقتصادی

این بهارستان نشین سابق با تشریح اشکالات موجود در بخش‌های اقتصادی دولت، بیان داشت: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اقتصادی به صورت مستقل تصمیم می‌گیرند و برنامه‌های درون سیستمی خود را عملیاتی می‌کنند. این بخش‌های اقتصادی حتی بدون درنظر گرفتن دامنه مشکلات موجود بدون هیچ برنامه مشخصی، به حرکت انفرادی خود ادامه نیز ‌می‌دهند.

بی اعتنایی محسوس دولت و مجلس نسبت به مشکلات معیشتی

زرآبادی ضمن مقایسه رفتار نمایندگان مجلس با اعضای کابینه سیزدهم، عنوان داشت: به نظر می‌رسد رفتار مجلسی‌ها نیز در مباحث اقتصادی شبیه عملکرد فعلی دولتی‌ها است. شاهد هستیم نمایندگان مجلس یازدهم نیز کمتر توجهی به برنامه‌ها و حتی مباحث اقتصادی و معیشتی ندارند.

او ادامه داد: می‌توان به این نتیجه رسید دولت و مجلس فعلی و به تبع آنها سایر بخش‌های مهم اقتصادی از عدم هماهنگی با یکدیگر در جهت حل مشکلات موجود رنج می‌برند.

هشدار یک فعال سیاسی : احتمال تکرار اعتراضات آبان ۹۸ / دیگر نمی‌توان مشکلات را گردن دولت روحانی انداخت

بی تجربه‌ها در جایگاه تصمیم‌سازی قرار گرفته‌اند

این عضو شاخص فراکسیون زنان در مجلس دهم، گفت: متاسفانه افرادی در جایگاه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی قرار گرفته‌اند که فاقد تجربه لازم هستند و تنها با «آزمون و خطا» کارها به پیش می‌برند. برایند رفتار این افراد نیز تبدیل به تورم و مشکلات معیشتی فعلی، آن هم در شرایط بد اقتصادی کشور در برهه کنونی شده است.

دولتی‌ها در سخنرانی‌ها به دنبال حل مشکلات اقتصادی هستند

زرآبادی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار پس از استقرار دولت سیزدهم، بیان داشت: دولتی‌ها در سخنرانی‌های خود مرتب از لزوم کنترل بازار سخن می‌گویند، اما در چندماه گذشته شاهد هستیم قیمت بسیاری از اقلام مورد زندگی مردم با رشد قیمتی محسوسی افزایش پیدا کرده و مشخص نیست کدام بخش از دولت قرار است جلوی این گرانی‌ها را بگیرد.

او ضمن یادآوری عملکرد همکاران خود در مجلس دهم از رفتار سختگیرانه مجلسی‌ها در قبال اشکالات دولت قبل گفت و بر لزوم دفاع از حق مردم فراتر از تفکرات جناحی و حزبی تأکید کرد.

روایتی از رفتار مجلس دهم با حسن روحانی!

زرآبادی گفت: اکثریت نمایندگان مجلس دهم با وجود نزدیکی فکری به جریان حاکم، در ماجرای سوال از رئیس‌جمهور (حسن روحانی) با آرای خود مبنی بر قانع نشدن از توضیحات رئیس دولت وقت، اعتراض خود را به صورت علنی و شفاف نسبت به برخی قصورات اعضای کابینه اعلام کردند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان کنونی مجلس تا این حد منفعلانه در قبال دولت مستقر عمل می‌کنند، ابراز داشت: نباید فراموش کنیم که اعضای پارلمان دهم برآمده از یک انتخابت پرشور در سال ۹۴ بودند و با همین پشتوانه خود را در قبال مردم مسئول و البته پاسخگو می‌دانستند. این مسئولیت مردمی حتی عاملی شده بود تا نمایندگان مجلس سابق مردم را ارجح بر روابط درون گفتمانی سیاسی خود بدانند.

برخی مجلسی‌ها خود را بی‌نیاز از مردم می‌دانند

او اضافه کرد: زمانی که نمایندگان مجلس با یک انتخابات حداقلی وارد پارلمان می‌شوند، دیگر این احساس را ندارند که بدون عزم مردم آنها قدرت سیاسی نخواهند داشت. به همین دلیل نوعی عدم پاسخگویی به توده‌ها در بین این اعضای پارلمان شکل می‌گیرد.

آستانه تحمل جامعه محدود است

زرآبادی در مواجهه با این سوال که ادامه روند فعلی و بی‌برنامگی موجود تا چه حد منجر به افزایش اعتراضات مردمی و حتی شکل‌گیری برخی کنش‌ها شبیه به آبان ۹۸ خواهد شد، تصریح کرد: تاب‌آوری و صبر جامعه در برابر مشکلات محدود است و اگر تدبیر و برنامه مشخصی برای حل مشکلات ارائه نشود، وقوع هر اتفاقی دور از انتظار نیست.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: بنده نمی‌توانم درباره نوع کنش‌گری توده‌ها در برابر مشکلات موجود پیشگویی کنم، اما امیدوار هستم مسئولان دولت با یک برنامه جدی و مشخص در مسیر حل مشکلات اقتصادی فعلی گام بردارند.

دیگر نمی‌توان مشکلات را به گردن دولت قبل انداخت

او گفت: نزدیک به ۸ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته و دیگر نمی‌توان مشکلات موجود را به دولت‌های قبل ارجاع داد. قطعا اگر برنامه مشخصی از سوی دولت وجود داشت، وضعیت بد معیشتی و البته گرانی‌های افسارگسیخته کنونی شکل نمی‌گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.