جزییات تازه از جنایت جنگی جدید روسیه در اوکراین

بنا برگزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، حمله به ایستگاه قطار در کراماتورسک، در منطقه شرقی دونتسک را حمله عمدی به غیرنظامیان خواند. بنا به گفته مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه با پرتاب بمب خوشه ای به ایستگاه راه‌آهن در شهر کراماتورسک باعث کشته شدن بیش از ۴۰ نفر غیرنظامی از جمله شمار قابل توجهی کودک و افراد سالمند شده‌اند.

روسیه که پیش از این بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار کرده، ادعا کرده که نیروهای مسلح روسیه روز جمعه هیچ موضعی را در کراماتورسک مورد هدف قرار نداده‌اند و نیروهای اوکراینی را عامل این جنایت خوانده‌اند.

شهردار این شهر تخمین زده که در آن زمان ۴۰۰۰ نفر در آنجا جمع شده بودند. استفاده از بمب‌های خوشه‌ای بر اساس کنوانسیون ۲۰۰۸ ممنوع است. اگر چه روسیه تاکنون این کنوانسیون را امضا نکرده، اما تا به حال استفاده از چنین تسلیحاتی در اوکراین را رد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی در پیام ویدئویی جدی خود با اشاره به این حادثه آن را «جنایت جنگی جدید روسیه» نامیده و خواستار آن شده که همه کسانی که در این حمله شریک‌اند به پای میز محاکمه کشیده شوند. او اقدامات روسیه را «شرارت بی‌حد و مرز» نامیده و این کشور را به «نابودی تمسخرآمیز» غیرنظامیان کشورش متهم کرد. زلنسکی هشدار داده در صورتی که جلوی روسیه گرفته نشود این کشور از حملاتش دست نخواهد کشید و گفته: «ما در انتظار پاسخ قوی جهانی به این جنایت جنگی هستیم».

او گفته: «هر گونه تأخیر در ارائه سلاح به اوکراین، تنها می تواند به این معنا باشد که سیاستمداران مورد نظر می‌خواهند بیش‌تر از ما به رهبری روسیه کمک کنند». او خواستار تحریم انرژی و قطع ارتباط تمامی بانک‌های روسیه با سیستم جهانی شد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا این حادثه را شدیدا محکوم کرده‌اند. این حادثه در همان روزی رخ داده که اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا برای نشان دادن همبستگی و تسریع روند عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، از کیف بازدید کرد.

جنگ ممکن است سال‌ها طول بکشد

در این شرایط وزیر دفاع بریتانیا در یک نشست خبری اعلام کرده که روسیه عملیات تهاجمی خود را که شامل موشک‌های کروز پرتاب شده توسط نیروهای دریایی این کشور می‌شود، در منطقه شرقی دونباس متمرکز کرده است. این سازمان اعلام کرده که انتظار دارد حملات هوایی در جنوب و شرق افزایش یابد زیرا روسیه به دنبال ایجاد یک کریدور زمینی بین کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد و دونباس است، اما نیروهای اوکراینی در حال خنثی کردن این پیشروی هستند. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین هم اعلام کرده اشغالگران برای تسلط کامل بر مناطق دونتسک و لوهانسک به آمادگی خود برای حمله به شرق کشورمان ادامه می‌دهند.

هم‌چنین کرملین روز جمعه اعلام کرد که «عملیات ویژه» می‌تواند در «آینده قابل پیش‌بینی» پایان یابد و اهداف آن از طریق همکاری ارتش روسیه و مذاکره‌کنندگان صلح محقق شود. اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داده است که جنگ ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

جنایت جنگی جدید در اوکراین؛ در انتظار پاسخ قوی جهانی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.