تلاش آمریکا برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر/توضیحات نماینده آمریکا

لیندا توماس گرینفیلد نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که کشورش قصد دارد از مجمع عمومی این نهاد درخواست تعلیق عضویت روسیه را در شورای حقوق بشر مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این سخنان سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد پس از آن بود که اوکراین، نیروهای نظامی روسیه را به کشتار ده ها غیرنظامی ساکن شهرک بوچا متهم کرد.

روسیه اکنون در دومین سال از دوره سه ساله عضویت در این نهاد حقوق بشری مستقر در ژنو قرار دارد. در صورت رای موافق دو سوم اکثریت ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، عضویت یک کشور در این نهاد به علت ارتکاب دائم نقض آشکار و سازمان دهی شده حقوق بشر در دوره عضویت خود، به حال تعلیق درمی آید.

توماس گرینفیلد در دیدار از بخارست پایتخت رومانی در همسایگی اوکراین که با موج پناهجویان این کشور روبرو شده، افزود: مشارکت روسیه در شورای حقوق بشر، مسخره و در همان حال نادرست است و به همین علت ما تصور می کنیم که زمان رای مجمع عمومی به برکناری روسیه فرارسیده است.  

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از هنگام آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسنفد ماه) تاکنون ۲ قطعنامه با دستکم ۱۴۰ رای مثبت در محکومیت مسکو، تصویب کرده است.

رویترز به نقل از معاون شهردار بوچا گزارش داده است که از ۳۰۰ جسد پیداشده پس از عقب نشینی نیروهای روسیه از این شهرک، ۵۰ جنازه نتیجه کشتار نیروهای روسیه بوده، هر چند نمی تواند این آمار یا طرف مسئول کشتار ساکنان این شهرک را به صورت مستقل تائید کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.