تصاویر ماهواره‌ای از گور دسته جمعی در اوکراین

در شرایطی که تصاویر ماهواره‌ای جدید از کشف گور دسته جمعی در اوکراین خبر می‌دهد، مقامات غربی به شدت این عمل را محکوم کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت خصوصی آمریکایی مکسار اعلام کرد تصاویر ماهواره‌ای گودالی به طول 14 متر را نشان می‌دهد که در محوطه یک کلیسای اوکراینی حفر شده است، جایی که پس از خروج نیروهای روسی از شهر بوچا گور دسته جمعی این هفته پیدا شد.

 گور دسته جمعی در یکی از کلیساها هنوز باز بود و دست ها و پاها از میان گل سرخی که به روی اجساد ریخته شده بود، قابل مشاهده بود.

77HxksobJSsJ

اوکراین روز یکشنبه نیروهای روسیه را به انجام «کشتار جمعی» در این شهر، که به تازگی توسط نیروهای اوکراینی آزاد شده، متهم کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید رهبران روسیه مسئول «قتل‌ها» و «شکنجه‌های» روی داده در شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف هستند. شهر بوچا از جمله مناطقی است که کنترل آن به دنبال عقب‌نشینی ارتش روسیه از شمال اوکراین به دست  نیروهای اوکراینی افتاد. روسیه در روزهای اخیر برای تجدید سازمان در جبهه شرق، نیروهای خود را از جبهه شمال اوکراین به عقب فرخوانده است. روسیه این اتهامات را رد و آنها را «تحریک آمیز» خوانده است.

3

شرکت مکسار تکنالوجیز که تصاویر ماهواره‌ای از اوکراین را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، گفته که اولین نشانه‌های حفاری برای گور دسته جمعی در کلیسای سنت اندرو و پیرووزوانو در 10 مارس مشاهده شده است. بر اساس این گزارش تصاویر جدیدتر در 31 مارس محل گورستان را با یک حفره به طول تقریبی 14 متر در بخش جنوب غربی منطقه نزدیک کلیسا نشان می دهد.

شاپروسکی، معاون شهردار بوچا گفته که حدود 300  جسد از افراد غیرنظامی پس از عقب نشینی روسیه پیدا شده است. او گفت که از این تعداد، مقامات تاکنون 50 مورد را به عنوان اعدام‌هایی که توسط نیروهای روسی انجام شده است ثبت کرده‌اند. بقیه یا در تیراندازی متقابل کشته شدند یا برای مرگ آن‌ها تا کنون توضیحی در دست نیست.

1

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفت ‌و گو با سی ‌ان ‌ان، تصاویر منتشر شده اجساد اوکراینی‌های کشته شده در شهر بوچا پس از عقب‌ نشینی نیروهای روسیه را مشمئزکننده توصیف کرد و گفت ما نمی ‌توانیم این را عادی ‌سازی کنیم. این واقعیت تا زمانی که وحشیگری روسیه علیه اوکراین ادامه دارد، هر روز اتفاق می‌افتد. ناتو هم در بیانیه خود تاکید کرده این حد از وحشی‌گری در اروپای چند قرن اخیر سابقه نداشته است.

همچنین در اکوایران ببینید : قرعه‌کشی خودرو حذف شد؟

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم خواستار تحقیق در مورد احتمال ارتکاب «جنایات جنگی» از سوی مسکو در مناطقی نظیر اپرین و بوچا شد. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا در واکنش به کشف اجساد غیرنظامیان در بوچا و دیگر شهرهای اوکراین که ارتش روسیه از آنها خارج شده است گفت که  مقامات این کشور «باید حساب پس بدهند».

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان هم گفته اتحادیه اروپا باید واردات گاز از روسیه را متوقف و ممنوع کند. لامبرشت این اظهارات را در واکنش به تصاویر و گزارش‌هایی که از شهر بوچا در حومه کی‌یف، طی ۲۴ ساعت گذشته مخابره شده و به کشتار بیرحمانه غیرنظامیان نسبت داده شده، ایراد کرده است.

4

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.