نمایندگانی که سوژه‌ داغ فضای مجازی شدند

سال 1400 تفاوتی با سال‌های دیگر نداشت و برخی نمایندگان سوژه داغی برای رسانه‌ها و فضای مجازی شدند؛ نمایندگانی که گاهی حرف‌هایشان صدر اخبار می‌نشست و گاهی رفتار و کردارشان شکار دوربین‌های خبرساز می‌شد که مروری بر آنها شاید خالی از لطف نباشد.

البته پر واضح است که این ساکنان خانه ملت است که گاهی با حرف‌ها و رفتارهایشان همه توجهات را به خود جلب می‌کنند و تا مدتی نقل فضای مجازی می‌شوند. سال 1400 هم تفاوتی با سال‌های دیگر نداشت و برخی از نمایندگان سوژه داغی برای رسانه‌ها و فضای مجازی شدند؛ نمایندگانی که گاهی حرف‌هایشان صدر اخبار می‌نشست و گاهی رفتار و کردارشان شکار دوربین‌های خبرساز می‌شد که مروری بر آنها شاید خالی از لطف نباشد.

سه ماه و یک روز حبس عاقبت آقای نماینده

  سوم بهمن ماه 1399 تازه چندماهی بود که نمایندگان تازه انتخاب شده بر صندلی‌های خانه ملت جای گرفته بودند که نام علی‌اصغر عنابستانی با یک ویدئوی جنجالی بر سر زبان‌ها افتاد ویدئویی که یک سرباز به دلیل آنکه اجازه نداده بود نماینده سبزوار از خط ویژه عبور کند با سیلی از او پذیرایی کرده بود و شعار « ما خادم ملت هستیم» را اینگونه یادآور شده بود.

این ماجرا با واکنش‌های زیادی رو به رو شد و پلیس راهور با بررسی دوربین‌ها سیلی زدن آقای نماینده را تائید کرد اعلام کرد از این نماینده مجلس شکایت خواهد کرد. هرچند قالیباف سعی کرد از تریبون هیات رئیسه دفاعی تمام قد از نماینده سبزوار بکند و سرباز را یک دروغ‌گو جلوه دهد اما در نهایت جرم عنابستانی در دادگاه اثبات شد و مرداد ماه 1400 عنابستانی به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.

البته آخر داستان او ختم به خیر شد و آنطور که خودش در گفت و گو با ایرنا بیان کرده هر دو طرف از شکایت خود صرف نظر کرده‌اند و و نهایتا پرونده با رضایت دو طرف مختومه شد.

مخالف موسیقی و عینک آفتابی

سید کاظم موسوی نماینده اردبیل یکی دیگر از نمایندگانی بود که حواشی درموردش کم نبود یکی از جنجالی‌ترین حرف‌هایش صحبت در باب مخالفت با موسیقی و آلات موسیقی بود. بحث بر سر ممنوعیت واردات کالاهای لوکس و غیرضروری بود که رئیس اتحادیه عینک‌‌فروشان اهواز اعلام کرد عینک آفتابی جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود و ورودش ممنوع شده است؛  سید کاظم موسوی در گفت و گویی با وب‌سایت «دیده‌بان ایرانیان» در این رابطه گفت: «در خصوص ممنوعیت ورود عینک آفتابی، اگر مردم از آن استفاده پزشکی می‌کنند و توسط پزشک معالج توصیه به استفاده از آن شده است، در این مورد اشکالی ندارد. اگر یک مکانیسم در چارچوب قانون برای استفاده از عینک آفتابی تبیین شود، استفاده از آن اشکالی ندارد.اگر عینک آفتابی نیاز مردم باشد، اشکالی ندارد البته با توجه به شرایطی که گفتم و اینکه ارز بر نباشد ورود آن به کشور هیچ اشکالی ندارد. اما در رابطه با ممنوعیت ورود ابزارآلات موسیقی ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست چون کشور ما جمهوری اسلامی است. چرا باید با وجود این همه شهدا و علمایی که داریم آلات موسیقی به کشور وارد شود؟ موضوع آلات موسیقی و لوازمی از این قبیل آقندر مهم نیستند که ما حتی برای آن وقت و ارزی خرج کنیم.»

صحبت‌های موسوی به همین‌جا ختم نشد و در ادامه گفت: «صلاح نمی‌دانم که این لوازم به کشور وارد شود. بنده و همکارانم به عنوان خادم مردم دغدغه شب و روز ما فقط معیشت مردم است.آلات موسیقی که جزء کالای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. عینک افتابی و یا آلات موسیقی باشد یا نباشد هیچ تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند.اگر افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی‌خودشان هستند، کشورهای دیگر هستند می‌توانند از ایران بروند. » همین چند جمله به اندازه کافی برای تبدیل شدن به یک سوژه در رسانه‌ها و فضای مجازی کفایت می‌کرد به طوری که صحبت‌های این نماینده اردبیل سیل واکنش‌ها را به دنبال داشت و حتی مجری صدا و سیما که معمولا در چنین بزنگاه‌هایی رفتارهای محافظه‌کارانه‌ای از خود نشان می‌دهد نتوانست از کنار این جملات به سادگی عبور کند و در برنامه‌ای زنده گفت: « شما به چه حقی برای مردم تعیین تکلیف می‌کنید؟ مگر سرود ملی ما را با دبه زده‌اند؟ آن کسی باید برود که بین مردم تفرقه می‌اندازد»

البته سید کاظم موسوی یک قدم عقب نشست و تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر رسانه و خبرنگار شکست که صحبت‌های من تحریف شده است.

جنجال از آبان 98 تا ازدواج کودکان

حسن نوروزی نماینده رباط کریم یکی دیگر از ساکنان میدان بهارستان است که اظهاراتش در یک سال گذشته جنجال‌های زیادی به دنبال داشت.

آبان ماه 1400 بود که حسن نوروزی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «دیده‌ بان ایران» درباره  برگزاری دادگاه آبان در انگلستان ابتدا با این صحبت که آیا باید قاتلین را محاکمه کرد یا کشته‌شدگان را گفت: « یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟ »  این صحبت‌های نوروزی با واکنش‌های زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد که همین موضوع موجب تا حسن نوروزی یک گام عقب بنشیند در مصاحبه‌ای با فارس گفت صحبت‌هایش یک شوخی بود؛ او گفت: «در آبان 98 کسی کسی را نکشت»

اظهارات جنجالی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی  به همین موضوع ختم نشد و نزدیک به یک ماه بعد ازدواج دختران 13 ساله را کودک همسری ندانست و گفت: « سن ازدواج در دختران به معنی سن بلوغ در نظر گرفته می شد که عموما سن ۱۳ یا ۱۴ سال است و این که دختر بتواند زندگی را به جلو برد یا خیر نیز به اذن ولی باز می گردد. »  

نماینده رباط کریم در سال گذشته، تنها حرف‌هایش جنجالی نبود و گاهی رفتارش سوژه رسانه‌ها می‌شد مانند وقتی که جلسه معارفه استاندار را تبدیل به یک میدان جدل کرد. دی ماه 1400 بود که ویدئویی منتشر شد که در آن حسن نوروزی نماینده رباط کریم به استاندار اعتراض می‌کند که چرا گزینه‌ای که او معرفی کرده بود منصوب نشده و کسی دیگر در این جایگاه قرار داده شده است؛ صدای داد و فریاد بلند می‌شود اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و استاندار رباط کریم لب به اعتراض و انتقاد باز می‌کند که نوروزی گزینه‌هایی که به‌عنوان فرماندار بومی معرفی شده بودند هرکدام به‌نوعی شرایط احراز صلاحیت برای این پست را نداشتند. او تنها صحبتش فقط رو به حاضران آن جلسه نیست و خطاب به نوروزی نماینده رباط کریم نیز گفت، شما نباید به‌جای استاندار، فرماندار منصوب کنید. 

حسن نوروزی چند روز بعد در پاسخ به حواشی ایجاد شده درباره این ویدئو در تذکری  از هیات رئیسه خواست تا از امثال او دفاع کنند و گفت: « یا به ما نگویند برای انتخاب فرماندار از محل خود کسی را برای فرمانداری معرفی کنید یا اگر افرادی را معرفی می کنیم، برای احترام  یک نفر را قبول کنند. بعد هم نگویند ما استانداریم و هر کاری بخواهیم انجام می دهیم.»

نبویان و ساز مخالف با توافق

سید محمود نبویان نماینده تهران و عضو جبهه پایداری یکی از نمایندگانی است که مهمترین شاخصه‌اش نواختن ساز مخالف با برجام و توافق با 1+5 است فرقی هم نمی‌کند سکان این مذاکرات در دست جناح مخالف باشد یا موافق. البته وقتی ظریف سردمدار تیم مذاکره کننده حملات نبویان هم به توافق و مذاکرات بیشتر و همراه با توهین و تهمت بود اما بعد از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، نبویان مدتی سکوت کرد اما دوباره مخالفت‌هایش شروع شد.

روزهای پایانی سال 1400 بود که میکروفون سید محمود نبویان روشن شد تا تذکری درباره مذاکرات و توافق احتمالی تیم مذاکره کننده ابراهیم رئیسی بدهد او گفت: «شاید روزهای آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث هیکلی و شخصی نداشته‌ایم. مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم، به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد ندادند. در لیست (sdn) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مد نظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.»

نبویان ادامه داد: «درباره کانورشن یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌اند که انجام می‌شود یعنی وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست درآمدی ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم. در بحث تحریم‌ها آمریکا مطلقا تعهد نداده است که از برجام خارج نشود. متأسفانه دوستان تیم قبلی مذاکرات مسئولین اصلی این مذاکرات هستند، نمی‌خواهم اسم بیاورم، ما سه گروه داریم؛ گروه تحریم، گروه هسته‌ای و گروه اجرایی. مسئولین این کمیته‌ها همانند کسانی هستند که برجام را فتح‌الفتوح می‌دانستند، باید به این مورد خیلی توجه کنیم. ما می‌توانیم از طرف غربی تضمین بگیریم تا در کنگره آن را تصویب کند، گفت: شاید بگویند کنگره مخالفت کند، این در حالی است که اکثر اعضای کنگره آمریکا دموکرات هستند و بایدن هم از همین جریان است. لازم نیست که مصوبه کنگره به آن صورت باشد، ما سه نوع داریم، یک دستور اجرایی و یک دستور اجرایی کنگره‌ای داریم که برای آن رأی نصف به علاوه یک کافی است.»

 گاف دوباره کریمی قدوسی

 محمد جواد کریمی قدوسی یکی از همان نمایندگانی است که سر و صدای زیادی دارد و همیشه بخشی از حواشی خانه ملت روی انگشت او می‌چرخد؛ البته بیشتر از آنکه صحبت‌هایش سوژه رسانه‌ها شود، طرز نوشتن و غلط‌های املایی‌اش است که دستمایه طنز در فضای مجازی می‌شود.

کریمی قدوسی که سال 92 در اعتراض به توافق هسته‌ای  طرح دو فوریتی تهیه کرده بود در آن " معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای" (NPT ) یعنی (Nuclear Non- Proliferation Treaty ) را «MPT  » نوشته بود.

البته او از این اشتباه درس نگرفت و سال 99 بار دیگر در توئیترش وقتی داشت با توپ پر به دولت روحانی انتقاد می‌کرد به جای «PMD » نوشت «PND» و این موضوع دوباره به یک سوژه تبدیل شد. کریمی قدوسی که گویا تمایلی ندارد به این غلط‌های املایی پایان بدهد مهرماه 1400 گاف عجیب و غریب‌تری داد و این‌بار در نوشتن کلمات فارسی غلط املایی داشت و به جای «آمر» نوشت «عامر» . او در توئیترش نوشت: «ریاست محترم قوه قضائیه ملت تقاضا دارند دادگاه برگزار شده برای سیف و عراقچی که منجر به صدور حکم قطعی شد برای معرفی خیانت مار بزرگ به ملت پخش شود تا عامل و عامر اصلی سقوط ارزش پول ملی رسوا گردد. »

ریاکاری آقای نماینده

مهدی سعادتی نماینده بابل از دیگر نمایندگانی بود که انتشار عکس‌هایش در فضای مجازی واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. او در جلسه‌‌ای در کمیسیون امنیت ملی که وزیر امور خارجه هم حضور داشت به نمازخواندن ایستاد و بقیه حضار منتظر ماندند تا نمازش تمام شود و بعد جلسه را شروع کنند. عکس او در حال نماز خواندن در جلسه با وزیر در فضای مجازی دست به دست می‌شد و هر کسی درباره این رفتار اظهار‌نظری می‌کرد.

سعادتی در واکنش به این عکس و اظهارنظرها در توئیترش نوشت: « قبل از آغاز رسمی جلسه مشغول اقامه نماز بودم که ‫وزیر امور خارجه رسیدند. وزیر و معاونین هنوز حضور پیدا نکرده بودند که بنده نماز را به علت ضیق وقت شروع کردم.»

بعد از این توئیت فیلم‌ها و عکس‌های دیگری منتشر شد که نماز خواندن این نماینده تنها به یک جلسه محدود نشده بود و در جلسات دیگر هم این رفتار را تکرار کرده بود موضوعی که موجب نماینده بابل به اقدام ریاکارانه متهم شود.

احمدی بیغش و جنجال‌ علیه رئیسی

وقتی محمود احمدی نژاد سکان‌دار دولت دهم بود «احمدی‌بیغش» هم استاندار خراسان شمالی شد و بعد از چند سال دوری از میادین مسوولیتی حالا بیش از یکسال است که ساکن میدان بهارستان و نماینده شازند شده است آن هم نماینده‌ای که اظهاراتش همواره موجی از واکنش و جنجال به دنبال دارد.

یکی از نطق‌های جنجالی این نماینده مجلس مبوط می‌شود به انتقاد تند و تیزش از دولت سیزدهم و شخص ابراهیم رئیسی که ضعف در ادبیات او را مورد نقد قرار داد و گفت: آنچه اینجانب را وادار به این نطق نموده، شرایط خاص کشور بعد از روی کار آمدن دولت جدید است که به نظر می‌رسد با توجه به رویکردهای دولت محترم و احاطه یک نوع بی‌برنامگی و قضاوت‌های مایوس کننده در سطح جامعه، نیاز است از سر دلسوزی به رئیس جمهور محترم و با انگیزه یادآور شوم؛ مهم ترین مساله در باب رفتارهای دولت، عدم برنامه محوری در سیاست‌های کوتاه مدت دولت است که جای پردازش و نقد منصفانه دارد. ارزیابی اولیه از اقدامات شما نشان می‌دهد که تمام این رفتارها بویژه سفر به استان‌ها عمدتا تسکین محور است، نه درمان محور، زیرا این مدل حکمرانی نشانی از درمان مشکلات ندارد.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر وجود ضعف شدید در ادبیات گفتمانی جنابعالی در عرصه‌های مختلف، به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و دستاویز قرار گرفتن این ادبیات در شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی زیبنده کشور نیست و شایسته است هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این روند اقدام نمایید. آنگونه که پیداست در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم همان نقش غلطی را ایفاء می‌کند که آشناییسم در دولت روحانی ایفاء می‌کرد. مگر در کشور قحط الرجال علمی و سیاسی داریم که در نهاد ریاست جمهوری چهار نفر از اساتید برجسته دانشگاهی کشور دیده نمی‌شوند که حداقل در مناسبات رسمی چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این همه شاهد گفتمان ضعیف و بحث برانگیز غیر علمی و غیر استنادی از شما نباشیم؟!»

احمدی بیغش در بخش دیگری از صحبت‌هایش پیکان نقدهایش را به سمت انتصاب‌های از جنس دانشگاه امام صادق ابراهیم رئیسی گرفت و گفت: «اتکای افراطی به مجموعه‌ای محدود از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) در سطوح مدیریتی کلان کشور، حتی نام این امام عزیز و معصوم را نیز در جامعه تحت الشعاع قرار داده است، دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است، به یک عزیز دردانه خاص که باید همه اتفاقات، انتصابات و استنادها به ایشان ختم شود. این همان پدیده پرهزینه‌ای است که در هر دولت وجود داشته و در نهایت به پاشنه آشیل تمام عیار تبدیل می‌شوند که دیدیم در گذشته این طور بود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.