تصرف محل سکونت کارکنان نیروگاه چرنوبیل توسط ارتش روسیه

شهر اسلاووتیچ با ۲۵ هزار نفر سکنه در ۱۶۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ در پی فاجعه چرنوبیل برای انتقال سکونتگاه کارکنان نیروگاه و ساکنان منطقه چرنوبیل، ساخته شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف را به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش های بین المللی به این اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر اسفند ماه گذشته نیز به‌ رغم تعمیرات در نیروگاه چرنوبیل، در مورد ایمنی این تاسیسات هسته ای اظهار نگرانی کرده بود.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این یک پیشرفت مثبت است، زیرا نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل چند روزی است که باید به دیزل ژنراتورهای اضطراری تکیه کند با این حال من به شدت نگران ایمنی و امنیت در چرنوبیل و دیگر تاسیسات هسته‌ای اوکراین هستم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تصرف بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین به دست روسیه، اعلام کرد که مسکو و کی‌یف آماده همکاری با نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل متحد برای تضمین امنیت هسته‌ای هستند.

اوکراین چهارشنبه گذشته اعلام کرد برق نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل قطع شده، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت هیچ تأثیر حیاتی بر روی ایمنی نیروگاه نداشته است.

نیروهای روسیه روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیز نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل را که فاجعه سال ۱۹۸۶ در آن رخ داده بود را تصرف کردند. حادثه در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

بیش از ۲ هزار نفر برای جلوگیری از وقوع فاجعه هسته‌ای دیگری، هنوز در این نیروگاه کار می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.