انگلیس، آمریکا را در مورد روسیه دور زد

بایدن روز شنبه در لهستان گفته بود «پوتین نمی تواند در قدرت باقی بماند»؛ اظهاراتی که کاخ سفید گفت منظور او تغییر حکومت در روسیه نبوده است.

وزیر کابینه انگلیس در مصاحبه با برنامه اسکای نیوز گفت من فکر می کنم که تصمیم گیری در این زمینه برعهده مردم روسیه است. آنها از آنچه که در اوکراین اتفاق می افتد، این حمله غیرقانونی و تخریب اموال و اقتصاد خود خسته شده اند و به نظر من آنها هستند که درباره سرنوشت پوتین و حکومت او تصمیم گیری می کنند.

بایدن، پوتین را "قصاب" خواند و به مخاطبانش در ورشو پایتخت لهستان گفت غرب باید خود را برای جنگ طولانی پیش رو آماده کند.

گاردین نوشت: بایدن در اظهاراتی که به نظر می رسید تغییر قابل توجه در سیاست آمریکا در قبال روسیه است، ظاهرا تلاش می کرد اطرافیان رئیس جمهوری روسیه را وادار به کنار گذاشتن او از کرملین کند.

زهوای از بیان این که بایدن  در چنین درخواستی اشتباه می کند، خودداری کرد اما گفت «تهاجم به اوکراین غیرقانونی بوده و باید پایان یابد و به نظر من این چیزی بود که رئیس جمهوری آمریکا از آن صحبت می کرد.»

برخی می گویند اظهارات بایدن جایگاه پوتین را در داخل کشورش تقویت می کند. توبیاس الوود رئیس کمیته منتخب دفاع مجلس عوام انگلیس در این زمینه گفت چنین اظهاراتی «غیرعاقلانه» است و پوتین به بهانه این اظهارات سخت تر می جنگد.

امروز یکشنبه همچنین لیز تراس وزیر خارجه انگلیس به ساندی تلگراف گفت تحریم های بانک ها، کسب و کار و افراد در روسیه ممکن است در صورتی که نیروهای  روسیه از اوکراین عقب نشینی کنند، برداشته شود.

اظهارات او بازتاب سخنان آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بود که گفت تحریم های کمرشکن اقتصادی برای اجرای دائمی طراحی نشده اند.

تلاش انگلیس برای فاصله گرفتن از اظهارات بایدن درباره سرنوشت پوتین

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.