الله کرم : تخریب قالیباف آغاز رقابت سیاسی جدید است/اصلاح طلبان هنوز حذف سیاسی کامل نشده اند

حسین الله کرم، فعال سیاسی اصولگرا،درباره برخوردهای جناحی با موضوع جنگ میان روسیه و اوکراین گفت: از نظر استراتژیک، سیاسی و جناحی موضوع اوکراین بسیار مهم است. برای مثال اصلاح طلبان مخالف حضور ایران در سوریه بودند اما چندی بعد موافق دخالت ایران، علیه طالبان کنونی شدند و الان اصلاح طلبان مخالف دخالت روسیه در اوکراین هستند و حاضر نیستند بر روی یک پاشنه حرکت کنند. در میان اصلاح طلبان منفعت گروهی حاکم شده و ساختار سیاسی داخلی مشخصی هم ندارند. در حال حاضر جریان اصلاح طلب انسجام کاملی ندارد. ساختار اصلاح طلبان ثبات رای که ندارد هیچ، ثبات سیاسی هم ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان توانایی اصلاح ساختار را دارند، اظهار کرد: ثبات در ارائه دیدگاه های سیاسی مهمتر از مباحث ساختاری است اگر این مهم درست باشد جریان سیاسی، ابراز موجودیت فعال خواهد کرد.

الله کرم : اصلاح طلبان هنوز حذف سیاسی کامل نشده اند / رقابت به داخل اصولگرایان کشیده می شود و طیف بندی درون اردوگاهی جدیدی شکل می گیرد

 

الله کرم در پاسخ به این سوال که شما دو موضوع افغانستان و سوریه را مثال زدید؛ قرار نیست اصلاح طلبان در هر دو مورد یک نظر داشته باشند، گفت: ایران در سوریه دخالت کرد تا ناامنی را علیه منافع ملی، کنترل کند. وقتی اصلاح طلبان مخالفت می کنند بعد طرفدار دخالت ما علیه طالبان به نفع پنجشیر می شوند، نشان از عدم ثبات سیاسی است. این طور نمی شود که شما یک جا طرفدار دخالت باشید و یک جا، مخالف دخالت باشید.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه افزود: انقلاب تاکنون هزینه زیادی برای ساختار سیاسی موجود بین اصلاح طلبان و اصولگرایان پرداخت کرده است اما جریان اصلاح طلب خود را کنار کشید و حاضر به پرداخت هزینه در تداوم آن، نشد. اصلاح طلبان خود را از قطار منافع ملی پیدا کرده اند. جریان اصلاح طلب می تواند با ثبات در ابراز دیدگاه های سیاسی، قدم های اولیه را برای بازگشت بردارد ضمنا باید هزینه سیاسی نیز پرداخت کند.

الله کرم در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه منظور شما از پرداخت هزینه چیست؛ آیا الان که از عرصه سیاسی حذف شده اند پرداخت هزینه محسوب نمی شود، بیان کرد: اولا بطور کامل حذف نشده اند زیرا کارگزاران و اعتدال همچنان در ساختار سیاسی فعال اند ضمن اینکه پرداخت هزینه سیاسی در دفاع از ساختار خواهد بود. شما اگر بین مردم سالاری دینی، فقط از مردم سالاری دفاع کنید و از دین دفاع نکیند، و در نظام جمهوری اسلامی فقط از بخش جمهوریت دفاع کنید و امثالهم، این نوع عملکرد پرداخت هزینه نیست بلکه فرار رو به جلو محسوب می شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که انتخابات در سالهای ۹۸ و ۱۴۰۰، باعث انسجام میان اصولگرایان شد یا انشقاق، بیان کرد: دو سه انتخابات اخیر توانست طیف اصولگرایان را تقویت و نزدیک بهم کند اگر هم جریان اصلاح طلب به دلیل عدم پرداخت هزینه سیاسی کنار بکشد یا کنار زده شود، رقابت به داخل و میان اصولگرایان، کشیده می شود، آنگاه شاهد طیف بندی جدیدی در ساختار اصولگرایان خواهیم بود.

او درباره مخالفت با افتادن شهرداری تهران به دست قالیباف و هجمه های اخیر علیه او اظهار کرد: در غیاب رقیب ساختاری و تحولات جدید ساختاری، این گونه مخالفت و موافقت ها بوجود می آید بطوریکه می تواند سرآغاز رقابتی جدید نیز محسوب شود. ازاین رو تخریب قالیباف از طریق فایل صوتی میتواند اساس آغاز نوعی رقابت سیاسی جدید باشد البته من معتقدم دشمن خارجی و دنبال های داخلی شان با آن فایل صوتی می خواستند سپاه را مورد تهاجم قرار داده و تضعیف کنند. ضمن اینکه طرح پرونده های این چنینی، بهانه ای برای زدن اصل نظام است که از طریق جریان های داخلی به خارج ارسال می شود و از طریق دشمنان با حمایت فضای مجازی جهت ضد منافع ملی به خود می گیرد. بهر حال این گونه اتفاقات جدید، نشان دهنده تغییر در ساختار سیاسی و تولد جریان های جدید است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.