هشدار درباره طغیان رودخانه ها/ 9 استان منتظر برف و باران باشند

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از ادامه فعالیت سامانه بارشی طی روزهای شنبه و یکشنبه( ۶ و ۷ فروردین ماه) با مخاطراتی نظیر بارش باران همراه با وزش باد نسبتا شدید، رعد وبرق و احتمال بارش تگرگ ، بارش برف و رخداد مه در نواحی مرتفع و کوهستانی خبر داد.

شنبه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان و یک‌شنبه نیمه جنوبی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل درگیر این سامانه خواهند بود.

اثر این مخاطره اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها بویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پرواز است.

توصیه می‌شود احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به منظور برف روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه از تداوم گرادیان شدید فشار سطح زمین طی روزهای شنبه و یک‌شنبه( ۶ و ۷ فروردین ماه) خبر داد.

نوع مخاطره حاصل از این پدیده وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک در استان‌های تهران، قم، سمنان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، فارس، شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود.

اثر این مخاطره افزایش احتمال خیزش گردوخاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی است.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره، عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده و حفاظت از صنعت کشاورزی است.

سازمان هواشناسی در پایان از تشکیل توده گرد و خاک بر روی کشور عراق و تاثیر آن بر مناطق غرب و جنوب غرب کشور خبر داد.

جمعه و شنبه( ۵ و ۶ فروردین ماه) کاهش دید افقی و کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام مشاهده خواهد شد و اثر این مخاطره رخداد گردوخاک است.

توصیه می‌شود بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیر ضروری خودداری کنند و مسئولین محترم تمهیدات لازم را بکار گیرند. 

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.