درخواست دوباره زلنسکی برای دیدار مستقیم با پوتین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بار دیگر خواستار دیدار و گفت وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه شد.

به گزارش الجزیره، زلنسکی در یک مصاحبه تلوزیونی گفت: دیدار با پوتین برای پی بردن به موضع روسیه به منظور پایان دادن به جنگ ضروری است. 

وی افزود: من فکر می‌کنم بدون این دیدار، نمی‌توان به طور کامل درک کرد که آن‌ها (روس‌ها) برای توقف جنگ چه کاری می‌خواهند انجام دهند. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات دیگری که روز دوشنبه منتشر شد گفت که این کشور هیچگاه تسلیم اولتیماتوم‌های روسیه نخواهد شد و شهرهای اوکراین اشغال خود از سوی روسیه را نخواهند پذیرفت. 

رئیس جمهور اوکراین پیش از این نیز خواستار دیدار مستقیم با پوتین شده بود. 

وی در میان برگزاری مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین اعلام کرد که وظیفه اصلی هیات مذاکره کننده اوکراین ترتیب یک ملاقات میان او و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. 

تاکنون چند دور مذاکره میان هیات‌های روسیه و اوکراین در سطوح مختلف انجام شده اما به آتش بس فراگیر منجر نشده است. مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در ترکیه نیز دستاورد ملموسی نداشت. تنها نتیجه این مذاکرات، ایجاد زمینه برای آتش بس موقت در برخی مناطق، جهت خروج غیرنظامیان از مسیرهای بشردوستانه بوده است. 

رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.