ورود تولیدکنندگان سیمان بدون افت تولید و با نگرانی به قرن جدید

قطع برق در تابستان، محدودیت تامین گاز در زمستان و افزایش قیمت انرژی، امسال را به سالی عجیب و سخت برای صنعت سیمان تبدیل کرد.

 آخرین سال قرن هر چند که برای تولیدکنندگان سیمان با کاهش تولید به پایان نرسید، اما نگرانی های بسیاری را نسبت به آینده با خود همراه کرد. فعالان این صنعت استراتژیک مدت هاست که از نیاز این صنعت به حمایت می گویند تا امکان نوسازی و بازسازی واحدها را از دست ندهند. زیرا افزایش هزینه های تولید، باعث شده تا واحدهای سیمانی امکان تامین سرمایه برای بازسازی و نوسازی واحدهای خود را از دست بدهند. نگرانی که امسال با افزایش هشت برابری قیمت گاز، پررنگ تر از قبل شده است.

عباس حسینی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در باره سالی که بر این صنعت گذشت، گفت: امسال، سال سخت و مهمی برای اقتصاد کشور بود؛ زیرا با تغییر دولت رو به رو بودیم. معمولا در ماه های آخر فعالیت دولت ها، بسیاری از تصمیم ها اجرایی نمی شوند و در ابتدای شروع به کار دولت های جدید، به دلیل تغییر در بدنه و انتصاب مدیران، زمان کشته می شود.

او در باره مشکلاتی که صنعت سیمان در سال جاری با آنها رو به رو بود، توضیح داد: امسال از 12 تیرماه تا 25 شهریور تامین برق برای صنایع محدود شد و با قطع برق مواجه شدیم، این محدودیت عملا تولید را متوقف کرد. در ادامه از آبان ماه محدودیت در تامین گاز آغاز شد که هم مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرد و هم هزینه های تولید را افزایش داد. زیرا برای ادامه تولید باید از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده میشد، استفاده از مازوت هزینه حمل این سوخت جایگزین را نیز به هزینه های تولید سیمان اضافه کرد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ادامه داد: افزایش هزینه های تولید با استفاده از سوخت جایگزین در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت گاز در سال جاری حدودا چند برابر شد، البته قرار بود که از ششم بهمن ماه قیمت گاز بدون نوسان و هر متر مکعب کمی بیش از 500 تومان محاسبه شود و اکنون امیدواریم با صدور قبوض گاز بهمن ماه شاهد این اتفاق باشیم.

به گفته حسینی، اثر افزایش هزینه های تولید سیمان طی یک تا 2 ماه آینده بیشتر مشاهده خواهد شد.

او در ادامه در باره آمار مصرف، میزان تولید و صادرات سیمان در سال جاری هم گفت: مصرف داخلی سیمان در 11 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد کاهش داشت و صادرات نیز 3.5 درصد در مقایسه با سال گذشته افت کرد.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، در خصوص وضعیت تولید و میزان آن در سال جاری نیز گفت: امسال با قطع برق در تابستان، با کاهش تولید رو به رو شدیم اما واحدهایی که امکان استفاده از سوخت مازوت در زمستان را داشتند، با افزایش تولید، عقب ماندگی تابستان را جبران کرده و در مجموع مانع کاهش تولید سیمان نسبت به سال قبل شدند. بر همین اساس می توان گفت که در 11 ماهه امسال تولید سیمان در مقایسه با سال قبل تغییری نداشت.

او در باره دلایل کاهش 3.5 درصدی صادرات سیمان در سال جاری نیز توضیح داد: صادرات، به تولید و تحویل یکنواخت و بدون نوسان نیازمند است. با توجه به قطعی برق در تابستان و محدودیت تامین گاز در زمستان، تولید سیمان در سال جاری فاقد چنین شرایطی بود و به تبع آن صادرات کاهش یافت.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در باره پیش بینی ها از وضعیت آینده صنعت سیمان در سال آتی یادآوری کرد: هزینه های تولید و روند افزایشی آن چالش های بسیاری برای بخش تولید ایجاد کرده، وزیر اقتصاد وعده کاهش تورم در سال آینده را داده است که امیدواریم محقق شود چون بر تولید و هزینه های آن تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر چنانچه ساخت مسکن ملی هم آغاز شود، مصرف سیمان افزایش می یابد و لازم است که تعامل هایی با صنعت سیمان صورت بگیرد و نقشه راه بخش صنعت که رهبری خواستار آن شده اند، تدوین شود. تدوین این نقشه می تواند سرنوشت بخش تولید کشور را تغییر داده و مسـیر پیش روی این بخش را روشن کند. در حال حاضر صنعت سیمان به بازسازی، نوسازی، سرمایه گذاری و حمایت نیازمند است که اگر تعامل برای حمایت از این بخش انجام نشود، برای تولید با مشکل مواجه خواهیم شد.

حسینی مهم ترین انتظار بخش تولید از سیاستگذاران و برنامه ریزان کشور را پیش بینی پذیر شدن اقتصاد کشور دانست. او معتقد است، چنانچه اقتصاد کشور قابل پیش بینی باشد، بخش تولید می تواند با در دست داشتن چشم اندازی روشن از آینده نسبت به برنامه ریزی و پیشبرد اهداف خود اقدام کند و به تولید کشور رونق ببخشد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.