رایزنی بایدن با رهبران اروپا درباره اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا امروز( دوشنبه) با رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس به منظور بررسی راه‌های واکنش به حمله روسیه علیه اوکراین گفتگو خواهد کرد.

به گزارش شبکه آمریکایی CBS دالیپ سینگ، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت: واشنگتن آماده است تا تحریم‌ها علیه روسیه را به دلیل اوضاع پیرامون اوکراین گسترش دهد تا بخش‌های اقتصادی جدید از جمله نفت و گاز را در برگیرد.

وی افزود: ما می‌توانیم تحریم‌های خود را گسترش دهیم و اقدامات (بیشتری) برای گسترش تحریم‌هایی که قبلا اعمال کرده‌ایم را با افزودن بخش‌های جدید انجام دهیم.

علاوه بر این، کاخ سفید اشاره کرد که  بایدن برای شرکت در نشست اضطراری ناتو پنجشنبه به بروکسل سفر خواهد کرد.

وزرای خارجه لیتوانی و ایرلند روز دوشنبه در بروکسل اعلام کردند که اتحادیه اروپا باید تحریم‌های روسیه را برای هدف قرار دادن بخش انرژی سودآور این کشور افزایش دهد. اتحادیه اروپا و متحدان غربی آن در تلاش برای خروج نظامی روسیه از اوکراین، مجموعه‌ای از تحریم‌ها از جمله مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را اعمال کرده‌اند.

بحران انسانی در شهر بندری ماریوپل، جایی که ساکنان آن با غذا، آب و برق کمی محاصره شده‌اند، فشار بر رهبران اروپایی را برای تشدید تحریم‌ها علیه مسکو افزایش می‌دهد.

سایمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند هنگام ورود به نشست گفت: «با نگاهی به میزان ویرانی در اوکراین در حال حاضر، بسیار سخت است که بگوییم ما نباید در بخش انرژی، به ویژه نفت و زغال سنگ وارد عمل شویم.

وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا دیپلمات ها به رویترز گفتند که کشورهای حوزه بالتیک از جمله لیتوانی به عنوان گام منطقی بعدی بر تحریم فشار می آورند، در حالی که آلمان نسبت به اقدام خیلی سریع به دلیل قیمت بالای انرژی در اروپا هشدار می دهد.

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: «غیرقابل اجتناب است که درباره بخش انرژی صحبت کنیم و قطعاً می‌توانیم درباره نفت صحبت کنیم، زیرا این بزرگترین درآمد بودجه روسیه است». او گفت: «ما نمی‌توانیم از اعمال تحریم‌ها خسته شویم، نمی‌توانیم از کمک به اوکراین خسته شویم».

او گفت که اعتبار غرب در خطر است. 

کرملین تاکنون با چهار دور تحریم های اتحادیه اروپا که طی سه هفته گذشته اعمال شده، از جمله علیه ۶۸۵ روس و بلاروس و در زمینه مالی و تجارت روسیه، تغییر مسیر خود را در اوکراین انجام نداده است. دور پنجم تحریم ها شامل افزودن نام های بیشتری به لیست سیاه اتحادیه اروپا می شود. اما سخت ترین انتخاب از نظر اقتصادی این است که آیا نفت روسیه را هدف قرار دهیم، همانطور که ایالات متحده و بریتانیا انجام داده اند، با توجه به وابستگی ۲۷ کشور اتحادیه اروپا به گاز روسیه برای انرژی.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «جنایت جنگی بزرگی در ماریوپل در حال وقوع است. روسیه جنایات جنگی زیادی انجام می دهد». 

مسکو هشدار داده است که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر نفت روسیه می‌تواند این کشور را وادار به بستن خط لوله گاز به اروپا کند. در حال حاضر، اتحادیه اروپا که برای ۴۰ درصد گاز خود به روسیه متکی است و آلمان در میان کشورهای بزرگ وارداتی اتحادیه اروپا  در مورد چگونگی مقابله با موضوع انرژی اختلاف نظر دارد. فرانسه که ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، می تواند بسیار مهم باشد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که اگر اوضاع در اوکراین از این بدتر شود نباید از نظر تحریم‌ها "تابویی" وجود داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.