سهم «انتظار» در فیلم‌های حاتمی کیا و عسگرپور

از ابراهیم حاتمی کیا تا عسگرپور و وزیریان هرکدام تلاش کرده اند مفهوم «انتظار» را در برخی فیلم های خود تداعی و بازنمایی کنند.

سینما از بهترین بسترهای هنری و تصویری برای پرداخت به مفاهیم دینی و مذهبی است و تولید محتواهای متنوع و پرتعداد در این حوزه شاهدی بر این مدعاست. در این میان اما پرداختن به برخی مفاهیم دینی در بستر هنری کمی سخت تر، چالشی تر و حساس برانگیز است. از جمله این مفاهیم می توان به مفهوم «انتظار» اشاره کرد.

ردپای «انتظار» در فیلم های حاتمی کیا و عسگرپور

محمدمهدی عسگرپور تاکنون 2 فیلم با مفهوم انتظار ساخته است. «قدمگاه» اولین ساخته اوست که از مطرح ترین فیلم ها در این حوزه است. «مهمان داریم» عسگرپور نیز به نوعی دیگر مفهوم انتظار را تداعی می کند.

این فیلمساز چند سال قبل به ایسنا گفته بود: پرداختن به موضوعاتی درباره انتظار و مهدویت حتما در سینما و سایر هنرهای ما کاربرد دارد، چرا که نسل به نسل با آن زندگی کرده‌ایم و در فرهنگ ما ریشه دارد،‌ اما این‌که چرا به آن زیاد توجه نشده است به این برمی‌گردد که مسئله مهدویت و انتظار بیشتر در حد مناسبت باقی‌ مانده‌اند.

ابراهیم حاتمی کیا نیز بنا به گفته خود «بوی پیراهن یوسف» را با نگاهی به مفهوم «انتظار» ساخته است.  علی وزیریان و هادی محمدیان نیز در ارائه تصویری سینمایی و انیمیشنی از این مفهوم دستی بر آتش داشته اند.

چند سال قبل نیز خبرهایی از مرتضی شایسته منتشر شده بود که قصد داشت فیلمی درباره زندگی نرجس خاتون، مادر امام زمان (عج) بسازد. این فیلم طبق اطلاعات قبلی از رم شروع می‌شد و داستان به بغداد می‌رسید و تا تولد امام عصر (عج) ادامه پیدا می‌کرد.

در ادامه به مناسب نیمه شعبان و میلاد حضرت ولی عصر (عج)، به معرفی برخی فیلم های ساخته شده با مفهوم «انتظار» اشاره شده است؛

اسم فیلم /کارگردان /سال تولید

خلاصه فیلم

«قدمگاه»

کارگردان: محمد مهدی عسگرپور

سال تولید: 1382

درباره رحمان پسری سرراهی است که از همان کودکی در روستا زندگی کرده و بزرگ شده است. او هر سال در نیمه شعبان برای ادای نذر ۱۰ ساله‌اش راهی قدمگاه می‌شود، اما با رسیدن به این زیارتگاه خوابی می‌بیند که زندگی‌اش را متحول می‌کند.

 

«مهمان داریم»

کارگردان: محمد مهدی عسگرپور

سال تولید: 1391

مهمان داریم با بازی پرویز پرستویی در نقش اصلی روایتگر داستان زندگی زن و شوهری است که در طول قصه و زمانی که آن‌ها منتظر یک مهمان هستند؛ مهمانی که از یک نگاه می‌تواند ملکوتی باشد و از نگاهی دیگر زمینی، متوجه می‌شویم فرزندان‌شان در جنگ شهید شده‌اند.

«بوی پیراهن یوسف»

کارگردان:ابراهیم حاتمی‌کیا

سال تولید: 1374

این فیلم با بازی علی نصیریان داستان مردی را به تصویر می‌کشد که سال‌هاست در آرزوی بازگشت پسر اسیرشده خود در جنگ است و اگرچه برای او در قطعه شهدا قبری به نامش تهیه‌ شده اما پدر باور ندارد که او شهید شده باشد و در سکانسی بر سر  مزار، از پسر می‌خواهد که خودش را به او نشان دهد. در آخر هم پدر به آرزویش می‌رسد و پسرش از اسارت برمی‌گردد.

 

 

«به خدا نزدیک است»

کارگردان: علی وزیریان

سال تولید:1385

 

رضا با موتور مسافرکشی می‌کند. او در نگاه اهالی، شیرین عقل است، لیکن در باطن جوانی با عاطفه و مهربان و برخوردار از سلامت کامل ذهنی است. رفته رفته احوالاتش به گونه‌ای تغییر می‌یابد که مادرش او را برای شفا به امامزاده می‌برد و رضا شفا می گیرد و دو سال بعد...

« شاهزاده روم»

کارگردان: هادی محمدیان

سال تولید: 1394

این انیمیشن درباره یک شاهزاده مسیحی است که سرنوشت او به گونه‌ای رقم می‌خورد که با امام یازدهم شیعیان ازدواج می‌کند و مادر مهدی موعود (عج) می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پی نوشت: برخی اطلاعات درج شده در جدول فوق برگرفته از اطلاعات منتشر شده در خبرگزاری ایسنا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.