هرمزگان در آماده باش کامل/ زلزله تلفات انسانی نداشت

زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد پنجشنبه حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند.

پس از وقوع این زلزله مهیب دو پس لرزه بزرگ نیز در منطقه به وقوع پیوست، در ابتدا در ساعت ۲:۵۷:۲۶ بامداد یک پس لرزه به قدرت ۴.۱ ریشتر و سپس در ساعت ۰۳:۰۴:۴۲ پس لرزه‌ای به قدرت ۴ بیشتر کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند. 

زلزله کوخرد بستک هرمزگان تلفات انسانی ومصدوم نداشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: زلزله ۶ درجه در امواج درونی زمین ( ریشتر)در بخش کوخرد بستک واز توابع این استان تلفات انسانی و مصدوم نداشت.

مهرداد حسن زاده با اشاره به وقوع سه پس لرزه ۴.۱، ۴ و ۳.۵ ریشتری پس از وقوع زلزله اصلی، افزود: پس وقوع زلزله های ارزیاب وامدادی به محل زلزله حضور یافتند و گزارشی از وضعیت تخریب و فرو ریختن دیدار و منازل  تهیه کرده که پس از تکمیل آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی  با بیان اینکه کانون این زلزله در روستاهای کوخرد و جناح ومهران بستک بوده، ادامه داد:ضمن آماده باش به کل استان و استقرا در ستاد بحران ، تاکنون سه تیم ارژانس، توزیع برق و  راهدارای به محل زلزله اعزام شده ،  یک مورد افتادگی تیر برق داشتیم، ۲ روستای بند کوه و هرسین بدون برق هستند ، همچنین لاور دین در بستک بدون برق و ارتباط تلفنی با لاور دین قطع است، مناره مسجدی در لاور دین ترک خورده و ریزش کوه  داشتم ولی مسیر باز است و برق روستای کوخردهم قطع شده که در حال وصل هستیم.

اعزام ۲ گروه ارزیاب هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام دو گروه ارزیاب به منطقه زلزله‌زده کوخرد- جناح در استان هرمزگان به منظور ارزیابی اولیه زلزله به وقوع پیوسته در این منطقه خبر داد.

مهدی ولی پور افزود: پس از کسب وقوع خبر زمین لرزه ۶ ریشتری در زلزله حوالی کوخرد، جناح استان هرمزگان با قید فوریت‌های امدادرسانی ستاد بحران در  مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات تشکیل و با هماهنگی های انجام شده، دستورات لازم برای اعزام گروه های ارزیاب از نزدیکترین پایگاه های امداد و نجات به منطقه وقوع زلزله صادر شد.

وی ادامه داد: اکنون گروه های ارزیاب هلال احمر برای ارزیابی اولیه و بررسی لازم به محل وقوع این زلزله اعزام شده اند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: همچنین آماده‌باش به استان‌های بوشهر فارس و کرمان انجام شده است.

ولی پور توضیح داد: طبق ارزیاب های انجام شده از سوی تیم ارزیاب اعزامی هلال احمر به مناطق زلزله تاکنون این زمین لرزه در روستاهای بستک اعلم ترک خوردگی منازل را به همراه داشته و در شهر بندرعباس و جزیره کیش احساس شده که در پی آن مردم به علت ترس و اضطراب ناشی از آن به خیابان ها آمدند اما تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

در همین حال، گروههای ارزیاب اعزامی به مناطق زلزله زده در ارزیابی اولیه خود اعلام کردند که برخی خانه های روستای لاوردین بستک دچار ترک خوردگی شده اند.

زمین لرزه شدیدی به بزرگی ۶ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد پنجشنبه حوالی کوخرد در استان هرمزگان را لرزاند.این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۵۴.۶۵ و عرض جغرافیایی ۲۶.۸۹ و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین به وقوع پیوسته است.بر اساس گزارش اولیه این زمین لرزه در فاصله ۲۷ کیلومتری کوخرد به وقوع پیوسته است.

مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زمان وقوع این زمین لرزه را ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه و ۴۴ ثانیه بامداد پنجشنبه اعلام کرده است.

گزارش تکمیلی این مرکز حاکی از آن است که متعاقب وقوع این زمین لرزه، همچنین دو پس‌لرزه ۴.۱ و ۴ ریشتری در ساعات ۲:۵۷:۲۸ و ۰۳:۰۴:۴۲ در همان موقعیت جغرافیایی به وقوع پیوسته است.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: ۶
 محل وقوع: استان هرمزگان - حوالی کوخرد
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۱۲/۲۶ ۰۲:۴۵:۴۴
طول جغرافیایی: 54.65
عرض جغرافیایی: ۲۶.۸۹
عمق زمین‌لرزه: 10 کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
۲۷ کیلومتری کوخرد (هرمزگان)
38 کیلومتری جناح (هرمزگان)
۴۰ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
165 کیلومتری بندرعباس
۳۶۸ کیلومتری شیراز

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.