توضیحات مهم امیرعبداللهیان درباره آزادی نازنین زاغری

حسین امیر عبداللهیان عصر روز  چهارشنبه در حاشیه جشن دیپلماتیک نوروز  ۱۴۰۱در جمع خبرنگاران درباره سفرش به مسکو و برخی اخبار و تحلیل های منتشر شده مبنی بر گروگان گرفتن برحام از سوی روسیه در پی تحولات اوکراین گفت: در گفت‌وگوها در روسیه علاوه بر مباحث دوجانبه و بحث اوکراین، مذاکرات وین مورد بحث و بررسی قرار گرفت ، با توجه به این‌که در بخشی از افکار عمومی در ایران این گونه برداشت شده بود که طرف روس به نوعی هرگونه توافق احتمالی ما در مذاکرات وین برای رفع تحریم ها را در موضوع تحولات اوکراین به گروگان گرفته است، روشن شدن این مسئله برای ما اهمیت داشت.

وی تصریح کرد: در جریان مذاکرات، طرف روس اطمینان داد که هیچ ارتباطی برای این دو موضوع قائل نیست و آقای سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفتند هر زمانی ایران مطالباتش محقق شود و به نقطه توافق برسیم، آماده هستیم برای تایید توافق، در چارچوب کمیسیون مشترکی که ذیل برجام مورد توافق قرار گرفته است، اقدام کنیم.

 این دیپلمات عالی رتبه کشورمان‌ در پاسخ به سوال ایسنا در مورد آزادی نازنین زاغری و اخبار منتشر شده مبنی بر پرداخت طلب ایران از سوی دولت انگلیس و این که آیا با توجه به آزادی زاغری و انوشه آشوری قرار است، زندانیان ایرانی در برخی از کشورهای اروپایی نیز آزاد شوند تصریح کرد: ما بیش از ۳۹۰ میلیون پوند از قبل از پیروزی انقلاب در خصوص برخی خریدهای دفاعی از انگلیس مطالبه داشتیم. در چهار ماه گذشته تماس‌های خیلی فشرده‌ای بین من و وزیر خارجه انگلیس انجام شد. هدف ما این بود که این مطالبات را زنده کنیم و این مبلغ به بانک مرکزی ما وارد شود.

وی ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم هیچ ارتباطی بین آزادی این مبلغ و آزادی افرادی که به جرم جاسوسی و اتهامات امنیتی در ایران بازداشت و محاکمه شدند و جرایم آنها ثابت شد و قوه قضاییه باید درباره وضعیت آنها تصمیم می‌گرفت، وجود ندارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: چند روز پیش طلب ایران از انگلیس را دریافت کردیم. اما به طور همزمان پیگیری‌های قضایی و روند قضایی برای درخواست آزادی دو فرد مورد نظر ادامه داشت. شاید از نظر زمانی روزهای آزادی و واریز پول نزدیک به هم بود، ولی ارتباطی بین این دو مسئله وجود ندارد و آزادی این دو فرد با نگاه انسانی در ایران محقق شد و اخبار منتشر شده مبنی بر گرفتن پول و آزادی این افراد نادرست و غیردقیق است.

امیر عبداللهیان در بخشی دیگر از صحبت های خود با تاکید براین که در بحث مذاکرات وین، اکنون به مراحل پایانی خیلی نزدیک شده‌ایم در پاسخ به این سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین گفت: ما چهار موضوع را به عنوان خط قرمز در مذاکرات نزدیک به نهایی خودمان پیش رو داشتیم از این چهار موضوع در سه هفته گذشته دو موضوع تقریبا حل شده و به نقطه توافق رسیدیم ولی دو موضوع همچنان باقی مانده از جمله موضوع تضمین اقتصادی.

امیرعبداللهبان تصریح کرد: امروز با همکارم آقای دکتر باقری گفت وگو داشتم از طریق نان پیپر Non-Paper و  آقای «انریکه مورا» به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی ادامه می‌دهیم و هر زمان به نقطه توافق در این دو موضوع و خط قرمز باقیمانده نزدیک شویم، تیم ما و دکتر باقری در وین حضور خواهند یافت.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان خاطر نشان کرد: اگر طرف آمریکایی اراده لازم را برای حل و فصل دو موضوع باقیمانده داشته باشد آماده هستیم در اولین فرصت با حضور وزیران در وین روز جمع بندی و تصمیم نهایی را داشته باشیم و به نقطه پایانی توافق برسیم. اما اکنون این موضوع در دست طرف آمریکایی است و اینکه آیا ابراز وجود حسن نیت در طرف آمریکایی و نزد آقای جو بایدن موضوعی واقعی و حقیقی است و محقق خواهد شد یا نه؟ بستگی به این دارد که در رفت و برگشت پیام‌های ما چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد:‌ اگر امروز طرف آمریکایی دو مطالبه باقیمانده ما را محقق کند فردا آماده حضور در وین خواهیم بود.

امیر عبداللهیان همچنین‌ در پاسخ به سوال دیگری در خصوص زمان برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: برگزاری آن قطعی است ولی زمان آن هنوز نامعین است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.