وحشت آمریکا و کره جنوبی از آزمایش بزرگ موشکی کره‌شمالی

رویترز گزارش داد، کره‌شمالی در سال ۲۰۱۷ و پس از پرتاب اولین موشک‌های خود که قادر به رسیدن به ایالات متحده بود، آزمایش‌های ICBM و هسته‌ای‌اش را متوقف کرد. همچنین از آن زمان تاکنون هیچ سلاح هسته‌ای آزمایش نکرده است، اما کیم جونگ اون رهبر این کشور، نسبت به بازگشت به هر دو آزمایش هشدار داده است.

تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در حالی رخ می‌دهد که مردم کره‌جنوبی روز چهارشنبه یک رئیس‌جمهوری محافظه کار جدید را انتخاب کردند.

«یون سوک یئول» رئیس‌جمهوری منتخب، گفته که ممکن است برای مقابله با هرگونه حمله قریب‌الوقوع شمال به حملات پیشگیرانه نیاز باشد و متعهد شده است که موشک‌های رهگیر تاد آمریکایی را بخرد و در عین حال درها برای از سرگیری مذاکرات متوقف‌شده خلع سلاح هسته‌ای باز بماند.

در پرتاب‌های ۲۷ فوریه و ۵ مارس، کره‌شمالی مشخص نکرد که از چه موشکی استفاده کرده است، اما گفت که قطعات ماهواره‌های شناسایی را آزمایش کرده‌اند که گفته کیم به‌زودی برای نظارت بر فعالیت‌های نظامی ایالات متحده و متحدانش پرتاب خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «هدف از این آزمایش‌ها، که برد ICBM را نشان نمی‌داد، احتمالاً ارزیابی این سیستم جدید قبل از انجام آزمایشی با برد کامل در آینده بود که ممکن است به عنوان یک پرتاب فضایی پنهان باشد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا که طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه کره‌شمالی به دلیل برنامه‌های تسلیحاتی این کشور اعمال کرده است، روز جمعه اقدامات جدیدی را برای کمک به جلوگیری از دسترسی کره شمالی به اقلام و فناوری‌های خارجی که این کشور را قادر به پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی خود می‌کند، اعلام خواهد کرد. این موضع را یک مقام این وزارتخانه که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران در واشنگتن گفته است.

این مقام مسئول بدون اشاره به جزئیات افزود: «این مراحل طی روزهای آینده با مجموعه‌ای از اقدامات بعدی دنبال خواهد شد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.