رویکرد مخالفان توافق در وین به روایت یک اصلاح طلب

سیاست جریان تندرو برای سهم‌خواهی از نتایج احتمالی برجام و همچنین اقناع مخاطبان این جریان برای مخالفت قطعی با هر نوع مذاکره چنان نمایان شده که حتی برخی از نمایندگان فعلی در پارلمان نیز با دوری از این افراد اعلام کرده‌اند که دولت را برای عملی کردن نتایج مذاکرات وین از دریچه مجلس ملزم نخواهند کرد.

در همین رابطه یک عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز می‌گوید؛ سالهاست که یک جریان تلاش کرده تا منافع خود را با مخالفت‌های گوناگون تأمین کند و طبیعی است که این جریان امروز نیز در آستانه توافق احتمالی در وین دست به کارشکنی بزند.

مشکلات را گردن اصلاح‌طلبان نیندازید

حجت الاسلام محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با قرن نو در خصوص برخی تهمت‌ زنی‌ها به اصلاح‌طلبان در آستانه پایان مذاکرات در وین، اظهار داشت: برخی از تندروهای داخلی وقتی به مشکل بر می‌خورند تلاش می‌کنند تا تقصیرها را گردن یک جناح یا گروه بیاندازند.

وی گفت: در اکثر موارد نیز شاهد بوده‌ایم که این جریان «اصلاح‌طلبان» را منشأ مشکلات معرفی می‌کنند، اما این جریان که امروز برخی نقدها را متوجه مذاکرات وین می‌کند باید توجه داشته باشد که دیگر اصلاح‌طلبان در قدرت نیستند و در هیچ بخشی نیز مسئولیت ندارند.

تاکتیک فرا رو به جلوی تندروها

این روحانی سیاستمدار با تشریح تاکتیک جریان تندرو، بیان داشت: این جریان در حال فرار رو به جلو و فرافکنی است. واقعیت این است که اصلاح‌طلبان از ابتدا طرفدار مذاکره بودند، اما همین جریان بود که مذاکرات را ممنوع می‌دانستند و به مذاکره‌کنندگان نیز حمله می‌کردند.

اصلاح‌طلبان از توافق خوب در وین استقبال می‌کنند

ابطحی بیان داشت: امروز اصلاح‌طلبان از توفیق مذاکره‌کنندگان در وین استقبال می‌کنند و امید دارند با یک توافق خوب، بخشی از مشکلات مردم در کشور با کمترین هزینه برطرف شود.

وی یادآور شد: همواره اصلاح‌طلبان به دلیل تمایل به مذاکره مورد نقد قرار گرفته‌اند، با این وجود این جریان سیاسی امروز بر این باور است که یک توافق مناسب که منافع ملی را تأمین کند، قطعا به نفع مردم ایران خواهد بود.

انتظارات تندروها از مذاکرات وین برآورده نشده است

ابطحی در ادامه و در مواجهه با این پرسش که چرا برخی از نمایندگان فعلی در مجلس با لحن تحکمی به تیم مذاکره‌کننده می‌تازد، بیان داشت: شاید این نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند توافقی که احتمالا شکل می‌گیرد با نقطه مطلوب آنها فاصله دارد و به همین دلیل به جریان مذاکرات حمله می‌کنند.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که این افراد سالها با مخالفت‌های خود کشور را عقب نگه داشته‌اند و امروز باید به گونه‌ای به مخاطبان خود پاسخ بدهند و یکی از همین پاسخ‌ها، مخالفت با نتایج احتمالی در وین است.

چه کسانی از عدم توافق نفع می‌برند؟

این روحانی سیاستمدار در پایان گفت: قطعا این افراد در عدم توافق با غرب منافعی نیز دارند، اما نباید فراموش کنیم که این یک ابزار تبلیغاتی همان جریان تندرو هستند و خود ایشان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند تاثیری در خروجی نهایی مذاکرات در وین بگذارند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.