گفتگوی پادشاه بحرین با شاه سعودی درباره ایران

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان شامگاه چهارشنبه ضمن دیدار با یکدیگر در ریاض آخرین تحولات مربوط به منطقه از جمله پرونده هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کردند.

در بیانیه مشترک صادره دو پادشاه بحرین و عربستان آمده است که دو طرف روابط دو کشور و راه های توسعه آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف سعودی و بحرینی همچنین بر مفاد بیانیه «العُلا» سال ۲۰۲۱ از جمله تکمیل اقدامات مربوط به وحدت اقتصادی، سیستم‌های دفاعی و امنیتی مشترک و هماهنگی مواضع میان کشورهای خلیج فارس تأکید کردند.

در زمینه امنیتی و نظامی، دو طرف بر تقویت مستمر همکاری‌های مشترک، اهمیت ادامه توسعه همکاری‌های نظامی مشترک و تقویت همکاری‌های امنیتی و یکپارچگی بین دستگاه‌های امنیتی برای تحکیم امنیت و بازدارندگی و مقابله با کسانی که تلاش می‌کنند به امنیت و ثبات دو کشور آسیب برساند، تأکید کردند.

در امور اقتصادی و بازرگانی، حمد بن عیسی آل خلیفه و سلمان بن عبدالعزیز خواستار تسریع همکاری های مشترک اقتصادی و همچنین توانمندسازی بخش خصوصی و تلاش برای توسعه کادر انسانی به ویژه در زمینه های صنایع مشترک شدند.

در رابطه با بحران سوریه، طرفای بحرینی و سعودی اعلام کردند که تنها راه برای حل بحران، راه حل سیاسی است و حمایت خود را از تلاش های سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه آن اعلام کردند.

در مورد لبنان، دو طرف بر حفظ امنیت، ثبات و تمامیت ارضی لبنان و «اهمیت انجام اصلاحات جامع برای اطمینان از غلبه بر بحران‌های لبنان و محدود کردن سلاح‌ها به نهادهای دولتی» تأکید کردند.

آل خلیفه و ملک سلمان ابراز امیدواری کردند که عراق هرچه زودتر دولتی تشکیل دهد که به کار خود برای تأمین امنیت، ثبات و توسعه این کشور، مقابله و نابودی تروریسم و ‌توقف مداخله خارجی در امور داخلی آن ادامه دهد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین تداوم تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل سیاسی جامع به منظور حل بحران یمن بر اساس طرح ابتکاری خلیج فارس و سازوکار اجرایی آن، نتایج کنفرانس گفت‌وگوی جامع ملی و کنفرانس ریاض، قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل و طرح ابتکاری عربستان سعودی برای پایان دادن به بحران یمن را خواستار شدند.

طرفین همچنین درباره پرونده هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو و بر اصل حسن همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین المللی تأکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.