رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر

وزارت امور خارجه قطر، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، از گفت‌وگوی تلفنی میان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی او خبر داد.

بنابر این اعلام، دو طرف در این گفت‌وگو که امروز صورت گرفته است، به روابط دوجانبه پرداخته‌اند و آخرین تحولات منطقه‌ای و جدیدترین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

وزیر خارجه قطر با اشاره به سفر موفق حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به آن کشور، ملاقات رئیس جمهوری ایران با امیر قطر را ممتاز و سفر مذکور را گامی مهم در راستای توسعه مناسبات دوجانبه ارزیابی کرد. 

وزارت امور خارجه قطر همچنین اضافه کرد که دو طرف افزون بر موارد یادشده، درباره مسائل مورد اهتمام مشترک نیز تبادل نظر کرده‌اند.  جزئیات وزیر امور خارجه کشورمان نیز از حسن استقبال و میزبانی امیر قطر از رئیس جمهور کشورمان در سفر اخیر تقدیر کرد.

  امیرعبداللهیان و همتای قطری در این گفتگوی تلفنی برخی موضوعات مورد علاقه فی مابین در حوزه های منطقه‌ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.     

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و قالب‌های مختلف در حال برگزاری است.

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران دوشنبه شب در توییتی ضمن اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در این گفت‌وگوها گفت تا زمانی که بر سر همه چیز توافق حاصل نشود بر سر هیچ چیز توافق نشده است.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا با تاکید بر لزوم تکرار نشدن خروج آمریکا از برجام، گفت که ثابت‌شده [نقشه‌های دوم] آمریکا توخالی است.  خطیب زاده بامداد سه‌شنبه در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این خصوص اظهار داشت: «آمریکا از برجام خارج شده است. ما باید مطمئن شویم که این اتفاق تکرار نمی‌شود».

وی سپس با کنایه به اظهارات غربی‌ها مبنی بر داشتن نقشه دوم در صورت حاصل نشدن توافق در وین، گفت: «هر کسی نقشه دوم خود را دارد، اما ثابت‌شده [نقشه‌های دوم] آمریکا توخالی است. لفاظی‌ها و بلوف‌زنی‌ها جواب نداده و نخواهد داد. تصمیمات جواب می‌دهند. توافق در دسترس است، اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد. ایران [به توافق] تمایل دارد، اما برای همیشه صبر نمی‌کند».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.