عکسی از 2 شهید که جهانی شد

 

عکس مربوط به عملیات کربلای ۴ است. در شرایط ثبت این تصویر با توجه به فضا و محیط عملیات افراد در دسته‌های کوچک با هم حرکت می‌کردند و کمین می‌گرفتند، از همین رو افراد کمی در جریان ثبت آن قرار گرفتند اما حالت چهره و شکل قرارگیری این دو شهید در کنار یکدیگر منجر به بازنشر و تکرار این تصویر در رسانه‌های مختلف جهانی شد.
عکاس این تصویر رضا احمدی، هیچ وقت عکاسی حرفه‌ای انجام نداد. در زمان ثبت این تصویر نیز صرفاً از دوستانش برای یادگاری در لحظه شهادت عکاسی کرد. رضا احمدی عکس را با دوربین همراه علی شاه‌آبادی (شهید سمت راست با بادگیر آبی) ثبت کرد اما بعد از نخستین انتشار این تصویر، بارها و بارها در رسانه‌ها بدون نام عکاس بازنشر شد تا این که احمدرضا دهقان، بعد از سی سال از زمان ثبت این تصویر در پیگیری یک رسانه برای پیدا کردن لحظه‌ شهادت و چگونگی ثبت و شناخت عکاس آن تصویر، ماجرای ثبت آن را بازگو کرد.

«عکس‎‌های تکان‌‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز جمعه ۱۳ اسفند ساعت ۰۳:۱۵ بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعت ۱۰:۱۵ ،۱۹:۱۵و شنبه ساعت‌های ۲۱:۴۵،۱۴:۱۵،۰۸:۴۵ و یکشنبه ساعت ۱۶:۴۵برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.

عکسی تکان‌دهنده از جنگ که جهانی شد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.