رای مثبت روسیه به قطعنامه علیه حوثی‌های یمن

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ممنوعیت ارسال سلاح به انصار الله یمن را تمدید کرد. قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن با ۱۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع (نروژ، مکزیک، برزیل و ایرلند) به تصویب رسید. روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت هم به این قطعنامه رای مثبت داد. این قطعنامه را امارات علیه حوثی ها پیشنهاد داده بود. امارات یکی از سه کشوری است که به قطعنامه علیه روسیه درمورد لزوم عقب‌نشینی فوری از اوکراین رأی ممتنع داده بود؛ یعنی همان قطعنامه ای که روسیه آن را وتو کرد.

روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت هم به این قطعنامه رای مثبت داد.

این قطعنامه را امارات علیه حوثی ها پیشنهاد داده بود.

امارات یکی از سه کشوری است که به قطعنامه علیه روسیه درمورد لزوم عقب‌نشینی فوری از اوکراین رأی ممتنع داده بود؛ یعنی همان قطعنامه ای که روسیه آن را وتو کرد.

واکنش حوثی ها 

عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن در سخنانی در واکنش به تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی این جنبش گفت که غرب درحال آزمایش تسلیحاتش علیه کودکان در یمن است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن نسبت به تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی این جنبش در شورای امنیت سازمان ملل واکنش نشان داد.

وی در این باره اظهار کرد: هدف قرار دادن عمدی یمن توسط کشورهای متجاوز آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات و ارتکاب جنایات جنگی از سوی آنها، معیاری است که اگر هدف عدالت بود، نه پول، سلاح‌های آنها را ممنوع می‌کرد.

الحوثی تاکید کرد: پس از تضمین خرید تسلیحات آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی توسط کشورهای حاشیه خلیج (فارس)، این کشورها درحال آزمایش سلاح هایش در تجاوز به یمن هستند و میزان کارایی این سلاح‌ها را در قتل کودکان یمنی می‌سنجند.

وی ادامه داد: این همان اقدامی است که این کشورها در فلسطین انجام می‌دهند؛ فلسطین را تحریم تسلیحاتی می‌کنند و در مقابل آن را به رژیم اشغالگر می‌دهند که مرتکب جرایم جنگی می‌شود.

الحوثی گفت: یمن در حال حاضر دارای تسلیحات مدرنی است که قبلاً در اختیار نداشت. این به لطف خداوند، جهاد یمنی‌های شجاع و شکست تجاوزات آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات و متحدان آنها محقق شده است.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز در این باره گفت: قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تمدید محرومیت یمن از خرید تسلیحات و سلب حق دفاع از خود از آن با توافق آمریکا، انگلیس و فرانسه با روسیه و چین، نیاز جهان به نظام جهانی جدید مبتنی بر عدالت را آشکار می‌کند و ما به کشورهایی که به این قطعنامه ناعادلانه رأی دادند می‌گوییم شما و تصمیمات شما زیر پای ما قرار می‌گیرند زیرا به خداوند متعال اعتماد داریم.

قطعنامه چه بود؟

شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ممنوعیت ارسال سلاح به انصار الله یمن را تمدید کرد.

قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن با ۱۱ رای موافق و ۴ رای ممتنع (نروژ، مکزیک، برزیل و ایرلند) به تصویب رسید.

بر اساس قطعنامه ای که امروز در شورای امنیت به تصویب رسید، تمام گروه انصارالله شامل تحریم های تسلیحاتی می شوند.

در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تهیه شده بود، آمده است که شورای امنیت به شدت حملات فرامرزی گروه انصار الله از جمله حملات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم می کند.

این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ تاکنون از دولت «منصور هادی عبد ربه» حمایت می کند و طی درگیری هایی با گروه های یمنی موجب جان باختن، مجروح شدن، آوارگی و خسارت های مادی بسیاری شده است.

تصویب این قطعنامه ازسوی شورای امنیت استقبال امارات را به همراه داشت.

لانا نسیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل در این باره مدعی شد: هدف از تصویب این قطعنامه کاهش قدرت نظامی حوثی‌ها (انصارالله) و پایان دادن به تشدید جنگ در یمن است.

وی با چشم‌پوشی از حملات روزانه ائتلاف متجاوز عربی به غیرنظامیان یمنی و نقش قابل توجه ابوظبی در آن بار دیگر خواستار توقف حملات انصارالله و بازگشت به میز مذاکرات به منظور در پیش گرفتن یک روند سیاسی به صورت جدی شد.

نسیبه ادامه داد: تنها راه حل برای برون رفت از بحران کنونی یمن، متحد کردن تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل سیاسی تحت نظارت سازمان ملل است.

عربستان سعودی نیز از تصویب این قطعنامه ازسوی شورای امنیت استقبال کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.