انتقاد از کلمات نژاد پرستانه مانند سفیدپوست، چشم آبی، مو بلوند و اروپایی در پوشش اخبار اوکراین

به گزارش "میدل ایست آی"، سیاستمدار سابق اوکراین در مصاحبه با بی بی سی: "کشته شدن اروپایی‌های چشم آبی با موهای بلوند برای من بسیار سخت است". واکنش مجری: "من درک می‌کنم و به آن احترام می گذارم".

رسانه‌های جهان این روزها به صورت فوق العاده و گسترده تهاجم روسیه به اوکراین و حواشی آن را پوشش داده‌اند.

اخبار این روزهای رسانه‌های جهان حول و حوش حمله به شهرهای اوکراین، فرار غیر نظامیان از خانه و کشته شدن صدها اوکراینی می‌گذرد. خبرنگاران سراسر جهان به این کشور اروپای شرقی پرواز کرده اند و اخبار را بی وقفه منتشر می‌کنند.

با این حال بسیاری به دیدگاه‌های نژادپرستانه خبرگزاری‌های غربی  انتقاد دارند.

 
 

"دانیل هانان" گزارشگر روزنامه بریتانیایی "تلگراف" و سیاستمدار سابق روز شنبه نوشت: "آنها (اوکراینی‌ها) خیلی شبیه ما هستند، این موضوع بسیار شوکه کننده‌تر است".

وی افزود:" اوکراین یک کشور اروپایی است. مردمش "نتفلیکس" تماشا می‌کنند و حساب‌های اینستاگرامی دارند. در انتخابات آزاد رای می‌دهند و روزنامه‌های بدون سانسور می‌خوانند. جنگ دیگر چیزی نیست که مخصوص مردم فقیر و دور افتاده باشد. ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد"

کاربران برجسته رسانه‌های اجتماعی به سرعت به جنبه‌های نژادپرستانه در این خبر و پوشش اخبار دیگر در رسانه‌های اجتماعی اشاره کردند.

یک کاربر توییتر با بازنشر گزارش تلگراف در مورد مردم جنگ زده اوکراین نوشت: نژادپرستی آزادانه مثل آب در جریان است

مقایسه آوارگان اوکراین با مهاجران آسیا و آفریقا در رسانه های غربی

"چارلی داگاتا" خبرنگار ارشد "سی بی اس" آمریکا نیز در گزارش روز جمعه خود از تحولات اوکراین در کی‌یف گفت: "با احترام تمام، اوکراین مانند عراق یا افغانستان نیست که چندین دهه شاهد درگیری بوده باشد".

وی افزود: "این یک کشور نسبتاً متمدن و نیمه اروپایی است – کشوری که انتظار نمی‌رود رویدادهای عراق و افغانستان در آن تکرار شود".

او بعدا عذرخواهی کرد.

یکی از کاربران توییتر به کنایه از او پرسید: "آیا هنوز تیشرت‌های با نوشته "غیرمتمدن" هم چاپ می‌شود؟ من یکی از آنها می‌خواهم".

"کلی کوبیلا" گزارشگر شبکه آمریکایی "ان بی سی نیوز" روی تصاویر گروهی از مردم وحشت زده اوکراین در گزارش خود گفت: "اینها پناه‌جویان سوریه نیستند، اوکراینی هستند...آ نها مسیحی، سفید پوست و شبیه هم هستند ".

این جملات مورد انتقاد شدید خبرنگاران همکار او قرار گرفت.

یکی از تحلیلگران شبکه " BFMTV" فرانسه گفت: "ما اینجا در باره سوری هایی که از بمباران رژیم تحت حمایت پوتین در سوریه فرار کرده‌اند، صحبت نمی‌کنیم. ما از اروپایی هایی حرف می‌زنیم که با اتومبیل‌هایی شبیه خودروهای ما برای نجات جان خود شهر و خانه را ترک می‌کنند".

یکی دیگر از مفسران این کانال نیز گفت: "ما شاهد پرتاب موشک‌های کروز به یک شهر اروپایی در قرن بیست و یکم هستیم، انگار در عراق یا افغانستانیم. می‌توانید تصور کنید؟".

یک جامعه شناس فرانسوی به این موضوع اشاره کرد که آوارگان اوکراینی از تهاجم روسیه "پناهنده" خوانده می‌شوند اما افغان‌های فراری سال گذشته (پس از روی کار آمدن طالبان) "مهاجر" توصیف می‌شوند.

"جین لوئیس بورلانژ" (Jean-Louis Bourlanges) از اعضای مجمع ملی فرانسه در طول یک برنامه گفت که پناهندگان اوکراینی "مهاجرانی سطح بالا و روشنفکر" خواهند بود.

مجری "الجزیره انگلیسی" که مشاهدات خود از اوکراینی‌های فراری از جنگ را به اشتراک می‌گذاشت، گفت: "مسئله جالب در مورد آوارگان اوکراین این است که آنها افرادی موفق از طبقه متوسط به بالا هستند. به لباس پوشیدن آنها نگاه کنید!".

وی افزود: "این افراد پناهندگانی نیستند که بخواهند از خاورمیانه که جنگ در بسیاری از کشورهایش وجود دارد، دور شوند. آنها (اوکراینی‌ها) سعی ندارند از مناطق شمال آفریقا فرار کنند. آنها شبیه هر خانواده اروپایی هستند که شما در همسایگی آنها زندگی می‌کنید".

در روز یکشنبه "الجزیره" تائید کرد که یکی از مجریان آنها "مقایسه ناعادلانه‌ای بین اوکراینی‌های فراری از جنگ و پناهنگان منطقه "منا" (MENA) انجام داده است. این شبکه به دلیل این مقایسه عذرخواهی کرد.

عذرخواهی شبکه الجزیره به دلیل مقایسه ناعادلانه‌ای مجری این شبکه بین اوکراینی‌های فراری از جنگ و پناهنگان منطقه "منا" در توییتر

مقایسه آوارگان اوکراین با مهاجران آسیا و آفریقا در رسانه های غربی

"منا" اصطلاحی برای نامیدن کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

این خبرگزاری در حساب کاربری "توییتری" خود نوشت: نظرات مجری غیرمسئولانه و بی ملاحظه بود. ما از مخاطبان خود در سراسر جهان عذر می‌خواهیم و در حال رسیدگی به آن هستیم".

"دیوید ساکوارلیدز" (David Sakvarelidze) سیاستمدار سابق اوکراین در مصاحبه روز شنبه خود با بی بی سی گفت که تماشای فرار سفیدپوستان برای او سخت‌تر است.

او گفت: "کشته شدن اروپایی‌های چشم آبی با موهای بلوند برای من بسیار سخت است".

مجری برنامه نیز پاسخ داد: "من درک می‌کنم و به آن احترام می گذارم".

یک خبرنگار مستقر در لهستان "آی تی وی " بریتانیا نیز در یکی از گزارش های خود گفت: "اینجا یک کشور جهان سومی در حال توسعه نیست. اینجا اروپا است".

بازنشر  مصاحبه بی بی سی با "دیوید ساکوارلیدز" (David Sakvarelidze) سیاستمدار سابق اوکراین از سوی کاربران توییتر.

او گفت "کشته شدن اروپایی‌های چشم آبی با موهای بلوند برای من بسیار سخت است".

مجری بی بیسی با او همدردی کرد

مقایسه آوارگان اوکراین با مهاجران آسیا و آفریقا در رسانه های غربی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.