جهان برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشد

برعکس همه نشانه‌ها حاکی از طولانی شدن آن است. روسیه فرمان حمله همه‌جانبه داده و گفته «تا رسیدن به همه اهداف مورد نظر پوتین جنگ را ادامه می‌دهیم» و رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از تماس با رئیس‌جمهور فرانسه گفته که «سلاح‌ها و تجهیزات شرکای‌مان در راه است. ائتلاف ضد جنگ کار می‌کند»، ولی بیشتر از همه، سخنان ماکرون بوی یک جنگ همه‌گیر و طولانی می‌دهد: «جهان برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشد». به نظر می‌رسد غرب از فرسایشی‌شدن جنگ در هر نقطه از کره خاکی و حتی در قلب اروپا صرفه خود را می‌برد، خاصه اینکه چنین جنگی بین دو ملت روس‌تبار و شوروی مدار باشد که فرسایشی‌شدن آن از هرجهت روسیه را تضعیف اقتصادی و نظامی خواهد کرد و با ادامه جنگ و مرگ سربازان بیشتری از ارتش روسیه و کشته‌شدن اوکراینی‌ها، قدرت رهبری پوتین در میان روس‌ها نیز به اندازه مورد‌نظر غرب آسیب خواهد دید. حتی اگر این نقشه از پیش فکر‌شده امریکا و اروپا نباشد، رفتار و گفتار فعلی آن‌ها نشان می‌دهد که روی فرسایشی‌شدن جنگی که خود در آن سربازی ندارند و می‌توانند سلاح‌های خود را در آنجا امتحان و با تحریم‌ها روس‌ها را تضعیف کنند، حساب باز کرده‌اند. صفی از تانک‌های روسی به همراه ماشین‌های نفربر با حمایت جنگنده‌ها در آسمان تصویری از یک نبرد تمام‌عیار را در اوکراین نشان می‌دهد. اوکراین از نظر نظامی کشور چندان قدرتمندی نیست و برای بسیاری قابل پیش‌بینی است که احتمالاً عملیات ارتش روسیه برای تصرف و کنترل کامل کی‌یف خیلی زود به نتیجه خواهد رسید، اما در سومین روز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین جنگ در این کشور همچنان ادامه دارد و برخی نشانه‌ها از احتمال طولانی‌ترین شدن نبرد‌ها حکایت دارد.

روز شنبه نیز امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی در پاریس درباره زمانبر شدن جنگ در اوکراین برای روس‌ها خط و نشان کشید و گفت: جنگ اوکراین طول خواهد کشید جهان ما باید برای آن آماده شود. ماکرون در ادامه گفت: جنگ به اروپا بازگشته است. این جنگ ادامه خواهد داشت و همه بحران‌هایی که با آن همراه است، عواقب پایداری خواهد داشت.

 این هشدار رئیس‌جمهور فرانسه درباره طولانی شدن جنگ در اوکراین همزمان با آن اعلام شده که طی سه روز گذشته تحریم‌های گسترده از سوی کشور‌های مختلف غربی و امریکا علیه روسیه اعلام شده و رئیس‌جمهور فرانسه هم با اشاره به این تحریم‌ها گفته است که جنگ در اوکراین و تحریم‌های سنگین قدرت‌های غربی علیه روسیه عواقب طولانی‌مدت و جدی برای بخش کشاورزی فرانسه خواهد داشت. ماکرون درباره جنگ اوکراین افزود: این بحران ماندنی است، این جنگ ماندنی است.

صف تسلیحات غربی در راه اوکراین

طولانی شدن جنگ در اوکراین هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی قابل‌توجهی را بر روسیه تحمیل خواهد کرد و این موضوع می‌تواند تأمین‌کننده منافع کشور‌های غربی باشد. رهبران غربی به طرق مختلف تلاش خود را برای فرسایشی شدن و ادامه شرایط جنگی در اوکراین در برابر نظامیان روسی به‌کار می‌برند. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا در سومین روز از جنگ در اوکراین دستوری را به منظور ارائه «کمک نظامی فوری» به اوکراین به مبلغ ۶۰۰ میلیون دلار صادر کرد.

روز شنبه همراه با کمک نظامی امریکا به اوکراین، هلند نیز گفت۲۰۰ موشک «استینگر» به اوکراین می‌دهد. موشک «استینگر» که هلند به اوکراین خواهد داد، دوش‌پرتاب است و در جنگ‌های شهری کاربرد زیادی خواهد داشت و در عمل می‌تواند تحولات میدانی در هر جنگی را بیش از پیش طولانی کند. علاوه بر این هلند گفته است که تولیدات نظامی از جمله سلاح‌های تک‌تیرانداز، کلاه جنگی و جلیقه‌های ضد گلوله در اختیار اوکراین قرار می‌دهد که همه این امکانات برای استفاده از جنگ‌های طولانی مدت شهری قابل استفاده خواهد بود. همزمان دولت چک هم با ارسال تسلیحات و مهماتی به ارزش ۶/۸ میلیون دلار به اوکراین موافقت کرد.

آلمان هم از قافله تأمین‌کنندگان تسلیحاتی در شرق اروپا عقب نمانده و مجله «اشپیگل» آلمان در مطلبی بدون اشاره به منابعش گزارش داد، دولت آلمان در نظر دارد نیرو، سامانه‌های دفاع هوایی و کشتی‌های جنگی به منظور تقویت جبهه شرقی ناتو، پس از حمله روسیه به اوکراین پیشنهاد دهد. این نشریه گزارش داد، طبق طرحی که ارتش آلمان به کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع این کشور ارائه کرده است، آلمان یک گروهان پیاده‌نظام با حدود ۱۵۰ سرباز و ده‌ها خودروی زرهی «باکسر» در اسرع وقت اعزام خواهد کرد.

تقویت تسلیحاتی اوکراین و شرق اروپا در عمل می‌تواند به معنای طرح و برنامه غرب برای یک جنگ تمام عیار بلندمدت در اوکراین باشد و البته این وضعیت چندان به نفع مسکو نخواهد بود.

جبهه سنگین تحریم علیه روسیه

جنگ اوکراین همچنین فرصت ارزشمندی برای غربی‌ها ایجاد کرده تا فشار بر روس‌ها را از طریق تحریم‌های سنگین افزایش دهند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا روز شنبه در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد، با تأکید بر لزوم تحریم مقام‌های عالی‌رتبه روسیه نوشت: «به همراه متحدان و شرکای خود از طریق اعمال تحریم‌های شدید علیه ولادیمیر پوتین، وزرای دفاع و خارجه و معاون وزیر دفاع روسیه، به پاسخ بی‌سابقه به حمله روسیه به اوکراین ادامه می‌دهیم.»

روز شنبه علاوه بر امریکا، استرالیا و ژاپن هم همراستا با شرکای غربی خود از برنامه‌ریزی برای اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها علیه روسیه خبر دادند. در روز‌های اخیر کشور‌های اروپایی هرکدام به صورت جداگانه تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعلام کردند و اتحادیه اروپا نیز بسته تحریمی خود را علیه روسیه به‌ویژه در بخش انرژی و مالی اعلام کرد. انگلیس نیز گفته است که تحریم‌ها علیه روسیه، ۷۰ درصد بخش بانکی و مالی روسیه را در برخواهد گرفت و همین تحریم‌های مشابه از سوی اتحادیه اروپا نیز اعلام شده است.

با این حال، برخی کشور‌های غربی از جمله انگلیس ترجیح می‌دهند در برابر روس‌ها کمی با محافظه‌کاری بیشتری برخورد کنند. از همین رو نیز در حالی که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین اخیراً خواستار آن شده بود که امریکا و دیگر کشور‌های غربی یک منطقه پرواز ممنوع را به همراه تدابیر دیگری بر فراز کشورش اعمال کنند، «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس این ایده را رد کرد و گفت «چنین اقدامی جنگنده‌های انگلیسی را در تقابل مستقیم با جنگنده‌های روسیه قرار می‌دهد.»‌پولیتیکو در این باره به نقل از وزیر دفاع انگلیس گفت: «اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به مثابه اعلام جنگ با روسیه است.»

در عین حال و با وجود جنگی که در اوکراین جریان دارد، سخنگوی وزارت خارجه امریکا شامگاه جمعه گفت که در‌های ناتو برای پیوستن سوئد و فنلاند به آن باز است. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در کنفرانس خبری خود گفت: «تصمیم درباره عضویت کشورها، به تصمیم ائتلاف باز می‌گردد و اگر پوتین به حملات خود ادامه دهد، تحریم‌ها را افزایش خواهیم داد.» در واکنش به تبلیغ امریکا برای عضویت دیگر کشور‌های اروپایی در ناتو، سوئد علامت رد داده و نخست‌وزیر سوئد تأکید کرد: «موضع سوئد درخصوص عدم پیوستن به ناتو به قوت خود باقی است و این کشور شمال اروپا خودش درباره سیاست‌های امنیتی‌اش تصمیم خواهد گرفت.» «ماگدالنا اندرسون»، نخست‌وزیر سوئد در این باره گفت: «سوئد هیچ برنامه‌ای برای پیوستن به ناتو ندارد. روسیه تهدید نگران‌کننده‌ای برای سوئد نیست و هیچ فعالیت نظامی در مرز‌های این کشور ندارد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.