جنگ اوکراین توافقات برجامی را به تأخیر می اندازد؟

بحران اوکراین و مواجه روسیه و آمریکا، بازگشت ناگهانی علی باقری کنی به تهران و آغاز حملات مجلس انقلابی به مذاکره‌کنندگان در وین؛ همگی نشان از آن دارد که روزهای سختی برای مذاکرات احیای برجام در وین در پیش است.

احتمال تاثیرپذیری دیپلمات‌های حاضر در وین از جنگ اوکراین مسأله‌ای است که سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در فرانسه آن را رد نمی‌کند و می‌گوید؛ شاید طرف‌های غربی برای اعمال فشار به روسیه و گرفتن امتیاز از طرف مقابل دست به فرسایشی کردن مذاکرات در وین بزنند.

او تأکید می‌کند؛ آنچه امروز بر عهده مذاکره‌کنندگان قرار گرفته، تلاش برای حرکت در راستای منافع ملی و ایجاد یک توافق سریع برای پایان دادن به کارزار فشار حداکثری علیه ملت و کشورمان است.

ایران و آمریکا باید مشکل خود را حل کنند

ابوالقاسم دلفی سفیر اسبق کشورمان در فرانسه در گفت‌وگو با قرن نو در خصوص احتمال تأثیرپذیری مذاکرات وین از جنگ اوکراین، اظهار داشت: مسائل بین‌المللی از یکدیگر تأثیر می‌گیرند و نمی‌توان هر پدیده در عالم سیاست را به صورت مشخص و در یک قالب قطعی مورد بررسی قرار داد.

وی تأکید کرد: آنچه امروز در وین در حال رخ دادن است، یک مذاکره مستقیم بین ایران و ۱+۴ است که به نوعی آمریکا نیز در این مذاکرات نقش غیرمستقیم دارد. واقعیت امر این است با وجود هر اتفاقی در جهان؛ این ایران و آمریکا هستند که باید مشکل خود را با یکدیگر حل کنند و حضور هیأت‌های دیپلماتیک در وین نیز برای حل این مسأله است.

روس‌ها در مذاکرات وین فعالتر شده اند

این دیپلمات سابق با اشاره به نقش سایر کشورها در مذاکرات وین، بیان داشت: کشورهای اروپایی حاضر در وین تنها یک نقش حلقه واسط با آمریکا را دارند و چین و روسیه نیز همانند گذشته در مذاکرات حاضر شده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد نماینده روسیه به دلیل مواضع اخیر دولت سیزدهم کمی فعال تر و به نوعی به سمت منافع ایران در روند مذاکرات گام بر می‌دارد و این اقدامات را می‌توان از مواضع «اولیانوف» متوجه شد.

رابطه ای بین بحران اوکراین و برجام وجود دارد؟

دلفی تأکید کرد: باید مذاکرات وین و بحران اوکراین در دو حوزه مختلف مورد بررسی قرار داد. اما به صرف حضور روسیه در مذاکرات وین و نقش آفرینی در جنگ اوکراین نمی‌توان این دو اتفاق سیاسی را در یک راستا دانست.

شاید جنگ اوکراین بهانه طولانی تر شدن مذاکرات شود

وی گفت: همزمان با آغاز جنگ اوکراین، آقای باقری کنی به کشور بازگشتند و شاید همین موضوع یک سلسله گمانه‌زنی رسانه‌ای ایجاد کرده باشد.

سفیر اسبق کشورمان در فرانسه با تشریح روند مذاکرات در وین، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخش زیادی از اختلافات در وین حل شده و انتظار می‌رود با یک تفاهم، موارد باقی‌مانده نیز حل شود. اما شاید جنگ اوکراین بهانه‌ای شود تا روند مذاکرات در وین طولانی شود.

این دیپلمات سابق ادامه داد: شاید غربی‌ها تصمیم بگیرند به دلیل انفعال موجود، جنگ اوکراین را بهانه‌ای برای امتیازگیری از طرف‌های دیگر برجام کنند. هرچند تمامی این پیش‌بینی ها نوعی گمانه‌زنی است و شاید بحران اوکراین نتواند خللی در مذاکرات احیای برجام وارد کند.

توافق در دوره ظریف بخاطر کارشکنی ها به نتیجه نرسید

دلفی در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با قرن نو در خصوص تلاش‌های برخی از نمایندگان مجلس برای حمله به مذاکرات جاری در وین، گفت: موضوع برجام در دوران آقای ظریف و همکاران او به دلیل برخی کارشکنی‌های داخلی به نتیجه نرسید. حتی شاهد بودیم در مجلس شورای اسلامی عده‌ای از نمایندگان برجام را به آتش کشیدند و در نهایت نیز با یک مصوبه بسیاری از محدودیت‌ها را پیش پای دولت سابق گذاشتند.

وی یادآور شد: پس از آغاز به کار دولت جدید شاهد بودیم که دوباره روند مذاکرات آغاز شد، اما همچنان نقدهای این جریان به اصل برجام ادامه دارد و آن را به افکار عمومی تزریق می‌کند. فضاسازی امروز برخی از نمایندگان مجلس در راستای همان مخالفت‌های قبل است تا اقدامات محدود کننده برای تیم آقای ظریف را توجیه کند.

مردم دست مخالفان داخلی برجام را خوانده‌اند

دلفی تصریح کرد: مردم متوجه شده‌اند که مخالفت‌های امروز به دلیل توجیه رفتار گذشته این جریان است. متاسفانه در این چندماه کشور تحت فشار بوده باید بر اساس منافع ملی مذاکرات را به نتیجه رساند. مخالفان داخلی برجام با تغییر نام مذاکرات به «مذاکرات لغو تحریم‌ها» تلاش دارند یک نگاه جدید را به مردم القا کنند، و بگویند یک روند جدید در وین شکل گرفته است.

به خاطر منافع ملی باید توافق کنیم

این دیپلمات سابق در پایان بیان داشت: شاهد هستیم که تیم مذاکره‌کننده امروز در وین در حال فعالیت است. بنده معتقدم اگر تیم مذاکره‌کننده فعلی به دنبال منافع کشور است، باید پای توافق با طرف‌های برجام را امضا کند تا بر اساس یک راه‌حل منطقی، تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری به پایان برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.