واکنش مجلسی ها به حمله روسیه به اوکراین

پنج شنبه هفته گذشته رئیس جمهور روسیه از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین و منطقه دونتسک شنیده شد. امروز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین وارد سومین روز خود شده و منابع خبری از هدف قرار گرفتن کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند.

به دنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین تعدادی از نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند که در زیر می خوانید:

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد:

«اوکراین‬⁩ بعنوان قدرتی بازدارنده که با اعتماد نابجا به ⁧‫غرب‬⁩ (که به قول پیر فرزانه‌ ما اعتماد بهش جواب نمی‌دهد) یک شبه اسیر ⁧‫جنگ‬⁩ و ناتوانی به بهای قربانی شدن مردم بیگناهش شد، یادآور این بیت از ⁧‫سعدی‬⁩ است که: یار ناپایدار دوست مدار/ دوستی را نشاید این غدار/ به هر حال جنگ مذموم است.»

زهرا شیخی نماینده اصفهان:

«نه به جنگ وخونریزی منطق راهبردی ماست؛ چه جنگ روسیه با اوکراین و یا هر تجاوز دیگر، اما طنز تلخ تاریخ روزگار ما هیاهوی حقوق بشری روشنفکر نماهایی است که شش سال است در برابر زور تجاوزو خونریزی آل سعود در یمن مظلوم خود را به ندیدن و نشنیدن زده اند و امروز از تجاوز روسیه ناراحت شده اند! نه‬⁩ به جنگ»

محمد کعب عمیر نماینده شوش:

«حال امروز ⁧‫اوکراین‬⁩ آیینه عبرت سینه چاکان شرق و غرب است. برای داشتن ایرانی مقتدر و باقدرت نظامی و ⁧‫هسته ای‬⁩ باید با حفظ اقتدار و عزت ملی، بر حق هسته ای ملت ⁧‫ایران‬⁩ پافشاری کنیم .»

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد:

«توسل به زور در روابط بین الملل و حمله پیشگیرانه با هر بهانه  و استدلالی؛ مجوز مشروع در حقوق و روابط بین الملل ندارد . اشغال اوکراین و کشتار مردم نقض آشکار منشور سازمان ملل، نقض آشکار حقوق بشر و نقض و تهدید علیه صلح وامنیت بین المللی است. ⁧‫نه به جنگ‬⁩  ⁧‫اوکراین روسیه‬⁩. نه شرقی نه غربی‬⁩.»

محمد صفایی نماینده گناباد:

«اوکراین دارای ١٧٠٠ کلاهک هسته ای، ٣٣ بمب افکن  دورپرواز، و سومین  قدرت اتمی جهان بود. در سال١٣٧٣ با امضای معاهده  "بوداپست"  کلیه سلاحهای هسته ای را تحویل داد، در مقابل آمریکا و انگلیس امنیت اوکراین را تضمین کردند. امروز در بحران او را تنها گذاشتند.»

کمال حسین پور نماینده پیرانشهر:

«اوکراین با اعتماد به غرب و با حمایت رسانه ای و تبلیغاتی، دست از مؤلفه های قدرت دفاعی خود کشید. قرار بود آمریکا و انگلیس از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند. هزینه های سازش وتسلیم به مراتب از هزینه های مقاومت بیشتر است. میدان ودیپلماسی مکمل یکدیگرند.»

مهرداد گودرزوند نماینده رودبار:

«جنگ روسیه - اوکراین بار دیگر ثابت کرد. دیپلماسی بدون میدان امکان موفقیت ندارد. حمایت و پشتیبانی از میدان شرط موفقیت در سایر بخش های یک ملت است. پیشرفت و توسعه پایدار در همه ابعاد شرط عدالت و موفقیت است.»

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار:

«فارغ از علل بحران اوکراین، درسی که از این ماجرا باید گرفت، ضرورتِ داشتنِ توان دفاع بومی و کاملا متّکی به ظرفیّت داخلی است.

‌اکنون مشخص‌تر شده است کسانی که می خواستند توان موشکی ایران را با امتیازات اقتصادی مبادله کنند چقدر از واقعیّات عالم دورند.»

مصطفی نخعی نماینده نهبندان:

«بحران ⁧‫اوکراین‬⁩ نشان می دهد اعتماد به غرب بیهوده است.

‌جنگ و جنگ طلبی قطعا محکوم و برقراری آتش بس و راه حل مسالمت آمیز و عقلانی یک ضرورت است.»

کیومرث سرمدی نماینده اسدآباد:

«تصاویر بیمارستان کودکان ⁧‫اوکراین‬⁩ را در برخی سایتهای داخلی و خارجی آن هم در پناهگاه منتشر می‌کنند تا احساسات ملتها رادرگیر کنند. البته که حمله کردن به غیرنظامیان جنایتی است نابخشودنی. اما ۷ سال حمله به مدارس و بیمارستان‌های ⁧‫یمن‬⁩ را ندیدند! ۶۰ سال کودک کشی در ⁧‫اسرائیل‬⁩ را حمایت کردند.

راضی به هیچ جنگی نبوده و نیستیم. اما بر همگان روشن شد عاقبت توهم تکیه بر دیگران هیچ امنیتی را تضمین نمی‌کند.»

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد:

«زمانی که هیمنه آمریکا و ناتو توسط جریان مقاوت در غرب آسیا بدست مسلمین شکسته و از پای در می‌آیند می‌شود یک فرصت تصمیم راهبردی پوتین جهت ارتقاء حوزه امنیت روسیه او طرح خود را اجراء می کند و آمریکا و ناتو هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.»

سید نظام موسوی نماینده تهران:

«یمن به "خدا" اتکا کرده و ۶سال است در برابر تهاجم وحشیانه آل سعود و هم پیمانانش سرافرازانه ایستاده است.  

‌اوکراین به "کدخدا" اتکا کرد و نتوانست بیش از ۶ساعت از مرزهایش در مقابل حمله روسیه دفاع کند.

‌امضای خدا تضمین است نه کدخدا.»

احمد نادری نماینده تهران:

«تحولات اروپا در راستای نبرد تمدن‌ها و تغییر نظم جهانی است. تغییر نظم از ۲۰۱۱ درغرب آسیا شروع شده و دربرهه ای اوکراین را دربر گرفت و سویه اروپایی اش خاموش شد، اماحالا دوباره جان گرفته.

‌نظم ها با تغییرات خشن و بزرگ عوض می شوند. جهان یک دهه است که در انتظار نظم جدید و چند قطبی است.»

مجتبی یوسفی نماینده اهواز:

«نگاه کنید، چه کسانی برای تلفات جنگ و صلح در اوکراین دعا می‌کنند؟ ابر قدرت پوشالی که جنایات جنگی او صفحات تاریخ را سیاه کرده و کشتار میلیون ها انسان از ویتنام و افغانستان تا هیروشیمای ژاپن را در پرونده خود دارد.

سناریو ثابت غرب در برابر قدرت های منطقه ای: در صورت تعظیم کردن، آن را تبدیل به یک مستعمره می‌کنند، وابسته و تضعیف می‌کنند و در هنگام جنگ رهایش می‌کنند، اما اگر تسلیم نشد و مقاومت کرد، آن را تحریم می‌کنند. از لیبی تا اوکراین داستان همین است.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.