جدال موافقان و مخالفان طرح صیانت/کودتا علیه فضای مجازی

روز گذشته در حالی طرح صیانت از فضای مجازی در کمیسیون مشترک طرح صیانت تصویب شد که قبل از تشکیل جلسه و تصویب این طرح، بمب خبری را غلامرضا نوری قزلچه، در صحن علنی منفجر کرده بود. او در تذکری در صحن علنی مجلس گفت: از دیروز به اعضای کمیسیون مشترک در قالب پیامک اعلام شده که امروز در جلسه ۴۵ دقیقه ای برای تصمیم گیری درباره طرح صیانت حاضر شوید اما ما در حال بررسی بودجه هستیم و حواسمان به پیشنهادات بودجه و گزارش تلفیق است و نمی توانیم در عرض ۴۵ دقیقه برای طرحی با این اهمیت جمع شده و تصمیم گیری کنیم.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه داخلی مجلس نباید جلسات کمیسیون ها در زمان بررسی بودجه تشکیل شود. ما در زمان بررسی بودجه فرصت نمی کنیم به موضوع مهم طرح صیانت آن هم در ۴۵ دقیقه رسیدگی کنیم، هنوز گزارش مرکز پژوهش ها را هم نخوانده و مطالعه ای نکردیم و حتی نمی دانیم راجع به چه چیزی است. 

اظهارات نوری با واکنش تند رضا تقی پور، نماینده مردم تهران رو به رو شد. رئیس کمیسیون مشترک خطاب به نوری گفت: متاسفانه برخی از همکارانم به وظایف خود عمل نمی‌کنند و با حق و حقوق نمایندگی مجلس آشنا نیستند. از زمان تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با کارشکنی‌های زیادی روبرو شدیم و برخی از دوستان تلاش کردند تا جلسات این کمیسیون تشکیل نشود.

 
 

تقی‌پور ادامه داد: برخی از صحبت‌ها در مجلس شورای اسلامی خوراک برای رسانه‌های بیگانه می‌شود و باید اجازه داده شود تا مجلس مسیر کارشناسی خودش را طی کند. اینکه مجلس را به توپ ببندید، راهکار درستی نیست و بسیاری از افراد در این راه موفق نشدند. از همه همکاران دعوت می‌کنم در جلسه کمیسیون مشترک حضور پیدا کنند.

 

تندروها عقب نشینی نمی کنند!

هنوز ساعتی از بحث بین دو نماینده مخالف و موافق طرح صیانت از فضای مجازی نگذشته بود که پارلمان نشین‌ حاضر در کمیسیون مشترک با تصویب ۱۰ دقیقه ای طرح صیانت، شوک بزرگی را به مردم وارد کردند. اگر چه معاونت قوانین مجلس چندساعت بعد و با اوج گرفتن انتقادات از این مصوبه در نامه ای از ابطال مصوبه طرح صیانت خبر داد با این حال، خبر تصویب طرح صیانت موجی از جدال بین مخالفان و موافقان به راه انداخت و همچنان نیز ادامه دارد.

 
 

کودتا علیه فضای مجازی

 در این میان، برخی از مخالفان طرح صیانت نیز گریزی به انتقادات و حملات مخالفان برجام به تصویب ۲۰ دقیقه ای زدند و به تصویب هول هولکی طرح صیانت طعنه زدند. مانند محمدصالح مفتاح، فعال رسانه ای اصولگرا که در توئیتی نوشت:« اگر برجام ۲۰ دقیقه ای تصویب شد، حزب پایداری با تصویب ۱۰ دقیقه ای طرح صیانت رکورد جدید به نام خودش ثبت کرد.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب هم از دیگر مخالفان طرح صیانت است که با اشاره به سالروز کودتای رضاخان نوشت: سوم اسفند سالروز کودتای رضاخان. در تاریخ چه خواهند نوشت؟ امروز تصویب کلیات طرح صیانت.

همچین آیت الله جوادی آملی، از مراجع تقلید هم به مخالفت با طرح صیانت پرداخت و در توئیتی نوشت: اگر واقعا ما آدم‌های درستی باشیم ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهند منتشر کند. اگر کسی چیزهایی دروغی را منتشر کند، محاکمه بشود اما ما اگر با طهارت زندگی بکنیم، از دنیای مجازی باکی نیست.

مخالفان طرح صیانت

اسامی/ سمت

اظهارات

عباس آخوندی/ وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم

 
 

طرح صیانت ادامه ساترا است. زمانی که دولت ۱۲ نه تنها در برابر ساترای غیرقانونی مقاومت نکرد که با موافقت معاون وزیر ارشاد وقت مبنی بر واگذاری اختیارات قانونی خود به صداوسیما با آن موافقت کرد چنین حقی نداشت و می شد منتظر بود که در گام دومین چنین تصمیم اتخاذ شود.

محمد جواد آذری جهرمی/ وزیر ارتباطات دولت دوازدهم

نازک آرای تن شاخه گلی

که به جانش کشتم و به جان دادمش آب،

 
 

ای دریغا به برم می شکند...

همچنین بخوانید
  • آیا طرح محدودسازی اینترنت به پایان کار خود رسیده است؟
  • کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برنج ایرانی
  • انگلیس به شرق اروپا نیرو اعزام می‌کند!
  • موضع‌گیری اردوغان درباره تنش روسیه و غرب

احد آزادی خواه/ نماینده مردم ملایر

* آئین نامه حرف اول و آخر را می زند، ما وکلای مردم هستیم و به نمایندگی مردم مشروعیت داریم تا از حقوق ملت دفاع کنیم و قسم خورده ایم که آئین نامه و قانون اساسی را رعایت کنیم.

* اگر در مجلس اقدامی خلاف آئین نامه و قانون اساسی صورت گیرد از طرف هر فرد و فکری باشد تخلف شده است. نمایندگان مجلس براساس اصل ۸۵ قانون اساسی رأی دادند که طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در کمیسیون های ویژه بررسی شود بنابراین اگر اعضای کمیسیون قبل از ارائه طرح به شورای نگهبان محتوایی که مجلس به آن رأی داده است را تغییر دهند در واقع طرح را مخدوش کرده اند.

محمد علی ابطحی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

نه می توانید عرض خود ببرید و نه زحمت ما و خودتان بدارید. ‎اقتصاد، سیاست، اخلاق، زندگی به فضای مجازی بسته شده.

ببندید، گفته باشم صدای خودتان بیشتر بسته می شود.از رهبر انقلاب تا همه مسئولان عالی و دانی ومراجع دینی در اینترنت هستند خود شما بیشتر به اینترنت احتیاج دارید .

‎قانونی که نتواند اجرا شود مسخره کردن قانون است.

‎اعصاب مردم، ظرفیت فشار بیشتر ندارد.

 
 

‎صیانت عملی شدنی نیست.

‎آقای رئیسی ، آقای قالیباف باهوش تر از این هستند که نفهمند این کار شدنی نیست.

صدیف بدری/ نماینده اردبیل

 

تصویب طرح صیانت به منزله چوب حراج بر سامایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. این طرح باید در صحن عمومی و در مقابل دیدگان ملت بررسی و به رای گذاشته شود. مجلس ۲۹۰ نماینده دارد، نه ۱۸ نفر!

سجادبنابی/ معاون سابق وزارت ارتباطات

انا الله و انا الیه راجعون

غلامرضا تاجگردون/ نماینده مجلس دهم

آقایان نماینده وقتی توجه نمی کنید و مهمترین طرح که جامعه نسبت به آن حساسیت دارد یعنی طرح صیانت را اصل ۸۵ می کنید و این کار مهم را به جمع محدودی که تکلیفشان مشخص است می سپارید و می خواستید تصمیمتان را در پشت درهای بسته نهایی کنید، نمی دانستید اینگونه جامعه را ملتهب می کنید که اینقدر آش شور می شود که حالا صدای کی بود کی بود از صحن مجلس می شنویم لطفا کار را تعطیل کنید. حرف نزنید تا این دو سال تمام شود.

آیت‌الله جوادی آملی/ مرجع تقلید

اگر واقعا ما آدم‌های درستی باشیم ترسی نداریم که فضای مجازی چه چیزی را می‌خواهند منتشر کند. اگر کسی چیزهایی دروغی را منتشر کند، محاکمه بشود اما ما اگر با طهارت زندگی بکنیم، از دنیای مجازی باکی نیست

روح الله حضرت پور/ عضو کمیسیون امنیت ملی

طرح صیانت همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند. ‌از همان ابتدا مخالف این طرح بودم و تلاش می‌کنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم.‌ برخی نمایندگان می خواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند. دولت‌ها نمی توانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیون‌ها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد.

روزنامه رسالت

تعدادی از وکلای ملت در کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند. نمایندگان مجالس وکیل‌اند یا ولی؟ وکیل کیست؟ حدود اختیارات وکلای مستقر در خانه ملت تا کجاست؟

جلال رشیدی کوچی/ نماینده مرو دشت

من در جلسه مخالفت داشتم و دلیل مخالفتم این بود که بعد از این همه مدت که فریاد زدیم باید برای مردم این طرح تبیین شود، این اقدام انجام نشد. باید نگرانی‌های مردم برطرف می‌شد چرا که نگاه‌ها نسبت به طرح منفی بوده و نتوانستیم آن را تغییر دهیم. برگزاری چنین جلساتی با این شکل رای‌گیری نگاه مردم را بدتر می‌کند و می‌بینیم بازخود آن در فضای مجازی و حقیقی چه چیزی است. مردم نگران هستند. امیدوار بودیم این اتفاق نیافتد که افتاد. ماده ۱۶۷ قانون داخلی مجلس اگر تعدادی از نمایندگان تقاضای لغو کمیسیون مشترک و ویژه‌ در هر موضوعی را داشته باشند در صحن رای‌گیری خواهد شد و اگر رای بیاورد ادامه بررسی موضوع مربوطه در صحن صورت می‌گیرد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

عباس عبدی/ فعال سیاسی اصلاح طلب

سوم اسفند سالروز کودتای رضاخان. در تاریخ چه خواهند نوشت؟ امروز تصویب کلیات طرح صیانت

فاطمه قاسم پور/ نماینده تهران

 

مطابق نظر معاونت قوانین مجلس، رأی‌گیری دیروز کمیسیون مشترک و تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران غیرقانونی بود. ضمن آن‌که به همراه جمعی از نمایندگان خواستار بازگشت طرح به صحن مجلس شدم، این  طرح باید در صحن مجلس بررسی و رأی و نظر تمام نمایندگان لحاظ شود

مهرداد گودرزوند چگینی/ نماینده مردم رودبار

* بررسی طرح صیانت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی یکی از مشکلاتی بوده که موجب شده در اثر آن توهین های زیادی به مجلس صورت بگیرد علیرغم اینکه کمیسیون ویژه بررسی این طرح جلسات متعددی را با صاحب نظران برگزار کرده اما به دلیل اینکه این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار  نگرفته توهین های زیادی به مجلس در چند روز اخیر شده است.

* از هیات رئیسه درخواست دارم که این طرح در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید از این توهین ها به همکاران جلوگیری شود. در جلسه روز گذشته کمیسیون ویژه طرح صیانت تعدادی از همکاران حضور نداشتند و علیرغم اینکه ۱۸ رأی به کلیات این طرح داده شد اما توهین های زیادی به مجلس صورت گرفت.

علی لاریجانی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

میزان دخالت حکومت در زندگی مردم را مشخص کنید؛ دولت ویدیو را برای مردم ممنوع کرد؛ حکومت چنین حقی نداشت؛ از این نمونه ها بسیار است!

بهروز محبی نجم آبادی/ نماینده سبزوار

 

مگر می‌شود بر طرحی فراگیر و مهم بدون اقناع، اجماع کرد؟ ‌فضای مجازی دیگر حقیقی شده است، اما اهمیت حفظ حقوق مردم و برخورد قانونی با تعدّی کنندگان به منافع عموم ملت بر کسی پوشیده نیست. ‌خروجی تصمیمات مجلس باید تسهیل کسب و کارهای مجازی و حمایت از آن در سایه ی اینترنت ارزان و امن باشد.

محمدصالح مفتاح/ فعال رسانه ای

اگر برجام ۲۰ دقیقه ای تصویب شد، حزب پایداری با تصویب ۱۰ دقیقه ای طرح صیانت رکورد جدید به نام خودش ثبت کرد.

کامبیز نوروزی/ حقوقدان

به دنبال انتشار نامۀ معاون قوانین مجلس ، آقای  پورسید، خطاب به رئیس کمیسیون، آقای تقی پور انوری این تصور پیش آمده است که مصوبۀ کمیسیون ابطال شده است . این برداشت غلط است و مصوبه هنوز ابطال نشده است. نامۀ کارشناسانۀ معاون قوانین شامل ایرادات متعدد کارشناسی در فرآیند بررسی و تصویب طرح در کمیسیون است.

غلامرضا نوری قزلجه/ نماینده مردم استان آذربایجان شرقی

* متاسفانه جلسه ای را تشکیل دادند و هول هولکی طرح را تصویب کردند. روند تصویب طرح درست نیست. من هم در اعتراض به این جلسه در آن شرکت نکردم.

*پیامکی برای برگزاری جلسه کمیسیون طرح صیانت آمد که من به آن اعتراض کردم اما آقای نیکزاد گفت که دعوت جلسه شخصی است و جلسه رسمی نیست. آن ها هم هول هولکی جلسه را برگزار کرده و طرح را تصویب کردند.

*{ با اشاره مخالفت های کارشناسان با طرح صیانت و ایرادات مرکز پژوهش ها از آن }: متاسفانه برای مرکز پژوهش ها تره خورد نمی کنند.

 

 

موافقان طرح صیانت چشم بر انتقادات بستند

با وجود اینکه علاوه بر اهالی سیاست، مردم نیز در بستر فضای مجازی مانند تلگرام، توئیتر و ایسنتاگرام به تصویب این طرح واکنش نشان دادند، اما در اردوگاه موافقان این طرح ضد اینترنت خبری از توجه به این نقدها نیست و همچنان بر تصمیم خود پا فشاری می کنند. 

مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد و از موافقان طرح صیانت با اشاره به نامه معاونت قوانین مجلس گفت: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و صفر تا صد این تصمیم با کمیسیون است. یک بار هم برخی همکاران خواستند برگردانند، اما باز دوباره مجلس رای داد، بنابراین صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است و این نامه تاثیری در روند کار نخواهد داشت، چون در نهایت کمیسون است که در مورد جزئیات و کلیاتش تصمیم می‌گیرد. به نظرم رسانه‌ای کردن این نامه کار چندان جالبی نبود چراکه بعضی از مسائل باید در درون مجلس پیش برود.

رضا تقی پور هم با اشاره به انتقادات از مصوبه کمیسیون مشترک گفت:  کلیات این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شد و بررسی این طرح در کمیسیون مذکور دارای شفافیت بی‌سابقه‌ای بوده است. 

او همچنین بیان کرد: رسانه نباید به ما تحمیل کند که چه تصمیمی را اتخاذ کنیم، البته ما معتقدیم که حتماً باید با مردم و رسانه‌ها تعامل و ارتباط داشته باشیم، اما به هیچ‌وجه قبول نداریم که چند مافیای رسانه‌ای دست به کار شوند و تصمیمات ما را تغییر دهند.

قالیباف سکوت کرد

پس لرزه های تصویب طرح صیانت همچنان ادامه دارد و حاشیه آن نیز به جلسه صبح امروز بهارستان هم کشیده شد. صبح امروز در حالی قالیباف زنگ جلسه علنی را بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صدا در آورد که موافقان و مخالفان طرح جنجالی صیانت به بگو مگو با هم پرداختند. 

هادی بیگی نژاد،  نماینده مردم ملایر با بیان گلایه خود از قالیباف و تیم رسانه ای مجلس گفت:  زمانی که ماجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد در مجلس رای گیری صورت گرفت و این  طر ح به کمیسیون ویژه رفت، عده ای از دوستان هر چقدر خواستند مخالفت کردند و عده ای دیگر نیز به موافقت پرداختند. حتی بعد از رفتن  به کمیسیون ویژه نیز جلسه ای غیر علنی تشکیل شد تا به صحن مجلس باز گردد اما در این جلسه نیز این پیشنهاد رای نیاورد.
 
او افزود: مجددا بعضی از دوستان در حال قهرمان بازی هستند و از دیروز دوباره همان مطالب گذشته را دنبال کردند. در ادامه معاونت قوانین می گوید این طرح باید از دستور کمیسیون ویژه خارج شود. چرا به دست خودمان می خواهیم مجلس را نابود کنیم. بنده از رئیس مجلس و تیم رسانه ای مجلس گله مند هستم ما باید چند بار پاسخگوی یک مساله باشیم.
 
مهرداد گودرزوند هم با بیان آنکه از هیات رئیسه درخواست دارم که طرح صیانت در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا شاید از این توهین ها به همکاران جلوگیری شود، گفت: در جلسه روز گذشته کمیسیون ویژه طرح صیانت تعدادی از همکاران حضور نداشتند و علیرغم اینکه ۱۸ رأی به کلیات این طرح داده شد اما توهین های زیادی به مجلس صورت گرفت.
 
اما، آنچه که بیشتر از بحث پارلمان‌تاریست ها درباره طرح صیانت مورد توجه قرار گرفت، سکوت محمد باقر قالیباف است. او که روزی از این طرح جنجالی حمایت کرده و در توئیتی نوشته بود:« طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد تا ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیرساختی آن با بررسی‌های کارشناسی بیشتر اصلاح شود. قانون‌گذاری در حوزۀ فضای مجازی با در نظر گرفتن مطالبات مردم، منافع صاحبان کسب‌ و کار و اجماع نخبگانی اثربخش خواهد بود.» امروز در برابر اعتراضات نمایندگان سکوت کرد. 
 

موافقان طرح صیانت

اسامی/ سمت

اظهارات

هادی بیگی نژاد/ نماینده مردم ملایر

* زمانی که ماجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد در مجلس رای گیری صورت گرفت و این  طر ح به کمیسیون ویژه رفت، عده ای از دوستان هر چقدر خواستند مخالفت کردند و عده ای دیگر نیز به موافقت پرداختند. حتی بعد از رفتن  به کمیسیون ویژه نیز جلسه ای غیر علنی تشکیل شد تا به صحن مجلس باز گردد اما در این جلسه نیز این پیشنهاد رای نیاورد.

* مجددا بعضی از دوستان در حال قهرمان بازی هستند و از دیروز دوباره همان مطالب گذشته را دنبال کردند. در ادامه معاونت قوانین می گوید این طرح باید از دستور کمیسیون ویژه خارج شود. چرا به دست خودمان می خواهیم مجلس را نابود کنیم. بنده از رئیس مجلس و تیم رسانه ای مجلس گله مند هستم ما باید چند بار پاسخگوی یک مساله باشیم.

علی خصریان/ نماینده مردم تهران

* کشور باید توانمندی‌های خود در زمینه زیست بوم دیجیتال را به حدی تقویت کند که اگر روزی پلتفرم‌های آمریکایی به همان سادگی که ۱۳ میلیون محتوا را حذف کردند، تمام صفحات کاربران ایرانی با کاربری کسب و کار را برای فشار به ایران اسلامی مسدود کرد، کشور با بحران امنیتی مواجه نشود. باید بپذیریم همان طور که مرزهای جغرافیای سیاسی کشور نیاز به مراقبت و ساماندهی دارد، جغرافیای سایبری ایران هم باید ساماندهی شود، به شیوه‌ای که شرق و غرب مرز مجازی خود را مدیریت می‌کنند، و واژه مدیریت به هیچ وجه معنای تهدید اینترنت یا مخالفت با اصل آن نیست.

* ضمن اینکه برچسب تعجیل و تصویب چند دقیقه‌ای تنها کلیات طرحی که از ابتدای مجلس یازدهم در کمیسیون فرهنگی و مرکز پژوهش‌ها بررسی شده و سپس رسیدگی به آن از مهرماه ۱۴۰۰ و با تصویب مجلس، در کمیسیون مشترک آغاز شده و به صورت پخش زنده ۱۳ جلسه کارشناسی و مفصل آن پخش گردیده، بی‌انصافی است. افکار عمومی به خوبی به خاطر دارد که در زمان تصویب رسیدگی این طرح طبق اصل ۸۵، جریانی تلاش کرد با القای اینکه مجلس به دنبال تصویب طرح در فضای غیرشفاف و مدت زمان کوتاه است، رسیدگی کارشناسی در کمیسیون مشترک را زیر سوال ببرد. در حالیکه گذر زمان غیرواقعی بودن این اتهامات را ثابت کرد. باید پذیرفت اتکای به ادبیات غیرکارشناسی با غلبه رادیکالیزم در مخالفت یا موافقت مطلق با قانونگذاری در فضای مجازی، ضمن تشدید هیجانات و دوقطبی‌های فرساینده در جامعه، منجر به حاشیه رفتن عقلانیت سیاسی برای تصویب قوانین موثر و کارآمد در کشور می‌شود.

رضا تقی پور/ نماینده مردم تهران

* کلیات این طرح در کمیسیون مشترک تصویب شد و بررسی این طرح در کمیسیون مذکور دارای شفافیت بی‌سابقه‌ای بوده است.

*{ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در فضای مجازی بحثی مطرح شده است مبنی بر اینکه طرح مذکور با هدف مسدودسازی و فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام است}: این فضایی که مطرح می‌کنید، صرفاً برای امروز نیست و بسیاری از حرف‌های ما تاکنون تقطیع، تحریف و تخریب شده است.

* کتاب «جنگ رسانه‌های اجتماعی» توسط یک فرد آمریکایی نوشته شده است و اگر به این کتاب مراجعه کنید، می‌بینید که تمام آن تاکتیک‌ها در کشور ما پیاده می‌شود، در جنگ نرم هدف دشمنان، تغییر رفتار مدیران ماست و الان هم می‌خواهند با دیکتاتوری رسانه‌ای خود کاری کنند که مسئولان و مدیران ما در تصمیمات خود تغییر ایجاد کنند.

*رسانه نباید به ما تحمیل کند که چه تصمیمی را اتخاذ کنیم، البته ما معتقدیم که حتماً باید با مردم و رسانه‌ها تعامل و ارتباط داشته باشیم، اما به هیچ‌وجه قبول نداریم که چند مافیای رسانه‌ای دست به کار شوند و تصمیمات ما را تغییر دهند.

ابراهیم رضایی/ نماینده دشتستان

آنچه در کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب شد کلیات طرح بود که باید جزئیات آن در کمیسیون تخصصی بحث و چکش‌کاری شود. به‌عنوان کسی که حوزه تخصصی‌ام رسانه و فضای مجازی است، معتقد به اینترنت پرسرعت، امن و ارزان هستم. لذا در ادامه همه تلاشم را به کار خواهم بست تا در بررسی جزئیات و مواد آن با خرد جمعی، ضمن تضمین حقوق، امنیت و آزادی‌ کاربران، به اشتغال مردم، سرعت و هزینه اینترنت، حوزه شخصی و... لطمه‌ای وارد نشود و به نفع مردم تغییر کند.

حسین میرزایی/  نماینده اصفهان 

جایگزین‌های زیادی برای اینستاگرام و واتس‌اپ وجود دارد. "کیو کیو" و "اسکایپ" جایگزین خوبی برای اینستاگرام هستند. مطمئن باشید مردم به ما اعتماد می‌کنند و اینستاگرام را زمین خواهیم زد.

محمدتقی نقدعلی/ نماینده مردم خمینی شهر

* در حالی که مجلس در سه روز گذشته مشغول بررسی بودجه ۱۴۰۱ بوده و پیش از آن هم یک ماه کمیسیون تلفیق جلساتی را تشکیل داده بود، منافقان در آلبانی با ۲۰۰ نفر و یگان رژیم صهیونیستی با ۲۵۰ نفر و مرکز اعتدال آل سعود با ۱۵۰ نفر برای تخریب دولت و مجلس انقلابی فعالیت می کنند.

* این طرح نمی خواهد فضای رسانه‌ای و کسب و کارها را محدود کند. امروز کشورهای خارجی و قلم به مزدهای داخلی برای تخریب مجلس سر خط شدند.

مهرداد ویس کرمی/ نماینده خرم آباد

لختی برای تعقل؛

‌-مخالفم

‌-با چی؟

‌- با طرح صیانت

‌- چرا؟

‌- چون بده

‌- چرا بده؟

‌-چون اینترنت را قطع می کنند

‌- چرا قطع میکنند؟

‌- نمیدونم

‌- کی گفته؟

‌- همه میگن

‌- اونا از کجا میگن؟

‌- نمیدونم

‌-  خودت طرح را دیدی؟

‌- خیر

‌- پس چرا مخالفی؟

‌-  چون همه میگن بده

‌- کجا میگن؟

‌- در فضای مجازی

 

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی این طرح به کمیسیون مشترک واگذار شده و صفر تا صد این تصمیم با کمیسیون است. یک بار هم برخی همکاران خواستند برگردانند، اما باز دوباره مجلس رای داد، بنابراین صفر تا صد تصمیم با کمیسیون است و این نامه تاثیری در روند کار نخواهد داشت، چون در نهایت کمیسون است که در مورد جزئیات و کلیاتش تصمیم می‌گیرد. به نظرم رسانه‌ای کردن این نامه کار چندان جالبی نبود چراکه بعضی از مسائل باید در درون مجلس پیش برود.

 

 

طرح صیانت به صحن بر می گردد؟

هرچند که جنجال های  تصویب طرح صیانت تمامی ندارد و در حال حاضر چشم همه به ساختمان هرمی شکل بهارستان و هیات رئیسه دوخته شده است تا ببیند سرنوشت این طرح جنجالی و نامه ابطال معاونت قوانین به کجا خواهد رسید اما برخی نمایندگان با جمع آوری امضا در حال تلاش هستند که مصوبه کمیسیون مشترک لغو شده و این طرح برای بررسی به صحن علنی بیاید. 

آنچنان که  صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در توئیتر خبر داد که تعداد امضاهای نمایندگان برای لغو مصوبه طرح صیانت از مرز ۱۵۰ امضا گذشت. حال باید دید که هئیت رئیسه مجلس چه تصمیمی برای مصوبه طرح صیانت خواهد گرفت. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.