واکنش رسمی دفتر سلطنتی اردن درباره حساب‌های بانکی ملک‌ عبدالله دوم در بانک‌ سوئیس

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیوان پادشاهی اردن در واکنش به گزارش اخیر درباره حساب‌های بانکی ملک عبدالله دوم بیانیه‌ای صادر و گزارش‌های خبری اخیر را حاوی اطلاعات غیردقیق، قدیمی و گمراه‌کننده توصیف کرد.

دفتر پادشاهی اردن تاکید کرد: این گزارش‌های خبری عمدا به منظور بدنام کردن  پادشاه اردن و کشور به غلط به کار گرفته شدند.

یک تحقیق رسانه‌ای با استناد به درز گسترده بیانیه‌ها فاش کرد، بانک کریدی سوئیس در معاملات میلیاردها دلاری از پول‌های کثیف در طول دهه‌های گذشته دست داشته و مرکز حساب‌های شخصی سیاسی و عمومی عربی بوده که به منزله شکست جدید برای دومین بانک بزرگ سوئیس است.

در حالی که نام رهبران عربی در این بیانیه‌ها به چشم می‌خورد که اکنون زنده نیستند تنها رهبری که همچنان در پستش است ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن است که طبق بیانیه‌های درز یافته دارای شش حساب بانکی در سوئیس از جمله حسابی است که حاوی بیش از ۲۲۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ بوده است.

طبق این تحقیق، ملکه رانیا،‌ همسر ملک عبدالله دوم حساب بانکی با بیش از ۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ داشته؛ اما این حساب‌های بانکی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بسته شدند.

با وجود آن، این تحقیق اشاره می‌کند،‌ اکثر پول‌های موجود در بزرگترین حساب‌های بانکی پادشاه حاصل از درآمد فروش هواپیما در ماه مه ۲۰۱۵ به قیمت ۲۱۲ میلیون دلار بود و بقیه ثروت شخصی است که از پدرش پادشاه سابق به ارث برده و از آن زمان روی آن سرمایه‌گذاری کرده است.

براساس بیانیه دفتر سلطنتی اردن، مبلغ کلی چکی که در برخی گزارش‌ها آمده غیردقیق است و این گزارش‌ها مبالغ را با احتساب چند باره دوچندان کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است، بخش اعظم پول‌های سپرده‌گذاری شده در حساب‌ها مربوط به فروش هواپیمای غول پیکر از نوع (Airbus ۳۴۰) به ارزش ۲۱۲ میلیون دلار و تعویض آن با هواپیمای کوچک و کم هزینه‌تر (Gulfstream) است.

در ادامه این بیانیه آمده است: پادشاه دو هواپیما را از ملک حسین به ارث برد که آن دو را فروخت و با پول‌های آن دو هواپیماهای بسیاری را طی ۲۰ سال گذشته تعویض کرد این معاملات شامل فروش هواپیمای Airbus ۳۴۰ و خرید هواپیمای Gulfstream می‌شود که در حال حاضر نیز استفاده می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: هواپیمای بزرگتر با هواپیمای کوچکتر تعویض شد همچنین از حساب‌های خصوصی ملک عبدالله دوم برای تامین هزینه‌های خصوصی خاندان هاشمی استفاده می‌شود. تامین ابتکارعمل‌های سلطنتی طی سال‌های گذشته نیز از این منابع تامین مالی شده است.

دفتر سلطنتی افزود: حساب‌های مسدود شده مذکور در گزارش‌ها شامل حساب‌هایی است که برخی مبالغ به ارث برده شده از ملک حسین در آن ودیعه گذاشته شده بود.

همچنین دفتر سلطنتی تاکید کرد،‌ درباره حساب بانکی فرزندان ملک عبدالله دوم ثبت شده به نام ملکه رانیا عبدالله، این حساب با پول‌های شخصی پادشاه باز شده و تحت اختیار مادر فرزندان پادشاه بوده زیرا آنها هنگام افتتاح حساب زیر سن قانونی بودند.

این دفتر همچنین افزود: پول‌های و حساب‌های خصوصی ملک عبدالله دوم مستقل از خزانه کشور و اموال عمومی است و از سوی اداره خصوصی سلطنتی که اداره‌ای در دفتر سلطنتی هاشمی است از بیش از ۷۰ سال پیش مدیریت می‌شود.

دفتر سلطنتی تاکید کرد: کمک‌های خارجی تحت بررسی دقیق حرفه‌ای قرار دارند و به شکل کامل از سوی دولت و کشورهای اهداکننده و طرف‌های پرداخت کننده مورد کنترل و استفاده قرار می‌گیرند.

دفتر ملک عبدالله دوم در پایان عنوان کرد: هرگونه ادعایی که مبالغ موجود در این حساب‌ها را به اموال عمومی و کمک‌های خارجی ربط دهد، افترایی بی‌اساس و عاری از صحت بوده و تلاشی برای بد نام کردن و خدشه وارد کردن به واقعیت است که ملک عبدالله دوم و اردن و جایگاه آن را به صورت برنامه‌ریزی شده و مستمر هدف گرفته است نظیر گزارش‌های مشابهی که سال گذشته منتشر شد و شامل اطلاعات درز یافته مربوط به دوره‌های قبلی بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.