خبر نگران کننده علیرضا زالی درباره شیوع کرونا در هفته‌های آینده

علیرضا زالی روز جمعه در پاسخ به این سوال که چه زمانی به سیر نزولی ویروس کرونا در سویه امیکرون خواهیم رسید، توضیح داد: بخشی از این مساله به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رفتار خود مردم برمی‌گردد و بخش دیگر آن به استقبال مردم از تزریق واکسن دز سوم بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و قرنطینه‌ خانگی افرادی که علائم امیکرون دارند نیز در چنین زمانی بسیار مهم است چون به دلیل اینکه اکنون آمار ابتلا به کرونا هر هفته روند افزایشی دارد، برای کاهش آمار باید حتما این موارد به خوبی رعایت شود وگرنه تا هفته های آینده همچنان روند افزایشی سویه امیکرون را شاهد خواهیم بود.

زالی همچنین به مردم توصیه کرد که کمتر در محیط های پرازدحام، دورهمی ها و میهمانی ها حضور داشته باشند و تصریح کرد: تزریق دز یادآور در چنین شرایطی که روند افزایشی کرونا را شاهد هستیم، بسیار تاثیرگذار است و حضور نداشتن در این محیط ها می تواند تا حدودی به مصونیت افراد در برابر این نوع ویروس کرونا موثر باشد.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا امیکرون واکسن گریز است، اظهار داشت: تعداد کمی و تنوع کیفی جهش در امیکرون نسبت به سویه های قبلی بسیار خاص بود؛ یعنی در مجموع ۵۰ جهش در امیکرون مشاهده شد که ۱۲ مورد آن در جایی غیر از پروتئین اسپایک اتفاق افتاد که این نسبت به سویه های قبلی تقریبا جدید بود و در بخش هایی بود که پیش از این جهش ناپذیر تلقی می شدند.

زالی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که امیکرون علاوه بر اینکه تنوع بیشتری از نظر میزان جهش دارد، بخش های مختلفی از ویروس را به عنوان جهش انتخاب کرده که کار ما را سخت تر می کند و این باعث می شود که هم از سیستم ایمنی ذاتی بشر فرار بیشتری داشته باشد و هم واکسن گریزی بیشتری پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون تهران وضعیت جهش رو به بالا از نظر آمار ابتلا و بستری سویه امیکرون را شاهد است که باید برای جلوگیری از این وضعیت و گذر از پیک ششم همه مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی پایبند باشند تا در این سویه که جهش های بالایی دارد، به روزهای سخت تر نرسیم. 

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به آخرین وضعیت کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از مراکز استان های کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و با توجه به روند شیوع این ویروس در طول یک هفته اخیر به صورت همگن و متوازن آمار ابتلا به کرونا را در کشور شاهد هستیم. استان تهران هم مانند سایر استان ها بعد از طی یک دوره ایستایی آمار، به سمت افزایش آمار پیش رفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد بیماران بستری در مراکز درمان استان به بیش از چهار هزار و ۲۵۰ نفر رسیده است که از این تعداد حدود هزار و ۱۱۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

زالی ادامه داد: همچنین تعداد مراجعان جدید به مراکز درمانی و بیمارستانی در هفته های اخیر رو به افزایش است. شاخص بسیار مهم که نشان دهنده گسترش رو به تزاید ابتلا به کرونا در تهران است، تعداد مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی است. اگر آمار بخش خصوصی و مطب های شخصی پزشکان را هم به این تعداد اضافه کنیم، آمارها بالاتر خواهد رفت.

وی تاکید کرد: این آمار بر اساس اعلام مراجعان در بخش سرپایی حوزه بهداشت و درمان در بیمارستان ها و مراکز دولتی استان تهران است که آمار مراجعان سرپایی مبتلا به کرونا در بخش های خصوصی و مطب ها در این بخش آماری آورده نشده است، بنابراین این آمارها نشان می دهد که در این بیماری شاخص صعودی را داریم و طبیعتا احتمالا تا دو یا سه هفته دیگر این شرایط را خواهیم داشت.

زالی: تا ۳ هفته آینده روند صعودی کرونا را خواهیم داشت

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.