رایزنی وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه

لینکن پیش از این روز شنبه با همتای روسی خود تلفنی گفت‌وگو کرد تا بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، در مورد نگرانی‌های شدید و مشترک مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین در چند روز آینده بحث و گفت‌وگو کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا به رغم اعلام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مبنی بر اینکه مسکو خواهان جنگ نیست، در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ همچنان ادعا کرد آمریکا عمیقا نگران اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین در این هفته است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام این مطلب به شبکه خبری  سی ان ان آمریکا گفت: در گفت‌وگوی آخر وزرای خارجه دو کشور که  آخر هفته اتفاق افتاد، آنها توافق کردند تا ارتباط خود را حفظ کنند.

 گفت‌وگوی  وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حالی انجام شد که مسکو اعلام کرده که برخی از نیروهای خود در  مرز اوکراین را عقب کشیده است اما مقامات آمریکایی می گویند باید مدارک این اقدام دیده شود.

 جولیان اسمیت سفیر آمریکا در ناتو گفت:  ما این اظهارات روسیه را  بر اساس نمونه های گذشته که مسکو اعلام کرده تنش ها را کاهش می دهد، ارزیابی می کنیم اما واقعیت های روی زمین این ادعا را تایید نکرده است.

 آمریکا می گوید حدود سه هفته پیش یک نامه کتبی به روسیه ارایه کرده اما روسیه هنوز به این نامه پاسخ نداده است.

در حالیکه آمریکا خود به بحران‌سازی و فضاسازی درباره اوکراین متهم است، مقامات آمریکایی آگاه ادعا می کنند که آژانس های اطلاعاتی روسیه با سردبیران  پنج رسانه روسی زبان برای تقویت حمایت عمومی از تهاجم مجدد روسیه به اوکراین همکاری نزدیک داشته اند.

مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و در صدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.