مخاطرات چین در صورت قرار گرفتن در جبهه روسیه

 

در شرایطی که بحران اوکراین تنش ها میان روسیه و غرب را لحظه به لحظه افزایش می دهد، حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در افتتاحیه المپیک زمستانی پکن و دیدارش با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه این بازی ها توجهات تحلیلگران را به خود جلب کرده است. در این دیدار شی بار دیگر دغدغه های امنیتی کرملین را موجه و خواستار توقف گسترش ناتو به سوی شرق شد.

به باور برخی تحلیلگران، این دیدار حاکی از شکل گرفتن جبهه متحدی علیه غرب و نظم امنیت بین المللی پس از جنگ سرد است. با این حال با توجه به تهدید غرب مبنی بر اعمال تهدیدات بی سابقه علیه روسیه، در صورت حمله این کشور به اوکراین، این پرسش وجود دارد که گسترش روابط کرملین با پکن تا چه میزان می تواند اثر این تحریم ها را خنثی کند. لارا هی، تحلیلگر شبکه سی ان ان، با انتشار یادداشتی با عنوان «چرا چین اقتصاد خود را برای نجات پوتین در خطر قرار نمی دهد؟» تلاش داشته به این پرسش پاسخ دهد.

انتظارات خود را معقول کنید

در حالی که صاعقه های ژئوپلیتیکی بر فراز اوکراین جریان دارد، روسیه یک متحد آشکار دارد که باید به آن متوسل شود. اما، در شرایطی که ایالات متحده و اروپا به سرکوب اقتصاد روسیه در صورت تهاجم مسکو به اوکراین اقدام کنند، انتظار نداشته باشید که چین چیزی بیش از اظهارات حمایتگرایانه برای همسایه شمالی خود داشته باشد. روابط دیپلماتیک و نظامی پکن و مسکو ممکن است قوی باشد، اما وفاداری اقتصادی  مسئله بسیار پیچیده تری است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر«چرا چین اقتصاد خود را برای نجات پوتین به خطر نمی اندازد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.