مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر/ اسامی برگزیدگان جشنواره+تصاویر

 

چهلمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد با اجرای محمد سلوکی رأس ساعت ۱۸:۵۰ و با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

این مراسم قرار بود در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌ها برگزار شود، اما حضور برخی مهمانان متفرقه در مراسم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی بازیگران و عوامل فیلم‌ها از نکات قابل توجه است.

 

 

 

فجر امسال با حاشیه هایی هم همراه بود؛ از جمله اینکه پس از معرفی داوران جشنواره مسعود کیمیایی سازنده فیلم «خائن کشی» از حضور در جشنواره انصراف داد و گفت، نمی‌خواهد فیلمش در بخش کارگردانی داوری شود.

همچنین شک و شبهاتی که در بخش آرای مردمی جشنواره زیر نظر سامانه سمفا پیش آمده بود، باعث شد دیروز دبیر جشنواره اعلام کند امسال سیمرغ مردمی نداریم!

تا پیش از اعلام این خبر، «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس در رده نخست آرای مردمی جشنواره فجر قرار داشت و پس از آن «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر و «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی.

بزرگداشت احمدرضا معتمدی، کارگردان پیشکسوت سینما و عضو هیئت داوران بخش فیلم کوتاه و خوانندگی محمد معتمدی خواننده سنتی ایران بخش‌های دیگر این آیین خواهند بود.

نقاش‌زاده: فشارهای خارج از چارچوب را نپذیرفتیم

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره گفت: حضور همه هنرمندان، مهمانان و… را گرامی می‌دارم، از اینکه با حضور خود این مجلس را گرم کردید ممنونم. ایام فجر و یاد و خاطره زنان و مردان افتخارآفرین را گرامی می‌دارم. خجسته باد یاد سردار قاسم سلیمانی.

وی ادامه داد: سینمای ایران در دو سال گذشته از ویروس کرونا آسیب دید و عزیزانی را از دست داد که یاد و خاطره همه از دست‌رفتگان را هم گرامی می‌دارم. با همه محدودیت‌هایی که به این واسطه ایجاد شد، سینماگران شریف ایران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند، که از آنها ممنونم. سینمای ایران الان در چهلمین جشنواره به درخت تناوری تبدیل شده است. درختی که شاخه‌های جوان و پرباری هم دارد.

نقاش‌زاده در ادامه گفت: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشه‌ورز و شریف ایران است. در این دوره من و همکارانم به قدر وسع کوشیدم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم و گام‌هایی را برداریم تا برنامه‌ریزی روشنی داشته باشیم، برای همه کسانی که با جشنواره سر و کار دارند؛ از آیین نامه گرفته تا دیگر رویه‌ها. این رویه‌هایی است که فرصت‌هایی را برای آینده‌نگری به ما می‌دهند. برای ارتقای جشنواره، نیازمند آینده‌نگری هستیم. بر قانون هم تاکید داشتیم و از اول تلاش کردیم بر آیین‌نامه تمرکز داشته باشیم. فشارهای خارج از چارچوب را در کمال احترام نپذیرفتم.

دبیر جشنواره چهلم تأکید کرد: در راستای عدالت فرهنگی نمایش فیلم‌ها را در سراسر کشور داشتیم. سختی‌های زیادی هم در مسیر ما بود، دشواری‌های توام با وضعیت کرونا. در مقابل سختی‌ها تهدیدها و ناامیدی‌ها، همکارانم تلاش کردند کار را درست انجام بدهند، ما باید مسایل و مشکلات را بازشناسی کنیم چه در سینما و چه در جشنواره و راه حلی اصولی برای آن‌ها پیدا کنیم. مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات را حل نمی‌کند. گاه باید برای اصلاح رویه‌ها رنج‌هایی را تحمل کنیم. باید با نواقص رو به رو و برای رفع آنها تلاش کنیم. من سعی کردم به قدر وسع این کار را انجام دهم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد، باید با هم مهربان‌تر باشیم و قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم. حیف است مهر را در دل نپروریم.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراعی، رئیس سازمان سینمایی، استاد علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما و مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره برای این مراسم بزرگداشت به روی صحنه آمدند و سپس احمدرضا معتمدی بر صحنه حاضر شد.

 علی نصیریان: به احمدرضا معتمدی تعظیم می‌کنم

استاد نصیریان گفت: من از اوایل دهه بیست وارد کار نمایش شدم و حالا شاهد رشد و بالندگی هنرهای نمایشی ایران و تئاتر و سینما هستم. از ابتدای دهه چهل کار رونق‌بخشی به هنرهای نمایشی آغاز شد تا امروز شاهد درخشش آثار ایرانی در جشنواره‌های جهانی سراسر دنیا باشیم. من با آقای معتمدی یک فیلم کار کردم.

او ادامه داد: باید بگویم معتمدی به لحاظ اخلاق و کار بسیار حرفه‌ای است و من از همکاری با او‌بسیار لذت بردم. باید به یاد داشت که فرهنگ پشتوانه هنرمند است و هنر صرفا به تخصص بستگی ندارد و هنرمند در ابتدا موظف است که با مقوله فرهنگ و پشتوانه‌های دینی و معرفتی آشنا باشد.نصیریان گفت: در دهه 30 تنها یک کتاب تئاتری موجود بود اما حالا شاهد سیل کتاب‌ها در این حوزه هستیم. فرهنگ، غذای روح و جان یک ملت است و روح افراد از طریق سینما، کتاب، تئاتر و موسیقی تغذیه می‌شود و به آگاهی دست می‌یابد. من به احمدرضا معتمدی تعظیم می‌کنم.

احمدرضا معتمدی: از همسرم تشکر می کنم که سی سال با حقوق مختصر معلمی زندگی کرد

احمدرضا معتمدی گفت: از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و علی نصیریان کمال سپاسگزاری را دارم. علی نصیریان با سلول به سلول وجودش کار می‌کند و همه هنر خود را با اخلاق در هم می‌آمیزد. من از همکاری با ایشان بسیار خرسند هستم. او همواره به دیسیپلین تئاتری متعهد بود و من از او مسائل بسیاری را یاد گرفتم.

معتمدی بیان کرد: من در ابتدای انقلاب ساده‌لوحانه شیفته "شعار طرحی نو براندازیم" شدم و امروز فهمیدم علم برای بیان طرح‌های جدید کافی نیست بلکه فلسفه علم است که با بررسی نظریات علمی، نظریه‌پردازی‌های جدیدی را جهت ارتقای سطح کیفی علم مورد بحث ارائه می‌دهد. من هم سی سال مشغول بررسی و نوشتن کتاب فلسفه فیلم بودم و طولانی شدن این روند به دلیل ذات خود این جریان است. او بیان کرد: نظریه خیال منفصل سهروردی منطبق بر سینما و راهگشا است و می‌تواند مسیر هنرمند را باز کند. یا نظریات ملاصدرا بسیار مورد تامل است و باید به آن پرداخت. باید از همسرم هم تشکر کنم که سی سال با حقوق مختصر معلمی زندگی کردم و می‌خواهم بگویم که بسیار دوستش دارم.

در بخش بعدی مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی کوتاه گفت: خوشحالم که در آیین اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در خدمت شما هستم. از همه مردم و علاقه‌مندان سینما در کلیه استان‌ها تشکر می‌کنم و همه کسانی که ایستادند و در این شرایط مقاومت کردند. دست تمام شمایی که تلاش کردید تا سینما سرپا بماند، می‌بوسم.او اشاره کرد که در مراسم اختتامیه جشنواره تجلی اراده ملی به صورت مفصل صحبت خواهد کرد.

اسامی برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر 

بهترین عکس: حبیب مجیدی برای فیلم منصور

 بهترین پوستر فیلم: پوستر فیلم پیرمردها نمی‌میرند اثر احسان برآبادی دیپلم افتخار گرفت.

بهترین آنونس: امید میرزایی برای ساخت آنونس فیلم‌‌های صحنه‌زنی و تک تیرانداز

بهترین فیلم کوتاه: رضا نجاتی برای کارگردانی فیلم ارفاق

بهترین فیلم مستند:حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای فیلم احتضار

جایزه شهید سردار سلیمانی : بهروز شعیبی برای فیلم بدون قرار قبلی

بهترین جلوه‌های بصری: حسن نجوفی و امیر ولی‌خانی برای فیلم دسته دختران

بهترین جلوه‌های ویژه‌ی میدانی : ایمان کرمیان برای فیلم موقعیت مهدی

بهترین چهره پردازی: امید گل زاده برای فیلم برف آخر و شادروان

بهترین طراحی صحنه: محمدرضا شجاعی برای فیلم ضد 

بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی برای فیلم خائن کشی

بهترین صدابرداری : مسیح حدپور برای فیلم موقعیت مهدی

بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت دوست برای فیلم موقعیت مهدی

زینب سلیمانی در مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر حاضر شد.

بهرام رادان ، نوید محمدزاده، فرشته حسینی ، سارا بهرامی و پژمان جمشیدی و جمعی از هنرمندان در مراسم اختتامیه حاضر شدند.

حک تصویر سردار سلیمانی به سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.