پیشنهاد قائم‌مقام حزب اعتماد ملی به شورای نگهبان

برخی از اصولگرایان معتقدند اصلاح‌طلبان به کُمای سیاسی طولانی مدت رفته اند، اما برخی تجربیات گذشته هم نشان می دهد اصلاح‌طلبان در شرایطی که دچار بحران می‌شوند می توانند بهترین تصمیم‌ها را نیز بگیرند.

به نظر می‌رسد جلسات اخیر سران اصلاح‌طلب و همچنین مواضع اخیر سیدمحمدخاتمی در خصوص لزوم جدی گرفتن جامعه و تزریق امید به مردم، خط مشی جدید اصلاح‌طلبان برای ورود جدی به عرصه انتخابات سال ۱۴۰۲ و حتی بازگشت به قدرت از دریچه پارلمان باشد.

در همین رابطه یک عضو حزب اعتماد ملی نیز تأکید می‌کند؛ زمانی اطلاح‌طلبان می‌توانند توقعات مردم از خود را برآورده کنند که در جایگاه قدرت باشند و به همین دلیل آنها در انتخابات آینده مجلس نیز باید با قدرت و برنامه وارد عرصه شوند.

اسماعیل گرامی‌مقدم قائم‌مقام حزب اعتماد ملی  درباره ورود زودهنگام جریانات سیاسی برای کادرسازی در انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه سیاسی ایران متاسفانه به صورت حزبی فعالیت نمی‌کند و به همین دلیل شاهد هستیم مجالسی تشکیل می‌شوند که عیار کافی را برای جلب نظر مجدد مردم پیدا نمی‌کنند.

وی گفت: تا زمانی که نظام انتخاباتی کشور به صورت حزبی کار نکند، وضعیت مجلس شورای اسلامی نیز به همین منوال خواهد ماند. 

گرامی‌مقدم با ارائه آماری در خصوص شاکله مجالس، عنوان داشت: گاهی هشتاد درصد از نمایندگان پارلمان بدون تکیه به احزاب وارد بهارستان می‌شوند و مشخص است کسی درباره عملکرد آنها در دوره نمایندگی پاسخگو نخواهد بود.

این عضو شاخص حزب اعتماد ملی، تأکید کرد: وقتی یک نماینده بدون تکیه بر حزب وارد مجلس می‌شود، زمان بسیار زیادی را باید صرف کند تا متوجه کار سیاسی، قانونگذاری و فعالیت در پارلمان شوند. زیرا این افراد در ذیل یک جریان کادرساز به نام احزاب سیاسی رشد نکرده‌اند.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با انتقاد از برخی رفتارهای دوگانه شورای نگهبان، ابراز داشت: نگاه محدود کننده شورای نگهبان به یک جریان سیاسی در سال‌های اخیر عاملی شده تا ضمن کاهش مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی، بخش زیادی از نخبگان نیز مجال حضور در پارلمان را پیدا نکنند. 

گرامی‌مقدم با ارائه یک پیشنهاد، اظهار داشت: اگر قانون انتخابات به گونه‌ای باشد که احزاب در مرکز فعالیت‌ها قرار بگیرند، دیگر لازم نیست شورای نگهبان به صورت مصداقی درباره هر فرد کاندیدای ورود به پارلمان تصمیم‌گیری کند. بلکه این احزاب خواهند بود که بر اساس معیارهای شورای نگهبان افراد شایسته حضور در مجلس را تربیت،گزینش و معرفی می‌کنند.

وی تأکید کرد: در این مدل دیگر در بحث رد صلاحیت‌ها شورای نگهبان وظیفه پاسخگویی خواهد داشت. ضمن اینکه از هجوم افراد عادی و بدون سابقه برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس جلوگیری خواهد شد.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با قرن نو با ارجاع به سخنان اخیر محمدرضا باهنر در خصوص لزوم بازنگری در قانون اساسی، گفت: بنده نیز همانند آقای باهنر موافق برخی بازنگری‌ها در قانون اساسی هستم و معتقدم می‌توان به شکلی جدید قانون اساسی را اجرا کرد و به تبع آن نظام انتخاباتی فعلی را نیز تغییر داد.

گرامی‌مقدم در خصوص فعالیت و افق پیش روی اصلاح‌طلبان برای انتخابات سال ۱۴۰۲، گفت: اصلاح‌طلبان در ذیل جبهه اصلاحات از هم اکنون برنامه‌ریزی خود را برای انتخابات ۱۴۰۲ آغاز کرده‌اند و قطعا کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم برای آنها مهم است.

وی تأکید کرد: اصلاح‌طلبان نباید صرفا فعالیت جامعه‌محور داشته باشند و لازم است در عرصه‌های سیاسی مهم نیز حضور پیدا کنند. قطعا اصلاح‌طلبان زمانی می‌توانند مطالبات مردم را پیگیری کنند که در قدرت حضور داشته باشند. لازمه حضور در قدرت نیز نگاه انتخاباتی «صندوق محور» است.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد در مسیر انتخابات ۱۴۰۲ برخی از اصلاح‌طلبان و عقلای جریان اصولگرا بر سر اشتراکات با یکدیگر توافق کرده و حتی لیست مشترک منتشر کنند، بیان داشت: آقای خاتمی پیش از گفته بودند که باید با عقلای جریان مقابل به گفت‌وگو بنشینیم که این مهم واقعی و عملی است.

وی گفت: در زمان باقی مانده به انتخابات مجلس دوازدهم بهتر است جریانات سیاسی که به دنبال برگزاری انتخابات سالم، رقابتی و آزاد هستند با یکدیگر به گفت‌وگو بنشینند. زیرا این اقدام یک حرکت مهم به سوی دموکراسی خواهد بود.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: باید جریانات سیاسی علاقه‌مند به کشور تلاش کنند تا یک انتخابات حداکثری در کشور برگزار شود، زیرا انتخابات حداقلی علاوه بر جمهوریت، اسلامیت را نیز خدشه‌دار خواهد کرد. 

گرامی‌مقدم در پایان تصریح کرد: باید یک سطح گفتمانی وسیع از درون حاکمیت تا جریانات سیاسی و رسانه‌ها شکل بگیرد تا از طریق آن زمینه‌های برگزاری انتخابات آزاد و حداکثری که ضامن جمهوری اسلامی است، ایجاد شود.

پیشنهاد قائم‌مقام حزب اعتماد ملی به شورای نگهبان: بار رد صلاحیت‌ها را دوش احزاب بیاندازید

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.