هشدار برجامی کاخ سفید به ایران

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر مدعی شد که تنها چند هفته برای توافق در مذاکرات وین باقی مانده؛ جمله‌ای که ترجیع‌بند سخنان مقام‌های غربی در چند ماه گذشته بوده است.

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه چهارشنبه بار دیگر ترجیع‌بند سخنان مقام‌های کشورهای غربی درباره مذاکرات وین را تکرار کرد و گفت که تنها چند هفته برای توافق فرصت باقی است.

جنیفر ساکی در جمع خبرنگاران مدعی شد پیشرفت‌های هسته‌ای ایران موجب خواهد شد طی چند هفته آینده بازگشت به برجام برای طرف آمریکایی غیرممکن شود.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «گفت‌وگوهای ما با ایران در خصوص بازگشت دوجانبه به اجرای برجام به نقطه حساس رسیده است. توافقی که نگرانی‌های بنیادین همه طرف‌ها را رفع می‌کند در دسترس قرار گرفته، اما  اگر این توافق در هفته‌های آتی حاصل نشود، پیشروی‌های ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را برای ما دشوار خواهد کرد.»

ادعاهای کاخ سفید در حالی صورت گرفته که تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی یکی از تاکتیک‌های ضلع غربی مذاکرات وین در ماه‌های گذشته برای تحت فشار قرار دادن تیم ایران بوده، حال آنکه شواهد مختلفی نشان می‌دهند ضعف تصمیم‌گیری در طرف‌های غربی به خصوص آمریکا عامل حرکت کند مذاکرات بوده است. 

از زمان آغاز نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی در آذرماه سال جاری مقام‌های کشورهای غربی و جریان رسانه‌ای همسو با آنها چندین موعد برای بسته شدن پنجره مذاکرات تعیین کرده اما با نزدیک شدن به هر یک از آن موعدها آن را چند هفته به عقب‌تر انداخته‌اند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.