روسیه پشت ایران درآمد

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه «کامرسنت» توضیحاتی را درباره روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ارائه کرده است.

او در بخشی از این مصاحبه با یادآوری اینکه آمریکا از برجام خارج شده تصریح کرده که روسیه خواسته‌های ایران در مذاکرات وین را درک می‌کند. او گفت: «در کل ما با خواسته‌های ایران هم‌حسی داریم. در این مورد، ایران طرف صدمه‌یده است. ایران از برجام خارج نشد و بنا به خواسته خودش هم از تعهداتش فاصله نگرفت بلکه اقداماتش در واکنش که سیاست فشار حداکثری از سوی آمریکا بود. بنابراین، من تکرار می‌کنم. ما درک بسیار بالایی در قبال خواسته‌های ایران داریم.»

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد.  ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اولیانوف در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخت و تصریح کرد که چندین مسئله بنیادین در مذاکرات باقی مانده‌اند که باید حل شوند. او در پاسخ به سوال خبرنگار کامرسنت مبنی بر اینکه چقدر تا توافق باقی مانده گفت: «تجربه این مذاکرات نشان داده بهتر است از چنین ارزیابی‌هایی یا از ارائه تاریخ‌های مشخص خودداری شود. ما هنوز لازم است برخی مسائل که برخی از آنها نسبتاً بنیادی هستند را حل کنیم.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.