اظهارات سید حسن خمینی درباره چالش های کنونی جامعه در جمع نمایندگان مجلس

سید حسن خمینی ضمن بیان اینکه «آنچه که امام و رهبر انقلاب تأکید دارند تکیه بر توان داخلی است که شامل «خرد» است»، یادآور شد: «وقتی امام فرمودند، «ملت ایران که جانم فدای تک تک آنها باد»، شوخی نکردند. هرچه هست متعلق به مردم است و «همه» باید باشند».

یادگار امام با تأکید بر اینکه امروز شجاعت در تصمیم گیری امری ضروری است، گفت: دشمنی ها همیشه بوده و از روزی که انقلاب شده به خاطر اینکه پرچم مخالفت با تفکر سنتی چپ و راست یا شرق و غرب را بلند کرده همیشه آماج کینه ها بوده و البته سردمدار مبارزه با اندیشه دینی صحیح، رؤسای جمهور و دولت های آمریکا بوده اند، امروز هم هستند و فردا هم احتمالا خواهند بود. 

 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در تجدید میثاق نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آرمان های امام خمینی(س) گفت: یکی از بزرگان جهان اسلام مرحوم کاشف الغطاء، جمله بسیار لطیفی دارد که بعدها همین را به بیانی در وصیتنامه امام هم مشاهده می کنیم. می فرماید که اسلام بر دو چیز بنا شده، یکی کلمه لا اله الا الله است که البته به دنبال آن نام مبارک پیامبر و تعبیر رسای محمد(ص) رسول الله هم وجود دارد و دوم هم توحید کلمه و وحدت است. 

یادگار امام افزود: بعدها شاید بدون توجه به اینکه این سخن از کاشف الغطاء است، می بینیم در وصیتنامه الهی امام این تعبیر به این صورت در وصیتنامه امام به کار برده شده که رمز پیروزی ما رمز ادامه حیات انقلاب هم هست؛ و آن هم یکی «انگیزه الهی» و دوم «اجماع مردم» است. 

ارزیابی سید حسن خمینی از چالش های کنونی جامعه در جمع نمایندگان مجلس

 

 

امام دائما بر «توحید کلمه» تأکید دارند و اینکه همه با هم باشیم

وی افزود: امام دائما بر «توحید کلمه» تأکید دارند و اینکه همه با هم باشیم، همه یک ملت هستیم و یک آرمان داریم؛ و دوم اینکه دائما به خودمان تذکر بدهیم که «لا مؤثر فی الوجود الا الله» و تنبه بدهیم «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم». شرط بزرگ وحدت، امامت امت است و اینکه در مواقع حساس جامعه محتاج به امام واحد و همدلی و همراهی با او است. اتفاقی که در انقلاب افتاد این بود که همه منتهای حرکت خودشان را در سیمای امام متجلی دیدند و با هم و همراه شدند. 

سید حسن خمینی اظهار داشت: بعد از امام هم الحمدلله رهبری معظم انقلاب تا امروز پرچمدار این انقلاب بوده اند و این وحدت با ارکانش باز هم در جامعه ما باید توأمان و مورد تأکید باشد. اما یک سؤالی مطرح است که اگر این مقدار ما به وحدت تأکید می کنیم، پس چرا بزرگی مثل امام که خودشان این مقدار تأکید دارند، می گویند که نقد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است؟ اگر باید همه با هم یکی و همدل باشیم و پشت سر رهبر حرکت کنیم، که باید این گونه باشد، پس تضارب اندیشه ها، افکار، آراء چیست؟ 

وی ادامه داد: اینجا است که می توان نقبی زد به یکی از مباحث مهمی که در اندیشه دینی وجود دارد و آن بحث «وحدت در عین کثرت» و «کثرت در عین وحدت» است.  ما متعدد هستیم و متفاوت فکر می کنیم اما در یک نقاطی باید همراه باشیم. بعد از اینکه سخن هم را گفتیم و شنیدیم، در موقع عمل طبیعی است که باید به حرف نهایی گوش کنیم. اما به این معنا نیست که ما تکثر در فکر و عقیده نداریم. 

امروز جامعه ما دستخوش مشکلات بسیار زیادی است؛ پررنگ ترین آنها معیشت است

یادگار امام مجلس شورای اسلامی را نماد وحدت در عین کثرت دانست و تصریح کرد: شورا چنین خاصیتی دارد که گروهی با هم بحث می کنند و چکیده و بهترین سخن یا بهترین نتیجه را از سخنانی که موجود است بر می دارند. بعد از اینکه تصمیم به نهایت رسید، موقع عمل است و باید به یک وحدت رسید. 

وی یادآور شد: امروز جامعه ما دستخوش مشکلات بسیار زیادی است و پررنگ ترین آنها بحث معیشت است. فکرها متفاوت است و بیشترین نقش را هم بعد از دولت، نمایندگان مجلس دارند. اندیشه، فکر و کار کارشناسی شما باید به یک جمع بندی برسد که عصاره تفکر، خرَد و بهترین نتیجه ممکن را بشود از این فضا گرفت. 

سید حسن خمینی تأکید کرد: دشمنی ها همیشه بوده و از روزی که انقلاب شده به خاطر اینکه پرچم مخالفت با تفکر سنتی چپ و راست یا شرق و غرب را بلند کرده همیشه آماج کینه ها بوده و البته سردمدار مبارزه با اندیشه دینی صحیح، رؤسای جمهور و دولت های آمریکا بوده اند، امروز هم هستند و فردا هم احتمالا خواهند بود. توجه به «قدرت داخلی» و «توانایی ملی» در فرمایش امام همواره بوده و بعد مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی هم هست؛ که اعم از خرَد و عمل است.  

وی اظهار داشت: امروز شجاعت در تصمیم گیری، ندیدن کسی جز خدا، استفاده از همه اندیشه ها و با هم بودن امری ضروری است. وقتی امام فرمودند، «ملت ایران که جانم فدای تک تک آنها باد»، شوخی نکردند. هرچه هست متعلق به مردم است و «همه» باید دخیل باشند. انقلاب را مردم به وجود آورده اند و همه باید باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.