تنش بین مصر و عربستان/ادعای منابع مصری درباره پیام هشدارآمیز
انصارالله
به قاهره

منابع مصری مدعی شدند، قاهره پیام‌های جدیدی را از انصارالله یمن دریافت کرده است مبنی بر این که در مقابل عدم مداخله در هرگونه عملیات علیه یمن امنیت کشتی‌های مصری در باب المندب را حفظ کند.

به نقل از روزنامه العربی الجدید، طبق ادعای منابع این پیام‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی امنیتی به قاهره رسیده و انصارالله در آن تاکید کرده است "به شرط عدم مداخله مصر در هرگونه اقدامات نظامی علیه این جنبش در خاک یمن امنیت کشتیرانی در تنگه باب المندب در معرض تهدید قرار نمی‌گیرد. "

منابع مذکور مدعی شدند مفهوم پیام‌های اخیر انصارالله به این معنا است که "این گروه با قاهره دشمنی ندارد و منافع آن را مورد هدف قرار نمی‌دهد و از مصر خواسته وارد درگیری کنونی نشود چرا که در این صورت چاره‌ای جز دفاع از خودش ندارد."

طبق ادعای مطرح شده این پیام‌ها بعد از آن به مصر داده شد که یک هیئت نظامی مصری شامل هفت کارشناس برای بازنگری در بررسی طرح‌های "گردان‌های العمالقه"؛ نیروهای مورد حمایت امارات و بررسی طرح‌های نیروی زمینی وابسته به ائتلاف عربستان وارد مناطق جنوبی یمن شد.

منابع مذکورگفتند، انصارالله به مصر تاکید کرده که به دنبال برخورد با مصری‌ها نیست و به کلیاتی که در دیدار با مسئولان مصری با آن توافق شده است تا زمانی که قاهره وارد اقدامات نظامی در یمن نشود پایبند خواهد بود.

مقامات مصری معتقدند که اکنون فرصتی برای ایفای نقش مهمی در بحران یمن از طریق میانجی گری برای رسیدن به توافق آتش بس و توقف حملات انصارالله به عربستان و امارات وجود دارد و این مسئله‌ای است که برای تمام طرف‌ها مهم است.

به گفته منابع قاهره می‌تواند نقش میانجیگر را در این بحران ایفا کند چرا که وارد درگیری و جنگ یمن نشده است. اگر مصر بتواند این نقش را ایفا کرده و در آتش بس نقش داشته باشد قدرت زیادی در منطقه به دست می‌آورد و این قدرت به این کشور کمک می‌کند تا به دستاوردهایی نزد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین اسرائیل که نگران حملات انصارالله است، دست یابد.

پرونده یمن در زمان کنونی برای نظام مصر به چند دلیل از جمله به دلیل اقتصادی با توجه به ارتباط آن با امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و کانال سوئز اهمیت ویژه‌ای دارد و همچنین این مسئله با تحولات روابط مصر با همپیمانانش در شورای همکاری خلیج فارس و در راس آن عربستان و امارات مرتبط است.

تنش بین مصر و عربستان

علاوه بر این منابع مصری از تنشی در روابط مصر و عربستان طی روزهای اخیر خبر دادند. به گفته منابع دلیل اصلی خشم و ناخرسندی عربستان واکنش مصر در قبال حملات انصارالله به امارات است.

به گفته منابع تحرکات مصر که به محض حملات انصارالله به امارات، تیمی از کارشناسان نظامی مصری را به یمن فرستاد و همچنین عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به صورت ناگهانی به ابوظبی رفت موجب خشم عربستان شده که طی دوره اخیر کمک‌های اقتصادی زیادی را به مصر کرده است.

عربستان معتقد است که مصر درباره حملات انصارالله بین امارات و عربستان فرق گذاشته و تنها به محکوم کردن حملات انصارالله به ابوظبی اکتفا کرده است.

یک منبع آگاه درباره اینکه آیا تنش و کشمکش رسانه‌ای اخیر بین ترکی الشیخ رئیس هیئت گردشگری عربستان و محمد صبحی هنرمند مصری با اختلافات سیاسی اخیر مرتبط است یا خیر این گفت: مطمئناً این مسئله یکی از دلایل است.

این منبع اعلام کرد، بعد از پایان کشمکش‌های رسانه‌ای مطمئناً طرف مصری موضع کامل خود را درباره تحرکات اخیر در سطح بحران یمن و حمایت از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و دلایل سفر سیسی به ابوظبی برای عربستان توضیح خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.