خبر مهم کره‌جنوبی درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران

طبق گزارش شبکه «کِی‌بی‌اس وُرلد» کره جنوبی، وزارت امور خارجه کره جنوبی امروز (جمعه) اعلام کرد که «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی امروز خود با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برنامه سئول را برای میزبانی اولین گفت‌وگوی در سطح کاری با ایران در پی توافق ماه گذشته او با «علی باقری کنی» همتای ایرانی‌اش توضیح داد.

بر این اساس، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات کره جنوبی و ایران درباره تاریخ مشخص این نشست و همچنین سطح و تعداد نفرات هیأت‌ها در حال مذاکره هستند و این جلسه به احتمال زیاد برای اواسط فوریه (اواخر بهمن) برنامه‌ریزی شود. نحوه ارسال پول‌های مسدود شده ایران به تهران در صورت لغو تحریم‌های مرتبط، احتمالاً به عنوان دستور کار اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود.

چوی جونگ کان پیش‌تر در توییتی درباره گفت‌وگوی خود با رابرت مالی نوشت: با نماینده آمریکا در امور ایران درباره این که مذاکرات برای احیای برجام به کدام جهت پیش می‌رود صحبت کردم و در خصوص راه‌های هموار کردن اوضاع گفت‌وگو شد. وزارت خارجه کره جنوبی از سئول، از تلاش‌های دیپلماتیک باقری کنی (مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین)، انریکه مورا (نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات)، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه و سه کشور اروپایی در وین حمایت می‌کند. 

بعد از دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و کره جنوبی در اتریش و گفت‌وگو درباره اموال بلوکه‌شده تهران در بانک‌های سئول، منابع مطلع به خبرگزاری «یونهاپ» گفتند مقام‌های سئول و تهران در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کاری در ماه فوریه جهت بحث درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره جنوبی هستند.

بر اساس این گزارش، مقامات سئول گفتند که کارگروه‌های پیشنهادی قرار است پس از اینکه تحریم‌های ایران لغو شد، جزئیات انتقال احتمالی پول‌ها را بررسی کنند و در صورت عدم توافق، سایر جنبه‌ها را نیز مورد بحث قرار دهند. منبع مذکور در ادامه صحبت‌هایش به یونهاپ توضیح داد: انتظار می‌رود که این کارگروه‌ها عمدتاً درباره جزئیات روش پرداخت دارایی‌های ایران در صورت اعطای لغو تحریم‌ها از سوی ایالات متحده صحبت کنند. آن‌ها ممکن است در مورد احتمال از سرگیری واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها نیز گفتگوهایی داشته باشند.

همچنین طبق گزارش رسانه‌های کره جنوبی، بانک مرکزی ایران نامه‌ای برای مرکز بین المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری ارسال و در آن درخواست کرده تا کره جنوبی دارایی‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های این کشور را برگرداند و در صورت عدم حل اختلاف، تهران از سئول شکایت خواهد کرد. 

بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعاً به ارزش هفت میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی (شهریورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است.

ایران و کره جنوبی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.