آمریکا: مذاکرات وارد «مرحله نهایی» شده است

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا علی‌رغم بیان این ادعا که قصد تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ندارد گفت برای رسیدن به توافق با ایران «تنها چند هفته» زمان باقی مانده است. 

این مقام وزارت خارجه آمریکا که رسانه‌های بین‌المللی اشاره‌ای به نام او نکرده‌اند گفت: «ما در مرحله نهایی هستیم چون همان‌طور که از چند وقت پیش گفته‌اند مذاکرات به دلیل پیشروی‌های هسته‌ای ایران نمی‌توانند تا ابد ادامه پیدا کنند.»

با آنکه برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد طرف‌های غربی ادعا می‌کنند با گذشت زمان، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار را به جایی خواهد رساند که توافق برجام در بردارنده همان «منافع منع اشاعه‌ای» مربوط به سال ۲۰۱۵ نخواهد بود. 

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام آمریکایی گفته ایالات متحده قصد تحمیل «ضرب‌الاجل ساختگی» یا «اولتیماتوم» به مذاکرات را ندارد. این مقام آمریکایی گفت: «ایرانی‌ها از مدت‌ها پیش مطلع هستند که داریم به لحظه نهایی نزدیک می‌شویم یعنی لحظه‌ای که بعد از آن دیگر در وضعیتی نیستیم که به برجام برگردید زیرا این توافق آن موقع در بردارنده همان ارزشی که ما مذاکره کردیم نخواهد بود.»

جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش تأکید کرده برنامه هسته‌ای این کشور اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و تهران اساساً دنبال اشاعه اتمی نیست که برنامه غنی‌سازی‌اش منافع «منع اشاعه‌ای» طرفی را به خطر بیندازد. هدف برجام هم از نگاه طرف ایرانی، نشان دادن ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران به جهان غرب بود که با ایجاد بحران‌های ساختگی در این پرونده دنبال طراحی فشار به ملت ایران بود.  

 

ایران علاوه بر این تلاش‌های طرف‌های غربی برای تزریق فوریت‌های جعلی به گفت‌وگوها را رد کرده و گفته که «ضرب‌الاجل‌های ساختگی» که با اهدافی خاص از سوی طرف‌های غربی ارائه می‌شود را نخواهد پذیرفت. 

نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است، چرا که ایران در تلاش است برجام را از که از نخستین روزهای اجرایی شدن آن در اثر سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای تهران تبدیل شد در ریل یک توافق دوجانبه و متوازن قرار دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.