جزئیات جلسه نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور

 

سید محمد حسینی درباره دیدار این هفته نمایندگان با رئیس‌جمهور گفت: هفتمین جلسه نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور با حضور مجمع نمایندگان استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و لرستان در فضایی صمیمی برگزار شد؛ در این جلسه علاوه بر نمایندگان، استانداران این سه استان، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس‌جمهور حضور داشتند.

وی در رابطه با درخواست‌های نمایندگان در نشست با رئیس‌جمهور اظهار داشت: مباحث متنوع و مهمی از سوی نمایندگان مطرح شد از جمله ضرورت کاهش نرخ بیکاری با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی، لزوم مدیریت آب و رعایت حق آبه‌ها که مسئله غالب استان‌های کشور است.

به گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، بحث سرانه ورزشی، حمایت از باشگاه‌های ورزشی، راه‌های مواصلاتی، وضعیت معیشت مردم، گازرسانی به روستاها و مناطق محروم، احداث و تکمیل سدها، تأمین نهاده‌های دامی و کشاورزی، توزیع امکانات بر مبنای آمایش سرزمینی و عدالت و تسریع در جبران خسارت‌های سیل به ویژه در لرستان از مواردی بود که از سوی نمایندگان مطرح شد.

حسینی ادامه داد: بحث استمهال وام‌های بانکی که بابت سیل ۹۸ پرداخت شده، تکمیل فاضلاب شهرها، حمایت از شهرداری‌ها، لایروبی رودخانه‌ها، تامین تجهیزات پزشکی، تکمیل پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری مصوب سفر رهبر انقلاب به خوزستان، رسیدگی به وضعیت منطقه آزاد اروند، تقویت جاذبه‌های گردشگری و سفر به استان چهارمحال و بختیاری از موارد دیگری بود که نمایندگان محترم به آن پرداختند.

وی با اشاره به دیگر مباحث مطرح شده تصریح کرد: نمایندگان محترم در این نشست رویکرد سیاست خارجی متوازن و تقویت روابط و مبادلات تجاری با همسایگان، کشورهای منطقه و نیز چین و روسیه را سیاستی سنجیده دانستند که تامین‌کننده منافع ملی است و به همین دلیل دشمنان خارجی و دنباله‌روان داخلی هجمه به دولت را شدت بخشیده‌اند، نمایندگان همچنین تلاش برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را مثبت ارزیابی و از رئیس‌جمهور در این باره تقدیر کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: کمبود امکانات آموزشی در مناطق کم برخوردار، فعال کردن صنایع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، برطرف کردن مشکلات مدیریتی و حقوقی صنایع بزرگ، عدم استفاده از مدیران پروازی و استفاده از نیروهای بومی در استان‌ها، برداشتن خاکریزهای دوران جنگ، چاره‌اندیشی برای نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها و توجه به رفع مشکلات زنان سرپرست خانوار  از دیگر مطالبات نمایندگان بود.

به گفته حسینی، ایجاد بازارچه‌های مرزی و فعال کردن گمرکات، تأمین منابع مالی صندوق توسعه استان‌ها، توانمندسازی بخش خصوصی، ابلاغ اختیارات به استانداری ویژه خوزستان، صدور مجوز آبزی‌پروری در سدها، احداث پارک‌های علم و فناوری در کنار شهرک‌های صنعتی، افزایش پروازها به خرم آباد و شهرکرد و برنامه‌ریزی برای تقویت ارزش پول ملی از دیگر خواسته‌های نمایندگان بود.

وی اضافه کرد: در این جلسه نمایندگان از چابکی، پر کاری و تلاش دولت و شخص رئیس‌جمهور که مرد میدان است و همچنین اهتمام هم‌زمان به سیاست خارجی و داخلی که در سفر بدون وقفه رئیسی از کاخ کرملین به کوخ‌های حاصل از سیل استان کرمان تجلی یافت، تقدیر کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به توضیحات استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: درخصوص تکمیل پروژه آب غدیر، استاندار خوزستان گزارش داد که علیرغم پیش‌بینی‌های قبلی که انجام این طرح سال‌ها به درازا خواهد کشید، به لطف الهی و جدیتی که صورت می‌گیرد تا تابستان ۱۴۰۱ این کار بزرگ و مؤثر به نتیجه می‌رسد.

حسینی ادامه داد: استاندار خوزستان درباره وقفه در کار هفت‌تپه گفت این شرکت هم‌اکنون فعال است و در مورد ساخت مسکن ملی در گام اول مقدمات احداث ۱۴۰ هزار واحد مسکونی با توافق وزارت مسکن فراهم شده است.

وی ادامه داد: تک‌تک نمایندگان حاضر در این دیدار طولانی مدت، نظرات خود در مسائل ملی و حوزه‌های انتخابیه را مطرح کردند و در مواردی که لازم بود رئیس‌جمهور دستوراتی را به مسئولان اجرایی صادر کردند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه از موضوعات مورد عنایت رئیسی، اجرایی شدن مصوبات سفرها بود، که در این خصوص استانداران، وزرا و معاون اجرایی مسئولیت دارند، ابراز داشت: رئیس‌جمهور همچنین یادآور شد که نمایندگان در کنار بیان مشکلات، راهکارهای برون‌رفت از وضع فعلی را هم بیان کنند تا سریع‌تر مسائل پیگیری و موانع برطرف شود.

به گفته حسینی: بحث شایستگی و صلاحیت مدیران دولت سیزدهم از مسائلی بود که رئیس‌جمهور بر آن تاکید کرد که دولت با دقت و بررسی کافی مدیران را انتخاب می‌کند و احیانا اگر نمایندگان موردی را خلاف شایسته‌سالاری سراغ دارند به صورت مصداقی معرفی کنند تا رسیدگی شود.

وی افزود: در این جلسه رئیس‌جمهور با اشاره به اولویت رسیدگی به صنایع تعطیل شده و نیمه تمام گفت که راه‌اندازی و فعال‌سازی این‌گونه صنایع با توجه به اینکه زیرساخت‌های آن آماده است در اشتغال و رونق تولید نقش بسزایی دارد و دولت در این زمینه کارگروه فعالی در حوزه معاون اول تشکیل داده تا مشکلات این صنایع برطرف و فعال شوند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به دیگر مباحث مطروحه بیان کرد: رئیسی ضمن استقبال از پیشنهاد تدوین سند توسعه استان‌ها تاکید کرد که بر مبنای این سند می‌توان مزیت‌ها و ظرفیت‌های هر استان، شهرستان و حتی روستا را مشخص و بر اساس آن برای توسعه و آبادانی مناطق  برنامه‌ریزی و اقدام کرد.

حسینی اضافه کرد: در مورد اختصاص سهم عوارض آلایندگی صنایع و سهم سه درصدی استان‌ها که مطالبه نمایندگان بود که رئیسی این خواسته را درست خوانده و گفت، این نکته مورد توجه دستگاه‌ها از جمله وزارت نفت هست.

وی با بیان اینکه رئیسی درباره تفویض اختیارات بیشتر به استانداران خاطرنشان کرد دولت در این زمینه صندوق عدالت و پیشرفت را در نظر گرفته است، عنوان کرد: اعتبارات ناشی از فروش مازاد اموال دولت و حق مالکانه معادن استان‌ها و دیگر درآمدها که به این صندوق واریز می‌شود، در اختیار شورای برنامه‌ریزی استان برای ایجاد اشتغال و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان قرار می‌گیرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اضافه کرد: رئیسی بر ضرورت استفاده از نیروهای بومی تاکید کرد و گفت که عموما باید از توانایی و ظرفیت‌ نیروهای بومی هر استان استفاده شود و مدیران در محل خدمت خود استقرار داشته باشند، مگر متخصصان و افراد خاصی که در استان مانند آنها یافت نمی‌شود.

حسینی با بیان اینکه در این نشست سه ساعته، رئیسی با صبر و حوصله سخنان نمایندگان را استماع و در یایان توضیح و پاسخ دادند، یادآور شد: در مجموع از بازخوردهایی که از نمایندگان داشتیم این جلسات در تعامل سازنده دولت و مجلس، بسیار مفید و موثر است و نمایندگان هم بر این موضوع اذعان دارند که چنین جلساتی تاکنون بی‌نظیر بوده و اثرات بسیار خوب و مثبتی برای پیشبرد امور و خدمت به مردم دارد و این تعاملات می‌تواند در بحث اصلاح ساختار بودجه، اصلاح ارز ترجیحی و نحوه اجرای آن و سایر موارد که نیاز به هماهنگی دو قوه دارد، نتایج مطلوبی به همراه داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.