نیکی هیلی: بایدن افغانستان را نابود کرد/ درخواست استعفا

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل با بیان اینکه واشنگتن در برابر روسیه هیچ کارتی ندارد گفت، جو بایدن، افغانستان را نابود کرد.

«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گفت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور و معاونش باید استعفا کنند.

به نوشته وبگاه خبری «هیل»، این مقام سابق جمهوری‌خواه کنفرانس خبری اخیر بایدن را «مطلقاً افتضاح» توصیف کرد و اظهارات او درباره روسیه و اوکراین را ارائه بیش از حد اطلاعات دانست.

هیلی در این‌باره گفت: «هرگز نباید کارت‌های خود را نشان بدهید، به‌خصوص زمانی که هیچ کارتی ندارید و این عیناً همان کاری بود که او (بایدن) انجام داد».

این دیپلمات سابق دولت «دونالد ترامپ» افزود: «اگر بایدن کشورمان را دوست دارد باید خودش و معاونش [کامالا] هریس استعفا کنند. اگر در برابر دشمنان خود ضعیف به نظر برسیم آن‌ها هر کاری که بخواهند انجام خواهند داد».

او در ادامه مدعی شد: «تنها امید و دعای من این است که آن‌ها خودشان را جمع‌وجور کنند و بفهمند که مسئله فقط آمریکا نیست، مسئله فقط ناتو نیست، بلکه بحث درباره تمام ما و درباره امنیت است. مسئله قدرت است». هیلی گفت:‌ «نگاهی به وضعیت بیاندازید. در وضعیت خطرناکی قرار داریم. او افغانستان را نابود کرد. او ما را در این موقعیت با روسیه قرار داد».

دولت آمریکا و رسانه‌های این کشور از حدود دو ماه پیش ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و تنش‌ها در شرق اروپا را تشدید کرده‌اند. در مقابل روسیه تأکید کرده هیچ قصدی برای حمله به اوکراین ندارد و یک بسته ضمانت‌های امنیتی درخصوص فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا ارائه کرد که از سوی آمریکا و ناتو رد شد.

از سوی دیگر، خروج مفتضحانه نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان پس از بیست سال اشغال و ویرانی در این کشور، به یکی از انتقادات جدی داخلی و خارجی علیه دولت بایدن تبدیل شده است. کار تا جایی پیش رفت که کشورهای اروپایی بحث ایجاد اتحاد نظامی مستقل از آمریکا را مطرح کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.