دام پوتین برای غرب و دیپلمات‌های سرگرمِ آن

غرب به جای صحبت از تحریم روسیه، باید از قوانین حاکم بر سیاست بین‌الملل مانند تمامیت ارضی و حق انتخاب کشورها صحبت کند. با صحبت از تحریم‌ها، تنها این ایده تقویت می‌شود که این یک بازی حقارت‌بار تلافی‌جویانه متقابل بین دو دشمن سرسخت است -دقیقاً همان چیزی که پوتین می خواهد باشد.

در شرایطی که تنش ها میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین به شکل بی سابقه ای شدت گرفته، وزیر امورخارجه ایالات متحده اعلام کرده کشورش پاسخ های خود را به درخواست های وسیع امنیتی روسیه از طریق مشاور امنیت ملی کاخ سفید به شکل مکتوب تحویل این کشور داده است. 

گفته شده روسیه دو خواسته اساسی از غرب را مطرح کرده است: عدم گسترش پیمان ناتو به شرق اروپا و از جمله به اوکراین و دوم خروج همه نیروهای نظامی خارجی که پس از سال ۱۹۹۷ در کشورهای اروپای شرقی مستقر شده‌اند. با این حال آمریکایی ها با رد درخواست‌های روسیه اعلام کرده اند که حاضر به کوتاه آمدن نیستند.

در این شرایط، و در حالی که به نظر می رسد تلاش های دیپلماتیک برای حل این بحران تاکنون ناکام مانده،  کارولاین دی گرویتر، تحلیلگر فارین پالیسی با انتشار یادداشتی با عنوان « غرب در دام پوتین افتاد »، ضمن بررسی زوایای مختلف این بحران، استدلال کرده است که غرب در واکنش با سیاست‌های ولادیمیر پوتین دچار خطای استراتژیک شده و عملا در دامی افتاده است که او از قبل برای آنها پهن کرده بود.

دام پوتین برای غرب و دیپلمات‌های سرگرمِ آن

بنا به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در ماه‌های اخیر موفق شده دیپلمات‌های غربی را سرگرم خود کند. همه چیز از زمانی شروع شد که او نفرات قابل توجهی از نیروهای خود را به مناطق مختلف مرز روسیه با اوکراین اعزام و اصرار دارد که از این حق در خاک خود برخوردار است. اما غیرممکن است با توجه به این واقعیت که روسیه دو بار طی  دهه گذشته -در کریمه و دونباس- به خاک اوکراین تجاوز کرده و از سال 2014 در آن‌جا در حال جنگ بوده، این اقدامات را چنین تفسیر نکرد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «دام پوتین برای غرب در مرز اوکراین /گذشتهِ خوب تکرار می شود؟»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.