فروش و درآمد کم‌سابقه سازنده آیفون

شرکت اپل موفق شد به کمبود جهانی پرهزینه تراشه های رایانه ای چیره شده و فروش کم سابقه ای را در سه ماهه تعطیلات رقم بزند که فراتر از برآوردها و پیش بینی های تحلیلگران بود.

تحلیلگران گفتند اپل که بزرگترین شرکت دنیا از نظر سرمایه بازار است، چالشهای زنجیره تامین مانند تعطیلی کارخانه ها و تاخیرها در تحویل محصولات را بهتر از همتایانش مدیریت کرد. ارزش سهام اپل حدود پنج درصد در ساعات پس از معاملات رسمی روز پنج شنبه صعود کرد تا نیمی از افتی که امسال داشت را جبران کند. صعود سهام اپل به دنبال سیگنالهای این شرکت برای فعالیت در حوزه واقعیت افزوده در دنیای مجازی (متاورس) روی داد.

تقاضا برای محصولات اپل نظیر آیفون، آی پد و دستگاههای دیگر در سه ماهه تعطیلات فراتر از عرضه این شرکت بود و همان طور که اپل پیش بینی کرده بود باعث از دست رفتن شش میلیارد دلار درآمد فروش شد. با این حال اپل که بزرگترین مشتری بسیاری از قطعه سازان است، از قدرت خرید خود برای کنار زدن فروشندگان دیگر و فروش بیشتر محصولاتش استفاده کرد. مدیران اپل اعلام کردند کمبود تراشه عمدتا روی مدلهای قدیمیتر محصولات تاثیر گذاشت و به خصوص فروش آی پد را آهسته کرد.

اپل اعلام کرد چهار مدل پرفروش در چین همگی مدلهای آیفون بودند در حالی که رقیبان این شرکت برای تولید محصولاتش با کمبود تراشه روبرو شده بودند. طبق گزارش روز چهارشنبه شرکت تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ، اپل برای نخستین بار در شش سال گذشته پرفروشترین شرکت در چین شد.

نیکل پنگ که بازار تلفن هوشمند چین را در شرکت تحقیقاتی کَنلیز دنبال می کند،  اظهار کرد: قیمتهای ارزان در مقایسه با فروشندگان دیگر و عقب نشینی هواوی از این بازار، باعث شد اپل فروش سه ماهه قوی داشته باشد. این شرکت بعید است عملکرد سه ماهه گذشته را امسال تکرار کند با این حال اگر مصرف کنندگان چینی از مدل جدید آیفون SE که قرار است امسال رونمایی شود، استقبال کنند، همچنان می تواند عملکرد قوی در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.

فروش رو به رشد خدمات اشتراکی اپل مانند موسیقی، تلویزیون و فیتنس نیز کمک کرد تاثیر کمبود عرضه محصولات این شرکت ملایم شود. اپل اعلام کرد اکنون ۷۸۵ میلیون مشترک پولی در هفت سرویس دارد که ۴۰ میلیون مشترک نسبت به سه ماهه قبلی افزایش داشته و نگرانی سرمایه گذاران نسبت به کندی رشد شمار مشترکان اپل مشابه رقیبانی مانند نت فلیکس را تخفیف داده است.

لوما مائستری، مدیر مالی اپل به رویترز گفت: تسهیل کمبود تراشه به معنای آن است که ضرر درآمد در سه ماهه جاری کمتر از شش میلیارد دلار خواهد بود.

طبق آمار موسسه رفینیتیو، آیفون ۱۳ که فروش آن چند روز پیش از آغاز سه ماهه گذشته شروع شد، کمک کرد درآمد اپل از فروش تلفن در سطح جهانی به ۷۱.۶ میلیارد دلار برسد که ۹ درصد افزایش نسبت به فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ داشت و فراتر از برآوردهای وال استریت بود.   مائستری این فروش قوی را به شمار کم سابقه موارد ارتقا از مدلهای قدیمی آیفون و رشد دو برابری کاربران جدید آیفون نسبت داد.

مجموع درآمد سه ماهه نخست اپل ۱۲۳.۹ میلیارد دلار بود که ۱۱ درصد در مقایسه با سال گذشته رشد داشت و بالاتر از برآورد ۱۱۹.۷ میلیارد دلار از سوی تحلیلگران بود. سود این شرکت ۳۴.۶ میلیارد دلار معادل دو دلار و ۱۰ سنت به ازای هر سهم بود در حالی که تحلیلگران سود اپل را ۳۱ میلیارد دلار یا یک دلار و ۸۹ سنت به ازای هر سهم پیش بینی کرده بودند.

مائستری هشدار درآمد رشد درآمد در سه ماهه جاری در مقایسه با سه ماهه دسامبر آهسته خواهد شد که به دلیل نرخ مبادله ارزی خارجی نه چندان مطلوب و تاریخهای عرضه متفاوت محصولات است.

تنها محصولی که نتوانست به انتظارات فروش عمل کند، آی پد بود. فروش این بخش ۱۴ درصد کاهش یافت و به ۷.۲۵ میلیارد دلار رسید در حالی که تحلیلگران فروش آی پد را ۸.۲ میلیارد دلار پیش بینی می کردند.

خدمات دومین بخش پرفروش در اپل پس از آیفون بودند و فروش آنها با ۲۴ درصد افزایش، به ۱۹.۵ میلیارد دلار رسید.

درآمد فروش رایانه های مک ۲۵ درصد افزایش یافت. اپل اعلام کرد شش سه ماهه گذشته بهترین فروش برای مک بوده است.

پاندمی استفاده مردم از ابزارهای دیجیتالی برای ارتباط، یادگیری و سرگرمی را سرعت بخشید و به رشد انفجاری فروش اپل در دو سال گذشته کمک کرد. اما سرمایه گذاران امسال سرمایه هایشان را به سوی داراییهای امن برده و از سهام فناوری مانند سهام اپل که در دوران پاندمی رشد خیره کننده ای داشت، فاصله می گیرند.

وال استریت همچنین این پرسش را مطرح کرده که چه مدت زمان می برد اپل محصول بزرگ بعدی خود مانند هدست واقعیت افزوده را برای متاورس عرضه کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل روز پنج شنبه به سرمایه گذاران گفت: ما شاهد پتانسیل زیادی در این فضا هستیم و بر اساس آن سرمایه گذاری می کنیم.

بر اساس گزارش رویترز، اپل همچنین با فشار ضد انحصارطلبی در آمریکا و اروپا روبروست که ممکن است به مقررات جدیدی منتهی شود که به درآمد خدمات این شرکت لطمه می زند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.