پس لرزه آزمایش های موشکی کره شمالی در اروپا

سخنگوی اقدام خارجی اتحادیه اروپا از کره شمالی درخواست کرد به آزمایش‌های موشکی خاتمه داده و به گفت‌وگوها درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره بازگردد.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در واکنش به آزمایش موشکی جدید کره شمالی، توقف این اقدامات و آغاز گفت‌وگوها درباره عدم گسترش سلاح‌های اتمی را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «نبیله مسرالی» سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت از کره شمالی می‌خواهد «اقدامات بی‌ثبات‌کننده را خاتمه داده و به درخواست ایالات متحده و جمهوری کره (کره جنوبی) برای گفت‌وگو پاسخ سازنده دهد و اعلام آمادگی کند».

این دیپلمات اروپایی افزود: «این آزمایش‌های موشکی صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای را بر هم زده و با تلاش‌های بین‌المللی برای تداوم گفت‌وگوها درباره روند خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره مغایرت دارد».

رسانه‌های سئول بامداد پنجشنبه از انجام آزمایش موشکی جدید توسط کره شمالی این کشور خبر دادند. ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیونگ‌یانگ دو فروند پرتابه نامشخص را به سمت دریای شرقی شلیک کرده است. این ششمین آزمایش موشکی کره شمالی طی یک ماه جاری است؛ رقمی که به‌اندازه تمام آزمایش‌های موشکی این کشور در سال ۲۰۲۱ بود.

کره جنوبی روز سه شنبه نیز اعلام کرده بود که کره شمالی دو موشک کروز به سمت دریای ژاپن پرتاب کرده است. خبرگزاری یونهاپ گزارش داد، روسای ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در حال تحلیل و بررسی ویژگی‌ها و مختصات این موشکها هستند.

پیش از این، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مقامات این کشور دستور داده بود تا از سرگیری فعالیت‌های موقتاً تعلیق شده را بررسی کنند. پیونگ‌یانگ از اواخر سال ۲۰۱۷ یک تعلیق خودخواسته برای آزمایش‌های اتمی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما اعمال کرده است.

کره شمالی در شلیک‌های یک ماه اخیر خود انواع موشک‌های از جمله بالستیک، هدایت‌شونده، مافوق صوت و موشک‌های با قابلیت شلیک از داخل قطار را آزمایش کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.