جدال بین شمخانی و روزنامه کیهان بر سر مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؟

 

اظهارات روز دوشنبه وزیر امور خارجه و بیان این نکته که «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت»، موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اتخاذ تصمیم قطعی از سوی ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکا شد.

اگرچه در اظهارات وزیر امور خارجه تنها به یک احتمال مشروط اشاره شده بود اما برخی رسانه‌های داخلی و خارجی با اهداف مشخص، ضمن طرح گمانه‌های جدید، تلاش کردند که این گزاره را به رخدادی واقعی تعبیر کنند.

روز سه‌شنبه هفته جاری و یک روز پس از مصاحبه وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت نهاد سیاست‌گذار در مذاکرات وین را بر عهده دارد با انتشار توییتی نوشت: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکائی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.»

تاکید شمخانی بر اینکه نیازی به مذاکره با آمریکا نبوده و نخواهد بود و تاکید بر احتمال استفاده از روش‌های ارتباطی دیگر با آمریکا که طبیعتا با توجه به توضیح قبلی، «مذاکره مستقیم» نخواهد بود، در بیشتر رسانه‌های داخلی و خارجی این‌گونه تفسیر شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی باب مذاکره مستقیم با آمریکا را بست.

در این میان اما شاهد مواضعی کاملا متضاد از سوی برخی دلسوزان جریان انقلابی نسبت به این موضوع بودیم. از یک سو مدیر مسئول سابق روزنامه جوان در جهت تبیین چرایی مذاکره مستقیم و از سوی مدیر مسئول روزنامه کیهان در نقد این موضوع قلم زدند که هر دو موضع نشان از برداشتی اشتباه داشت.

مدیرمسئول کیهان روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی تحت عنوان «برادرانه با برادرانمان امیرعبداللهیان و شمخانی» نوشت:

«این پرسش از آقایان امیرعبداللهیان و شمخانی در میان است که چرا و با کدام تحلیل منطقی و قابل قبول از احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا سخن می‌گویید؟! آیا فکر نمی‌کنید که تلاش آمریکا برای مذاکره مستقیم با هدف افزودن مواد دیگری به برجام صورت می‌گیرد؟! آیا تن دادن شما به مذاکره مستقیم فرورفتن در باتلاقی که برای کشورمان تدارک دیده‌اند نیست؟!»

بسیار روشن است که مطلب منتشر شده در روزنامه کیهان حاصل برداشت اشتباه مدیرمسئول این روزنامه از توئیت دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و دیدگاهی به او نسبت داده شده که نه تنها هیچ اثر تصریحی یا تلویحی از آن در توییت مذکور نیست، بلکه گزاره‌های کاملا متفاوتی نسبت به قضاوت مدیرمسئول روزنامه کیهان در نوشتار منتشر شده از سوی شمخانی وجود دارد.

امروز پنج شنبه روزنامه کیهان مجددا توضیحی را پیرامون مطلب روز گذشته خود منتشر کرده و در آن از تماس علی شمخانی با مدیرمسئول کیهان و اعتراض او نسبت به یادداشت روز چهارشنبه این روزنامه خبر داده است.

اگرچه نفس انتشار توضیح روزنامه کیهان قابل تقدیر است لیکن این نوشتار به گونه‌ای تنظیم شده که گویا دبیر شورای عالی امنیت ملی مواضع خود را اصلاح نموده است، این در حالی که ماجرا کاملا بر عکس بوده و شمخانی بر ضرورت اصلاح برداشت اشتباه مدیر مسئول محترم کیهان تاکید داشته است.

به طور قطع حساسیت و هوشیاری رسانه‌ها و فعالان سیاسی کشور نسبت به ضرورت پیشبرد مذاکرات حساس مربوط به لغو تحریم‌های ظالمانه در چارچوب اصول و مبانی انقلاب اسلامی و توجه به احقاق حقوق مردم ایران رویکردی بسیار پسندیده و ارزشمند است لیکن در این میان باید الزامات تحقق این رویه نیز مورد عنایت جدی باشد.

نهاد امنیت ملی به عنوان مسئول سیاست‌گذاری در حوزه مذاکرات وین به طور قطع خارج از چارچوب‌های مورد تایید برای پیشبرد مذاکرات گام بر نخواهد داشت و ایجاد شائبه‌های غیر واقعی در این خصوص حتی اگر با نیات خیرخواهانه باشد، می‌تواند نتایج معکوس بدنبال داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.