اوکراین از مذاکره با روسیه استقبال کرد

گاردین گزارش داد، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز پنجشنبه از مذاکرات سازنده با روسیه در غالب نشست «نرماندی» استقبال کرد.

دفتر زلنسکی در بیانیه‌ای نوشت رئیس جمهور اوکراین «ماهیت برگزاری این نشست و همچنین تمایل موجود برای ادامه گفت‌وگوهای معنی‌دار دو هفته آینده در برلین را به‌طور مثبت ارزیابی می‌کند».

از سوی دیگر «دمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «خبر خوب این است که مشاوران توافق کردند دو هفته دیگر در برلین دیدار کنند که بدین معنا است که دستکم ظرف دو هفته آینده روسیه در مسیر دیپلماتیک باقی خواهد ماند».

معاون رئیس هیأت روسیه در مذاکرات چهارجانبه که در فرانسه برگزار شد گفت، نشست نرماندی با حضور نمایندگان روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان بیش از هشت ساعت طول کشید و مذاکرات ساده‌ای نبود. او در ادامه گفت سوء برداشت‌ها از توافق مینسک درباره اختلافات در اوکراین به بحث گذاشته شد و دور بعدی مذاکرات درباره کاهش تنش‌ها دو هفته دیگر در برلین برگزار خواهد شد.

در بحبوحه تنش‌زایی کشورهای غربی در شرق اروپا و طرح ادعای حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی، آلمان و فرانسه علاوه بر تأکید بر حمایت از ناتو، حل اختلافات از طریق گفت‌وگو را خواستار شدند. 

در همین راستا قرار است فردا (جمعه) «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی او به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کنند. سخنگوی دولت فرانسه گفت این تماس تلفنی دو هدف «تداوم گفت‌وگو» و «شفاف شدن مواضع روسیه و مشخص شدن دلیل مانورهای نظامی این کشور»  را دنبال می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.