رنگ خلط گلو و بینی نشانگر ابتلا به این نوع از بیماری ها است

اما خلط در واقع بخش مهمی از دستگاه ایمنی سالم است. حتی هنگامی که بیمار نیستید، بدن خلط تولید می‌کند تا رطوبت بافت‌ها را حفظ کند و مانع از خشک شدن آنها شود.

 

خلط تولید شده در طول مجرای تنفسی و مجرای فوقانی گوارشی هم به عنوان روان‌کننده، هم به عنوان تصفیه‌کننده و هم حفاظت از بدن ما عمل می‌کند.

خلط عمدتا از آب تشکیل شده و همچنین باقیمانده سلول‌های پوششی، آنزیم‌های ضد میکروبی، پروتئین‌ها و نمک‌های آلی در آن وجود دارند. خلط بوسیله پوشش‌های مخاطی در دهان، بینی، سینوس‌ها، گلو، ریه‌ها و مجرای گوارشی تولید می‌شود.

هنگامی که بیمار می‌شوید، یا آلرژی دارید یا مواد محرکی مانند گردوغبار وارد بینی و گلوی شما می‌شود، پوشش مجرای تنفسی شما به فعالیت می‌افتد تا از شما محافظت کند: گلبول‌های سفید برای مقابله با عفونت به این محل می‌آیند، پروتئین‌هایی ترشج می‌شوند که التهاب ایجاد می کنند و سلول‌های پوششی بیشتری ریزش می‌کنند، نتیجه این است که خلظ شما غلیظ‌تر و دفع آن مشکل‌تر می‌شود.

خلط در شرایط عادی روشن و رقیق است، اما ایجاد التهاب رنگ و قوام آن را عوض می‌کند:

- اگر خلط‌تان زردرنگ است: خلط زردرنگ نشان می‌دهد که گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت وارد آن شده‌اند. خلط زردرنگ معمولا در سرماخوردگی‌های ویروسی دیده می‌شود و خودبه‌خود هم رفع می‌شود. اما اگر خلط زردرنگ با تب، لرز، درد عضلانی همراه باشد و برای مدت زیادی طول بکشد، باید به دکتر مراجعه کنید تا معلوم شود آیا بیماری دیگری مثلا یک عفونت باکتریایی که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد، وجود دارد.

- اگر خلط‌تان سبزرنگ است: عفونت‌های باکتریایی مانند سینوزیت ناشی از باکتری‌های رایجی مانند استرپتوکوک پنومونیه، موراکسلا، هموفیلوس و استافیلوکوک اورئوس می‌تواند خلط سبزرنگ ایجاد کند.

خلط سبزرنگ به معنای مبارزه بدن با عفونت و وارد شدن گلبول‌های سفید و پروتئین‌های التهابی به خلط است. در این موارد احتمالا علائم دیگری مانند تب، گرفتگی بینی واحساس فشار در بینی را خواهید داشت. اگر این علائم پس از ۱۰ تا ۱۲ روز برطرف نشد، شدت علائم زیاد بود یا تب بالای ۳۸.۶ درجه داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

- اگر خلط‌تان قرمزرنگ است: قرمز شدن خلط بینی نشانه مخلوط شدن خون با آن است. خونریزی بینی ممکن است به علت تحریک پوشش مخاطی بینی یا خشکی هوا باشد. در این موارد بینی‌تان را محکم فین نکنید یا داخل آن را دستکاری نکنید.

اگر خلط یا بلغم قرمز، صورتی یا خونی با سرفه بالا می‌آورید، باید به دکترتان مراجعه کنید، زیرا ممکن است عفونت یا حتی سرطان علت آن باشد.

- اگر خلط‌تان قهوه‌ای یا سیاه است: عفونت قارچی یا هوای آلوده ممکن است خلط سیاه رنگ ایجاد کند.

خلط سیاه رنگ در افرادی که در معادن زغال‌سنگ یا کارخانه‌های آلوده کار می‌کنند یا سیگاری‌های قهار هستند، دیده می‌شود. همچنین ممکن است عفونت قارچی علت ایجاد خلط سیاه‌رنگ باشد که نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی یا درمان با داروهای کورتونی یا استروئیدی وجود داشته باشد.

برخی از بیماری‌های مزمن ریوی مانند بیماری ژنتیکی فیبروز کیستیک یا برونشکتازی به علت وجود خون و التهاب شدید مزمن باعث ایجاد خلظ قهوه‌ای‌ رنگ می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.