انتقاد از اردوغان برای دو سیاستمدار ترکیه گران تمام شد

به نوشته وبگاه «ترکیش مینت» «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه این دو سیاستمدار را به ارتکاب جرم توهین به خود در جریان یک برنامه تلویزیونی که منجر به دستگیری یک روزنامه نگار شد، متهم کرده است.

اردوغان شکایات خود راعلیه «انگین اوزکوچ» معاون رئیس حزب جمهوری خواه خلق و «آیکوت اردوغدو»، نماینده مجلس که از جمله مهمانان برنامه تلویزیونی در ۱۴ ژانویه (جمعه ۲۴ دی) به همراه روزنامه نگار مشهور تلویزیونی بودند، به ثبت رساند.

وکیل اردوغان، این شکایت‌ها را به دفتر دادستانی کل آنکارا تسلیم کرده است. در این شکایت نامه‌ها آمده است که این سیاستمداران در طول برنامه از محدودیت‌های آزادی بیان فراتر رفته و با تهمت و توهین به شخصیت اردوغان حمله کردند.

سیاستمداران در این برنامه از اردوغان در زمینه‌های مختلف، از مدیریت اقتصادی و سیاست خارجی گرفته تا سرکوب آزادی بیان توسط دولت او، انتقاد کردند.

جرم توهین به رئیس جمهور در ترکیه یک تا چهار سال حبس دارد. اردوغان از زمان تصدی ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ بارها از افراد مختلف به اتهام توهین شکایت کرده و هزاران نفر به اتهام توهین به رئیس جمهور محکوم شده‌اند.

رئیس‌ جمهور ترکیه اخیرا در یک سخنرانی گفت در صورتی‌که مخالفان دولت برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند، حامیان او درس بزرگی به آن‌ها خواهند داد. رئیس‌ جمهور ترکیه در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) گفت که حامیان او با مخالفان همان برخوردی را خواهند داشت که با کودتاچیان ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶ داشتند

اردوغان مدعی است که احزاب اپوزیسیون  فقط در آستانه انتخابات با مردم در ارتباط هستند تا بدین طریق رای کسب کنند و سپس آنها را فراموش می‌کنند. وی در عین حال  بارها از حزب خود به خاطر ارتباط نزدیک با مردم، گوش دادن به مشکلات آن‌ها و یافتن راه حل تمجید کرده است.

بر اساس نظرسنجی یک مرکز تحقیقاتی در ترکیه ، ۶۰ درصد شهروندان این کشور بر این باورند که سیستم ریاست جمهوری در ترکیه ناموفق است. بر اساس این نظرسنجی در ۲۰ استان از ۸۱ استان ترکیه، تنها ۲۴.۳ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که ریاست جمهوری ترکیه موفق بوده است.

انتقاد از اردوغان کار دست دو سیاستمدار ترکیه داد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.