حق رای ایران در سازمان ملل بازگشت

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در نامه ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد سهمیه جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است.

پیش از این، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل شنبه شب به وقت محلی تایید کرد بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده و به محض وصول در نیویورک، حق رای کشورمان باید طبیعتا در آغاز هفته میلادی (امروز دوشنبه) بازگردد.

کره جنوبی بیش از ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به تازگی در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اطلاع داده بود ایران حق رای خود را به دلیل افزایش حق عضویت معوقه در سازمان ملل از دست داده است.

بر اساس ماده ۱۹ منشور ملل متحد، حق رای یک کشور عضو سازمان ملل متحد، زمانی تعلیق می شود که بدهی های معوقه آن برابر یا بیشتر از میزانی باشد که باید طی دو سال پرداخت کند.

تخت روانچی ۲۴ دی ماه اعلام کرد رایزنی ها را با سازمان ملل برای رفع تعلیق حق رای ایران و واریز حق عضویت در این نهاد بین المللی شروع کرده ایم و امیدواریم این کار در اسرع وقت به نتیجه برسد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان ملل همیشه متعهد بوده است حق عضویت خود را به موقع پرداخت کند و ما در عمل نیز این موضوع را ثابت کرده ایم.

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: اما متاسفانه برای دومین سال پیاپی با مشکل پرداخت حق عضویت خود مواجه شدیم که دلیل آن به اعمال تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران برمی گردد.

وی تصریح کرد: تحریم های ظالمانه آمریکا نه تنها در زمینه های مختلف از جمله دارو، تهیه اقلام انسانی، تجهیزات پزشکی و غیره تاثیر داشته بلکه در کار سازمان ملل نیز وقفه ایجاد کرده است.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات دولت کره جنوبی اعلام کرد: کره جنوبی و ایران در حال مذاکره درباره احتمال استفاده از دارایی‌های مسدود شده تهران برای پرداخت حق عضویت این کشور در سازمان ملل هستند.

خبرگزاری کره جنوبی به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش داد: کره جنوبی با ایران درباره پیشنهاد استفاده از دارایی های مسدود شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا، به منظور کمک به پرداخت حق عضویت این کشور به سازمان ملل و به دست آوردن دوباره حق رای خود مذاکره می‌کند.

ایران بیش از ۷ میلیارد دلار دارایی در دو بانک کره جنوبی شامل بانک صنعت کره (IBK) و بانک ووری (worri Bank) دارد که به دلیل تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مسدود شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.