سود کشورهای همسایه از ارز ترجیحی
 به گزارش دنیای اقتصاد  به نقل از ایسنا،حجت الاسلام جواد نیک بین رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وضعیت بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: اگر این روند درست پیش برود بودجه کشور وارد جراحی می‌شود و دو تا سه سال زمان می‌برد تا ایرادات بودجه حل شود.
 

حذف ۹۷۰۰ ردیف بودجه در بودجه ۱۴۰۱ 

وی با بیان این‌که جراحی اولیه از حذف ردیف‌های بودجه‌ شروع‌ شده است، از حذف ۹۷۰۰ ردیف بودجه خبر داد و افزود: به‌عنوان‌مثال یک‌نهاد در شهرداری تهران ۱۵۰ میلیارد تومان برای موزه مردم‌شناسی، بودجه می‌گرفت. این افراد با سفر به کشورهای خارجی عکس و فیلم تهیه می‌کردند و به مردم نشان می‌دادند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی قدم دوم را حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و اظهار کرد: بدون‌ شک با حذف ارز۴۲۰۰ تومانی تلاطم‌هایی در بازار به وجود خواهد آمد.

 

نیک بین تصریح کرد: با ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از مصرف خودمان در کشور دارو وارد می‌کنیم اما افرادی آن‌ها را می‌خرند و سپس به کشورهای پاکستان، افغانستان ترکیه و عراق قاچاق کرده و به فروش می‌رسانند. این وضعیت موجب شده تا در حال حاضر تأمین‌کننده ۴۰ تا ۶۰ درصد دارو برای کشورهای هم مرز با ایران باشیم.

سالانه از ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها یک میلیارد دلار  به کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد

وی مطرح کرد: سالیانه ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تهیه کالاهای اساسی مردم از صندوق توسعه برداشت می‌شد؛ در صورتی که از این میزان فقط یک میلیارد دلار به کالاهای اساسی که در سبد خانوار اختصاص می‌یافت.

 
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اظهار کرد: خوشبختانه بودجه به سمتی می‌رود که اگرچه ممکن است در ابتدا  تلاطم‌هایی ایجاد کند اما ثباتی هم در بازار ایجاد خواهد کرد، لذا مردم نباید از این موضوع هراس داشته باشند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت پلکانی حذف خواهد شد

نیک‌بین گفت: هرچند در این بین موضوعاتی مثل نان کوپنی مطرح می‌شود، اما این موضوعات صحت ندارد. ارز ۴۲۰۰ تومانی به‌صورت پلکانی حذف خواهد شد و مردم در هر بخش آن را به‌صورت یارانه دریافت خواهند کرد.

موضع ما در برجام بر اساس عزت است

وی در ادامه به تأثیر توافق برجام بر بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: هرچند در برجام با آمریکا، انگلیس و کشورهای اروپایی مذاکره می‌کنیم ولی موضع مذاکره مهم است، قرار نیست هرچه آن‌ها گفتند بگوییم چشم، موضع ما عزت است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: احتمال می‌دهم برجام به نتیجه برسد و در بخش‌هایی توافق انجام شود، البته بودجه ۱۴۰۱ بر اساس عدم توافق، تحریم و وضعیت بد اقتصادی نوشته شده است.

نیک بین با بیان این‌که دولت و مجلس به‌شدت دنبال این هستند تا توافق انجام شود، به مواردی از بودجه اشاره کرد و ادامه داد: برخی می‌گویند بودجه نهاد ریاست جمهوری و صداوسیما چند برابر شده اما در واقعیت نه‌تنها این‌گونه نیست بلکه کاهش هم یافته است.

وی گفت: قبلاً نهاد ریاست‌جمهوری یا صداوسیما چندین ردیف در  بودجه داشتند و هرکدام مبالغ قابل‌ توجهی می‌گرفتند اما همه این ردیف‌ها حذف شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.